Gemeente Zederik
Profielschets van de burgemeester van de gemeente Zederik
In verband met de vacature van een burgemeester voor Zederik heeft de
gemeenteraad een vertrouwenscommissie benoemd. Onderstaande
profielschets is door hen opgesteld. Verenigingen, organisaties en
individuele burgers kunnen hierop tot uiterlijk 14 mei a.s. reageren
bij de griffier, schriftelijk of per e-mail (f.delange@zederik.nl).
De profielschets zal door de Raad van Zederik in een openbare
raadsvergadering op 2 juni 2010, aanvang 19:30 uur worden vastgesteld.
1. Omgevingsproflel
Gemeente Zederik
De gemeente Zederik is ontstaan in 1986 als resultaat van een
gemeentelijke herindeling voor de gehele regio Alblasserwaard en
Vijfheerenlanden en telt ca. 13.500 inwoners. Zederik is opgebouwd uit
zeven dorpen met nog een geheel eigen authenticiteit, te weten: Ameide,
Hei- en Boeicop, Leerbroek, Lexmond, Meerkerk, Nieuwland en Tienhoven.
Het bestuurlijk centrum is gevestigd in Meerkerk. De rivier de Lek
vormt een natuurlijke begrenzing aan de noordkant. De gemeente heeft
het landschappelijk karakter weten te behouden, mede waardoor het goed
toeven is in de gemeente. De naam van de gemeente is ontleend aan een
riviertje dat door het landschap kronkelt.
De gemeente Zederik ligt op het grensgebied van de Alblasserwaard en
Vijfheerenlanden, tussen Vianen en Gorinchem in. De A27, de A2 en de
A15 zorgen als belangrijke verkeersaders voor goede verbindingen met
alle steden in de Randstad.
Zederik maakt deel uit van het mooie Groene Hart en heeft een
oppervlakte van 7650 ha. Het landelijk gebied ligt er goed onderhouden
en verzorgd bij; veeteelt, fruitteelt en knotwilgen domineren het door
watergangen doorsneden landschap. De lintbebouwing tussen de
verschillende dorpen met zijn vele boerderijen accentueert de eigenheid
van het gebied. In de gemeente ligt het prachtige Zouwegebied met hoge
natuurwaarden.
Vitaliteit
De economische vitaliteit vormt één van de pijlers van de samenleving
met een strategisch gelegen bedrijventerrein langs de A27. De inwoners
van Zederik zijn zeer ondernemend, wat resulteert in een laag
werkloosheidspercentage. De demografische opbouw is evenwichtig. De
maatschappelijke betrokkenheid is groot, blijkend uit een hoge
participatiegraad binnen het bloeiende verenigingsleven. In de diverse
dorpen staan woningbouwprogramma's op stapel danwel zijn reeds in
ontwikkeling genomen. Dat biedt de inwoners voldoende mogelijkheden op
een gevarieerd woningaanbod.
De drie hoofdkernen Meerkerk, Ameide en Lexmond beschikken over een
goed voorzieningenniveau zoals winkels, sportcomplexen en dorpshuizen.
Er is sprake van een laag criminaliteitspercentage; de bevolking voelt
zich thuis in een veilige woonomgeving. Vanzelfsprekend blijft
alertheid geboden.
De financiële positie van de gemeente Zederik is gezond.
Bestuur
De raad van de gemeente Zederik bestaat uit 15 leden verdeeld over
zeven fracties. Het college bestaat naast de burgemeester uit drie
wethouders.
Raad en college van burgemeester en wethouders gaan op een volwassen
wijze met elkaar om. De raad wordt bij belangrijke beslissingen in een
vroegtijdig stadium bij het proces betrokken. Raadsvergaderingen worden
voorafgegaan door een tweetal commissievergaderingen. De invoering van
het dualisme heeft zich langs natuurlijke weg voltrokken. De raad werkt
aan vergroting van de bestuurlijke slagkracht en staat open voor
bestuurlijke vernieuwing.
Organisatie
Zederik is een ontwikkelgemeente. De organisatie hanteert het
directiemodel. Het personeelsbestand van ca 90 fte is evenwichtig van
opbouw. De laatste jaren is veel in beweging gebracht; een relatief
nieuw managementteam werkt actief aan de verdere ontwikkeling van de
organisatie. De vitaliteit van de organisatie komt tot uiting in
flexibiliteit en een informeel karakter, maar vooral in de uitstekende
dienstverlening met een daarop toegesneden frontoffice-backoffice
model.
