Senternovem
17-05-2010 |
Verbetering binnenmilieu en vermindering kosten voornaamste
motivatie voor energiebesparing
De aandacht voor energiebesparing in bedrijfsgebouwen neemt nog steeds
toe. Wel wordt de aandacht steeds meer ingegeven door de
kostenbesparing die met het besparen van energie kan worden
gerealiseerd. Daarnaast worden energiebesparende maatregelen steeds
vaker genomen om het binnenmilieu te verbeteren en klachten te
reduceren. Dit blijkt uit onderzoek onder facilitair managers,
installateurs en adviseurs, dat USP Consultancy onlangs heeft
uitgevoerd in opdracht van Agentschap NL.
Ondanks geslonken budgetten is er nog steeds groeiende aandacht voor
energiebesparing. Bij 59% van de organisaties is het een veel besproken
onderwerp. Wel blijkt de aandacht voor het thema in veel gevallen niet
voortgekomen uit milieuoverwegingen. Slechts 37% van de facilitair
managers noemt dit als reden om met energiebesparing aan de slag te
gaan. Ook wettelijke verplichting is geen voorname drijfveer;
slechts een op de drie facilitair managers noemt dit als reden.
Daarentegen is maar liefst 84% van de facilitair managers gemotiveerd
om energiebesparende maatregelen te nemen ten behoeve van een gezond
binnenmilieu. Ook zijn zij in hoge mate (78%) bereid maatregelen te
nemen als daarmee het aantal klachten over installaties afneemt.
Kostenbesparing en marketing
Installateurs en adviseurs geven daarbij in groten getale (70%) aan dat
energiebesparing de komende jaren in belang zal toenemen vanwege
kostenbesparing. In tegenstelling tot voorgaande jaren krijgen zij over
dit onderwerp dan ook veel vragen van hun klanten. Dit beeld wordt
versterkt door de facilitair managers; maar liefst 79% vindt het
aandeel van de energiekosten in de totale kosten groot genoeg om
maatregelen in dit kader interessant te maken. Wel is er steeds minder
budget voor energiebesparing; slechts 30% van de respondenten geeft aan
dat er voldoende budget is. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 39%
en het jaar daarvoor 47%.
Een CO²-reducerend huisvestingsbeleid wordt verder steeds vaker genoemd
als instrument om marketing mee te bedrijven. 60% van de facilitair
managers (een stijging van 8% ten opzichte van 2009) ziet
energiebesparing als een nuttig en onderscheidend middel in tijden van
toenemende concurrentie en aandacht voor duurzaamheid.
Zorg scoort goed
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de zorgsector actiever is op het
gebied van energiebesparing dan de sector kantoren. In de zorg staat
het onderwerp hoger op de agenda en de sector neemt sneller
maatregelen. Beduidend meer facilitair managers in de zorg dan in de
sector kantoren hebben de afgelopen jaren energiezuinige verlichting
toegepast; 67% versus 57%. Voor het goed afstellen van
klimaatinstallaties (49% versus 35%) en stooklijnen (43% versus 32%)
geldt hetzelfde. Ook voor de toekomst zijn de cijfers rooskleuriger. In
de kantorensector geeft 38% aan de komende drie jaar geen
energiebesparende maatregelen te nemen. In de zorg bedraagt dit
percentage 27%.
Slimme Energie
De campagne Slimme Energie helpt facilitair managers en
gebouwbeheerders om energiebesparing in kantoren, zorg- en
onderwijsinstellingen te realiseren. Dit zorgt voor verbetering van het
milieu, meer comfort en aanzienlijke kostenbesparing. Uit het onderzoek
blijkt dat een groeiend aantal facilitair managers, adviseurs en
installateurs Slimme Energie kent. Ook vindt een op de drie facilitair
managers dat de campagne heeft geleid tot het nemen van
energiebesparende maatregelen.
Wijzigingsdatum |
17-05-2010