CNV Onderwijs
1 mei 2010
Basisscholieren lijden onder klasgenoten met probleemetiket
Categorie: Speciaal onderwijs, Basisonderwijs, Nieuws CNV Onderwijs
Er zijn zo veel kinderen in het basisonderwijs met een leerprobleem of
gedragsstoornis dat de andere kinderen in de klas daaronder lijden. Dat
vindt de helft van de medewerkers in het basisonderwijs. Dit blijkt uit
een onderzoek van het tv-programma Rondom 10 en vakbond CNV Onderwijs
onder 2317 werknemers in het basisonderwijs,vooral leraren. CNV
Onderwijs concludeert dat leraren langzaam maar zeker tegen hun grenzen
aanlopen.
Rondom 10 besteedt vanavond aandacht aan het groeiend aantal
`etikettenkids', kinderen met leerproblemen of gedragsstoornissen zoals
ADHD, dyslexie, PDD-NOS en autisme. Het gros van de onderwijzers heeft
tussen de één en vijf probleemleerlingen in de klas, aldus het
onderzoek.
De overgrote meerderheid van het personeel in het basisonderwijs (62%)
vindt het op zich een goede ontwikkeling dat kinderen een etiket
krijgen wegens een probleem of stoornis. Ook denkt het gros (72%) dat
de extra zorg en aandacht voor labelkinderen een positieve invloed
heeft op hun leven.
Vier op de vijf docenten (81%) vindt dat labelkinderen tot extra
werkdruk leiden. Ruim een derde van de leraren (37%) heeft zo veel
probleemkinderen in de klas dat hun werk er onder lijdt. De opleiding
is een probleem: die bereidt onderwijspersoneel volgens bijna twee
derde van de ondervraagden (63%) onvoldoende voor op de omgang met
probleemleerlingen.
Het groeiend aantal kinderen dat medicijnen krijgt wegens leer- of
gedragsproblemen, verontrust een deel van het onderwijspersoneel. Een
kwart (25%) meent dat gelabelde kinderen te snel medicatie krijgen.
Bijna twee derde van de onderwijzers heeft één of meer kinderen in de
klas die medicijnen krijgen wegens probleemgedrag.
Het groeiend aantal `etikettenkids' komt vooral komt doordat kinderen
steeds meer prikkels krijgen, menen de ondervraagden. Een andere
verklaring voor de toename is dat docenten problemen en stoornissen
eerder signaleren. Ook de alsmaar ingewikkelder wordende samenleving en
de groeiende druk op kinderen om te presteren spelen een rol. Net als
ouders die te weinig tijd en aandacht besteden aan hun kinderen.
CNV Onderwijs is blij met de resultaten van het onderzoek: Voorzitter
Michel Rog: `Het bewijst dat de bereidheid in de school om kinderen
extra zorg te bieden, groot is. Maar het onderzoek toont ook aan dat
leerkrachten steeds meer tegen de eigen grenzen oplopen.' Rog pleit
daarom juist voor meer investering in het basisonderwijs in plaats van
aangekondigde bezuinigingen, zoals op begeleiders voor kwetsbare
leerlingen.
Zie verder bij NCRV Rondom 10 alle onderzoeksresultaten
http://rondom10.ncrv.nl/
---