Opgaven
In 2008 heeft de gemeenteraad het "Bestuurlijk Kompas 2008 - 2015"
vastgesteld. Uit de samenvatting:
* De gemeente Zederik wil de eerste overheid zijn voor de inwoners
van haar zeven dorpsgemeenschappen.
* De gemeente Zederik richt zich primair op het organiseren van
uitstekende dienstverlening en het realiseren van projecten.
* De gemeente Zederik voert daartoe de voor haar inwoners
belangrijkste kerntaken zelf uit.
* De gemeente Zederik versterkt haar (ondersteunende) bedrijfsvoering
door samenwerking met buurgemeenten en uitbesteding.
* De gemeente Zederik participeert actief binnen de regio
Alblasserwaard en Vijfheerenlanden op de beleidsterreinen
veiligheid, ruimte, wonen, verkeer, sociale zaken, economie er
toerisme.
De gemeente Zederik evalueert jaarlijks de resultaten van dit Kompas en
voert één maal per vier jaar een bestuurskrachtonderzoek uit.
De gemeente werkt in regionaal verband (Alblasserwaard en
Vijfheerenlanden) op strategisch niveau samen. Met de buurgemeenten
Leerdam en Giessenlanden wordt op operationeel niveau nauw samengewerkt
(brandweer, P&O, juridische zaken en automatisering). Deze samenwerking
vergroot de bestuurlijke slagkracht van de gemeente. Zederik zet stevig
in op handhaving van de bestuurlijke zelfstandigheid. Een sterk
gemeentebestuur in combinatie met een vitale organisatie vormen de
pijlers om adequaat in te spelen op de bestuurlijke opgaven in de
komende jaren.
2. Taken, rollen en verwachtingen
Onze burgemeester (daar waar hij staat kan ook zij worden gelezen)
draagt vele verantwoordelijkheden, heeft verschillende taken en een
aantal eigen portefeuilles.
Zederik positioneert zich in de regio als een sterke en constructieve
gemeente. Van onze burgemeester wordt verwacht dat hij zich hierin
nadrukkelijk profileert en opkomt voor de belangen van de gemeente en
haar inwoners. Hij signaleert kansen en is inspirator voor vernieuwing.
De regio is sterk in beweging waarbij de consistente beleidslijn vanuit
Zederik van belang is.
De ontwikkelingen binnen de raad, het college en de ambtelijke
organisatie van Zederik, weerspiegelen een goede en adequate manier van
samenwerken. Van onze burgemeester wordt verwacht dat hij hieraan een
actieve bijdrage levert.
Onze burgemeester vervult een brugfunctie tussen de gemeenteraad en het
college. Hij bevordert de onderlinge relatie en draagt zorg voor een
goede informatievoorziening en communicatie met de gemeenteraad, zodat
de raad in staat wordt gesteld invulling te geven aan zijn
controlerende taak. Onze burgemeester treedt als voorzitter onpartijdig
en onafhankelijk op en stimuleert het debat.
Binnen het college draagt onze burgemeester bij aan collegiale
besluitvorming. In dat kader wordt een inspirerende inbreng verwacht.
Tegelijkertijd ziet onze burgemeester toe op continuïteit, samenhang en
voortgang in de verschillende dossiers.
Onze burgemeester is het boegbeeld van onze gemeente en zet deze rol
met gezag neer. Tegelijkertijd is hij voor iedereen gemakkelijk
benaderbaar en aanspreekbaar. Onze burgemeester onderhoudt actief
contacten met alle groepen in de samenleving, waaronder het
bedrijfsleven. Hij heeft oog voor de diversiteit van belangen en
sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergronden.
Naast de eerder genoemde regionale samenwerking, algemeen bestuurlijke
zaken, coördinatie van beleid, projecten en gemeentelijke ontwikkeling,
behoren verder tot de portefeuille van onze burgemeester: openbare orde
en integrale veiligheid; personeel en organisatie; integrale
handhaving; communicatie (voorlichting, PR en media).
3. Basiscondities
Voor een goede vervulling van het ambt van burgemeester gelden de
volgende basiscondities:
* Kan zich identificeren. In contacten kan hij zich verplaatsen in
problemen of opvattingen van personen of groepen. De burgemeester
respecteert geloofsovertuigingen, principes, meningen en
opvattingen van anderen, ook indien hij zich daar niet persoonlijk
aan verbindt.
* Heeft bindend vermogen. Hij brengt doeltreffende
samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft deze, fungeert als
(ver)bindende schakel en bruggenbouwer.
