TNS NIPO publicaties
25 mei 2010
Consument heeft financiële prikkel nodig om duurzamer te gaan bankieren
Transparantie op dit moment belangrijkste aspect ten aanzien van de reputatie
van banken
De Eerlijke Bankwijzer publiceert regelmatig over de mate waarin
Nederlandse banken spaar- en beleggingsgelden duurzaam investeren. Uit
recent onderzoek van TNS NIPO blijkt echter dat duurzaam bankieren voor
de consument vrijwel geen issue is bij de keuze van een bank. Een
financiële prikkel lijkt de enige manier om hier verandering in te
brengen. Een belastingvoordeel zoals bij nieuwe auto's zou een probaat
middel kunnen zijn.
De `specialisten' in duurzaam bankieren nog erg onbekend
In Nederland zijn twee banken actief die zich enkel richten op duurzame
fondsen: Triodos Bank en ASN Bank. Deze banken zijn echter slechts bij
circa een kwart van de Nederlanders bekend. Zolang dit het geval
blijft, is de vijver waarin deze banken vissen erg klein. Zelfs bij
consumenten die heel `duurzaam-minded' zijn, scoort de bekendheid van
de twee banken slechts zo'n vijftig procent.
Rabobank in de ogen van de consument bijna net zo duurzaam als de
specialisten
Zoomen we nader in op de reputatie van banken, dan vindt de consument
de Triodos Bank en de ASN Bank wel de duurzaamste. Dit geldt uiteraard
alleen voor de mensen die deze banken kennen. Niet geheel verrassend
heeft de Rabobank van de grootbanken de reputatie de duurzaamste te
zijn. Overigens is de afstand tot ASN en Triodos verassend klein. De
reputatie van ING ligt rond het marktgemiddelde, dat van de andere
gevestigde banken eronder.
Transparantie & verantwoording veruit belangrijkste aspect van Eerlijke
Bankwijzer
De Eerlijke Bankwijzer brengt objectief negen aspecten in kaart:
klimaatverandering, mensenrechten, arbeidsrechten, wapens, gezondheid,
natuur, dierenwelzijn, belasting & corruptie en transparantie &
verantwoording. Met name dit laatste aspect blijkt van zeer grote
invloed op de duurzame reputatie van banken. Mensenrechten en
klimaatverandering zijn twee aspecten die ook sterk verbonden zijn met
de duurzame reputatie van banken. In de ogen van de consument doen de
banken het al goed op het gebied van mensenrechten, maar is zeker
verbetering mogelijk als het gaat om klimaatverandering. Investeren in
wapens lijkt - zeer opvallend - van erg weinig invloed op het duurzame
imago van banken, dit terwijl het beeld bestaat dat in wapens nog flink
wordt geïnvesteerd.
Werk aan de winkel om de consument in beweging te krijgen
De Eerlijke Bankwijzer zelf is nog erg onbekend. Nog niet één op de
twintig Nederlanders is er echt mee bekend. Na een uitgebreide uitleg
over de Eerlijke Bankwijzer, is slechts elf procent zeer positief over
het initiatief. Het lijkt erop dat de consument zeer indifferent staat
tegenover duurzaamheid in relatie tot bankzaken. Bovendien denken
consumenten dat de kosten voor duurzaam sparen of beleggen hoger zijn,
terwijl het rendement naar verwachting hetzelfde is als bij de
reguliere mogelijkheden. Het percentage consumenten dat uit zichzelf
aangeeft in de nabije toekomst meer geld te gaan investeren bij banken
die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, is te verwaarlozen.
Al met al vindt de consument in de huidige situatie met name
transparantie van banken erg belangrijk. Dat heeft waarschijnlijk meer
te maken met de bankencrisis dan met de duurzaamheidsbeleving van
Nederlanders. Er lijken externe prikkels nodig om de consument aan te
zetten tot duurzamer gedrag. Initiatieven zoals die in het verleden
zijn ontplooid op het gebied van energiebesparing (subsidies) en nu in
de auto-industrie (belastingvoordeel). Na het invoeren van deze
maatregels is de consument actiever geworden op die terreinen.
F7677 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk vond plaats van 19 t/m 25
april 2010. In totaal werden 995 respondenten van 18 jaar en ouder
ondervraagd (n=995).
TNS NIPO