ChristenUnie
keuze"
Koppelaar: "Scherp profiel ChristenUnie is goede strategische keuze"
zaterdag 29 mei 2010 13:27 "Drie jaar regeringsdeelname van de
ChristenUnie heeft veel opgeleverd. Dit succes bewijst dat staan voor
een scherp politiek profiel het uitoefenen van invloed niet uitsluit,
maar een goede strategische keuze is." Dat zei Reinier Koppelaar,
politiek adviseur van André Rouvoet en kandidaat nr 11 voor de
ChristenUnie vandaag tijdens het congres van de Europese Christelijke
Politieke Beweging (ECPM) in Brussel.
De politiek adviseur verklaarde het succes door te wijzen op enkele
strategische keuzes die de partij heeft gemaakt. "We hebben ons
gepositioneerd als een partij die reële oplossingen biedt voor reële
problemen. We spreken over oplossingen voor de toekomst, niet over een
terugkeer naar het verleden. Vandaar de titel van ons nieuwe programma
'Vooruitzien'." Ook wees Koppelaar op het belang van taalgebruik dat
bruggen slaat en 'common ground' creëert. Als voorbeeld wees hij op het
overbruggen van de tegenstelling tussen het 'pro choice' motief van de
sociaal-democraten en het 'pro life' motief van de ChristenUnie.
"Staatssecretaris Bussemaker kon zich inleven in ons pleidooi voor
opvang van tienermoeders doordat wij haar erop wezen dat meisjes die
hun kindje wilden houden feitelijk die keuze niet kunnen maken als er
geen opvang voor hen is. Zo gaan bescherming van het ongeboren leven en
vergroten van de keuzevrijheid hand in hand."
Verder heeft de ChristenUnie getoond een 'passie voor politieke
oplossingen' te hebben en geen 'honger naar macht': "de Nederlandse
bevolking beschouwt onze politici als verantwoordelijke bruggenbouwers"
stelde Koppelaar.
Maar de belangrijkste strategische keuze is geweest om vast te houden
aan een scherp en uitgesproken profiel. "Als je niet hoog inzet in je
programma, verslechtert je positie in eventuele
coalitieonderhandelingen en kun je dus minder bereiken". Interessant is
dat jongeren zich aangesproken voelen door deze keuze: uit gisteren
gepubliceerd onderzoek blijkt een hoger percentage jongeren tussen de
18 en 25 jaar voor de ChristenUnie dan voor het CDA te kiezen.
"Kennelijk begrijpen jongeren dat wanneer je staat voor je idealen je
daarvan meer kunt bereiken dan wanneer je bij voorbaat water bij de
wijn doet".
Toen de ChristenUnie besloot tot het kabinet van CDA en PvdA toe te
treden, riep dat spannende vragen op. Slagen we erin politieke
resultaten te boeken? Zullen we een betrouwbare en stabiele partner
blijken te zijn? En blijven we onszelf? Evaluatie van die drievoudige
missie leidt tot een positief antwoord. Er zijn resultaten geboekt op
de speerpunten waarmee de ChristenUnie de verkiezingen van 2006 won:
Jeugd en gezin (Centra voor Jeugd en Gezin, kindgebonden budget),
opkomen voor kwetsbaren (opvang voor tienermoeders, palliatieve zorg,
uitstapprogramma's prostituees, schuldhulpverlening) en kiezen voor
duurzaamheid (vervuilende auto's zwaarder belast, investering in
waterveiligheid).
Ook heeft de ChristenUnie zich een stabiele en betrouwbare partner
betoond: het algemene beeld is dat de ChristenUnie een bemiddelende rol
speelde, en bij de val van het kabinet vond 0% van de bevolking dat dit
te wijten viel aan de ChristenUnie.
Bij dit alles is de ChristenUnie trouw aan zichzelf gebleven. Dat
blijkt uit het nieuwe partijprogramma, dat de lijnen uit het verleden
doortrekt. "We hebben compromissen gesloten om samen te werken in de
coalitie, maar we hebben geen water in de wijn van ons programma
gedaan" aldus Koppelaar.
Reinier Koppelaar