INCAS3 presenteert raceauto Tirgex op internationale Maker Faire
20/05/2010 15:26
INCAS'
Assen, 20 mei 2010
Met losse handen: INCAS3 presenteert raceauto Tirgex op internationale Maker Faire
De ingenieurs van INCAS3 presenteren in Amerika de Tirgex, een op afstand bestuurbare raceauto. De bestuurder gebruikt zijn stem en lichaam voor de besturing. Speelgoed, op het eerste gezicht. Maar de auto is ontwikkeld om nieuwe technologie te testen, die ook kan worden ingezet in defensierobots en levensechte simulatoren.
Vergeet die joystick. De bestuurder van de Tirgex hoeft enkel zijn hand te bewegen om de raceauto te besturen. Hij draagt een handschoen vol sensoren, die zijn bewegingen registreert en doorgeeft aan de auto. De snelheid regelt de bestuurder met zijn stem. De Tirgex geeft vervolgens via trillingen, beelden en geluid feedback aan de bestuurder. De communicatie tussen mens en machine moet vloeiend en intuïtief zijn, aldus de ingenieurs van INCAS3.
Sensorinstituut INCAS3 presenteert de Tirgex op de Maker Faire Bay Area. De technologiebeurs is op 22 en 23 mei 2010 in San Mateo, Californië. Bezoekers mogen de auto in een race uitproberen. Hierbij gaat het er niet alleen om wie de snelste is - de tegenstander is ook uit te schakelen met een lasergun. Ook hier geen knoppen, de bestuurder schiet door een schietbeweging van de hand.
De ingenieurs van INCAS3 hebben de raceauto ontworpen om nieuw ontwikkelde sensortechnologie in de praktijk te testen. Zij willen de interactie tussen mens en apparaat verbeteren door het lichaam als besturingssysteem te gebruiken. Ook onderzoeken zij nieuwe methoden waarmee apparatuur met gebruikers kan communiceren. De technologie kan in de toekomst worden ingezet in simulatoren of in militaire robots die mijnen ontmantelen.
De onderzoekers van INCAS3 willen dat de bestuurder niet alleen ziet wat de raceauto doet, maar ook de andere zintuigen gebruikt. De Tirgex laat op allerlei manieren merken hoe het hem vergaat. Zo begint de handschoen sterker te trillen wanneer de auto harder rijdt. De bestuurder draagt een speciaal vest en krijgt een duw tegen zijn lichaam wanneer de auto botst of door zijn tegenstander wordt beschoten. Hij voelt zelfs wind als de auto rijdt: hoe sneller de Tirgex, hoe harder het waait. Camerabeelden tonen de weg en sensoren registreren het geluid van de auto. INCAS3-onderzoeker Hedde Bosman: ''Al staat de bestuurder langs de kant, het voelt of hij midden in de race zit.''
Een demonstratie van de Tirgex is te vinden op http://www.youtube.com/watch?v=y0WOw4cOQl0
Over INCAS3
Onderzoeksinstituut INCAS3 ontwikkelt in samenwerking met de industrie en de wetenschappelijke gemeenschap hoogwaardige kennis op het gebied van sensoren en sensorsystemen om technologische doorbraken te realiseren. INCAS3 is gespecialiseerd in cognitieve sensorsystemen en participeert vanuit thuisbasis Assen in nationale en internationale onderzoeksprojecten die bijdragen aan de ontwikkeling van dit innovatieve vakgebied.
ANP/ ANP Pers Support is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.makerfaire.com/bayarea