* Is integer. Hij handelt eenduidig en transparant volgens algemeen
geaccepteerde normen en waarden, draagt deze uit en spreekt anderen
hierop aan.
* Is onafhankelijk. Hij staat op basis van gezag en positie boven
partijen en wordt als zodanig geaccepteerd.
* Is stressbestendig. Hij onderneemt acties en treedt op in situaties
die daarom vragen. Treedt in crisissituaties op met rust en
vertrouwen.
* Is signaalgevoelig. Hij zoekt actief informatie uit de bestuurlijke
en organisatorische omgeving en uit de samenleving die voor het
eigen handelen van belang is. Hij gebruikt deze signalen voor
reflectie op eigen handelen.
4. Bestuursstijl
Zederik zoekt niet een burgemeester die maar één bestuursstijl heeft of
hanteert. Wij zoeken een burgemeester die kan schakelen en afhankelijk
van de situatie zijn stijl daarop aanpast en zijn vaardigheden daarop
inzet. Dat is de kwaliteit die we van onze nieuwe burgemeester
verwachten.
Vanzelfsprekend is onze burgemeester een netwerker, iemand die stuurt
door het creëren van nieuwe mogelijkheden en kansen. Hij schept
perspectief en urgentie en legt nieuwe contacten. Maar in zijn
netwerken is hij doelgericht en toont hij doorzettingsvermogen; hij
boekt op basis van visie, strategie en vasthoudendheid concrete
onderhandelingsresultaten.
Natuurlijk is onze burgemeester ook een aanjager, maar dan in de zin
van het inzetten op vernieuwing en het aanzetten tot concrete actie.
Onze burgemeester is op veel fronten een verbinder. Daartoe staat hij
tussen de mensen, versterkt groepscohesie en samenwerking. Maar hij
stelt wel kaders en houdt de doelen scherp in de gaten.
Onze burgemeester is daarmee iemand die positie weet te kiezen op de
diverse uitdagingen waar Zederik voor staat; hij weet balans aan te
brengen, te bewaken en resultaten te boeken.
5. Bestuursvaardigheden
Van de burgemeester wordt verwacht dat hij in de taken waar hij voor
staat en binnen de stijlen die hij hanteert, in ieder geval de volgende
vaardigheden bezit:
* Bestuurlijke gevoeligheid. Hij anticipeert op en onderkent het
belang van gebeurtenissen die van invloed zijn op het bestaande
beleid en handelen van het bestuur en de ambtelijke organisatie.
Hij is in staat de risico's en kansen voor de medebestuurders in te
schatten.
* Inlevingsvermogen. Hij weet zich te verplaatsen in anderen en zich
bewust te tonen van de invloed van het eigen handelen.
* Besluitvaardigheid. Hij is niet afwachtend, maar neemt beslissingen
door middel van het ondernemen van acties of het uitspreken van
meningen.
* Vernieuwingskracht. Hij is in staat om vanuit een realistische kijk
vernieuwingen die nodig zijn te signaleren, te stimuleren en er
draagvlak voor te krijgen.
* Doorzettingsvermogen. Hij kan zonodig gedurende een lange periode
actief zijn en dit uitstralen naar anderen.
* Doelgerichtheid. Hij kan op effectieve wijze doelen en prioriteiten
stellen en de benodigde acties aangeven.
6. Overige punten
* Wie burgemeester van Zederik wil worden, beschikt over goede
contacten op provinciaal en landelijk niveau.
* Bewezen bestuurlijke kwaliteiten, niet noodzakelijkerwijs blijkend
uit ervaring binnen de (gemeentelijke) overheid, zijn belangrijker
dan leeftijd.
* Nevenfuncties kunnen het functioneren van de burgemeester en de
belangen van de gemeente ten goede komen, maar mogen de goede
uitoefening van het ambt niet in de weg staan.
* De gemeenteraad ziet graag dat de burgemeester kerkelijk meelevend
is.
* Jaarlijks vindt tussen raad en burgemeester een evaluatiegesprek
plaats.
* Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure. Van
kandidaten wordt verwacht dat zij bereid zijn hieraan deel te
nemen.
* Zederik zal, indien nodig en in overleg met de nieuwe burgemeester,
faciliterend optreden in het vinden van een ambtswoning.
* De vertrouwenscommissie die ten behoeve van het selectieproces is
ingesteld, bestaat uit de zeven fractievoorzitters. De
raadsgriffier is secretaris van de commissie. Een van de drie
wethouders en de gemeentesecretaris nemen als adviseur deel aan het
werk van de commissie.