Gemeente Dirksland
Uitslag klanttevredenheidsonderzoek âWaar staat je gemeenteâ gemeente
Dirksland
De gemeente Dirksland heeft eind vorig jaar meegedaan aan de benchmark
âWaar staat je gemeenteâ
1200 willekeurig geselecteerde inwoners hebben een vragenlijst
ontvangen met vragen over de woon- en leefomgeving, voorzieningen,
veiligheid, klachtafhandeling etc. 426 inwoners hebben de lijst
ingevuld.
âWaar staat je gemeenteâ
Met het invullen van de vragenlijst heeft de inwoner de gemeente
beoordeelt vanuit zijn rol als kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner
en belastingbetaler. Voor elk van deze vijf rollen moest een groot
aantal vragen ingevuld worden. Bovendien is een aantal kerngegevens van
de deelnemende gemeenten met elkaar vergeleken. Doordat bewoners van
een groot aantal Nederlandse gemeente hun mening hebben gegeven, kunnen
gemeenten hun prestaties aan elkaar toetsen.
De inwoner vervult nog een zesde rol naar de gemeente toe, namelijk als
klant. Dat is niet in deze benchmark meegenomen. Omdat de gemeente de
laatste anderhalf jaar hard aan het verbeteren van de dienstverlening
heeft gewerkt en nog steeds werkt, is gekozen om dit aspect
uitgebreider te onderzoeken. Dit onderzoek loopt nog.
Resultaten
Elke vraag is apart gewaardeerd met een cijfer. Dit heeft per burgerrol
een gemiddeld cijfer opgeleverd.
Bij de burger als kiezer gaat het er om of de gemeente luistert naar de
inwoners en waarmaakt wat ze belooft. De gemiddelde burger in Nederland
voelt zich als kiezer niet goed vertegenwoordigd. De Dirkslandse burger
onderscheidt zich hierin niet van de rest van Nederland. Zij geeft een
5,8 als cijfer tegenover een landelijk gemiddelde van 5,7.
Voor de rol van burger als onderdaan zijn vragen gesteld over de
leefbaarheid en de veiligheid in de gemeente, het handhavingsbeleid en
de gemeentelijke regelgeving. Dirksland scoort een gemiddelde van 6,1
(landelijk 6,2). Men is van mening dat de gemeente de inwoners te
weinig betrekt bij en informeert over de aanpak van de leefbaarheid en
de veiligheid (waardering 5,5). Daarentegen wordt de leefbaarheid in de
eigen buurt hoog gewaardeerd met een 7,3. Het veiligheidsgevoel in de
eigen buurt wordt gewaardeerd met een 6,8.
Burgers in Nederland en ook in Dirksland vinden dat ze te weinig
betrokken worden bij het maken en uitwerken van plannen. De rol van
partner wordt gewaardeerd met een 5,7 tegenover een landelijk
gemiddelde van 5,6.
Om te onderzoeken hoe tevreden de burger als wijkbewoner is, zijn
vragen gesteld over voorzieningen (winkels, speelveldjes,
uitgaansmogelijkheden, sport- en welzijnsvoorzieningen etc.), over
basisonderwijs, over het onderhoud van wegen, fietspaden en groen en
over de verkeersveiligheid. De bewoners zijn over veel zaken zeer
positief. Het basisonderwijs krijgt een 7,5, de aanwezige
zorgvoorzieningen een 7,9, sportvoorzieningen een 7, de woonomgeving
wordt beloond met een 7,3, de afvalinzameling wordt met een 7,5 zeer
gewaardeerd, evenals de bereikbaarheid van de buurt met de auto (een
7,6). Daarentegen worden ook de nodige verbeterpunten aangegeven. Er
zijn te weinig voorzieningen voor de jeugd (4,8), er moeten meer
parkeermogelijkheid in de gemeente gemaakt worden (5,7), en er mogen
meer uitgaansmogelijkheden en culturele voorzieningen gecreëerd worden
(beiden krijgen een 5,4). De wijkbewoner waardeert de gemeente met een
6,5 iets lager dan het landelijk gemiddelde 6,8.
Als belastingbetaler vindt de Dirkslandse inwoner dat hij te weinig
terugkrijgt voor zijn gemeentelijke belasting (oordeel 5,3 tegenover
landelijk gemiddelde van 5,7).
Tot slot was er nog een open vraag in het onderzoek. Hierop konden
inwoners nog een laatste opmerking schrijven over hun gemeente. Naast
de frustratie over hondenpoep, maakt men zich vooral zorgen over de
verkeersveiligheid in de dorpen en de verpaupering door leegstaande
panden, opengevallen plekken en minimaal onderhoud.
Verbeterpunten
De gemeente Dirksland heeft in 2006 het onderzoek ook laten uitvoeren.
Doordat in de tussenliggende drie jaar de opzet van het onderzoek
gewijzigd is, kunnen de cijfers niet een op een vergeleken worden met
elkaar. Voor een groot aantal vragen kan wel een vergelijking gemaakt
worden en dan blijkt het verschil in waardering niet heel erg te
verschillen. Een vergelijking is te vinden op de website van de
gemeente Dirksland. Overigens kan het gehele onderzoeksrapport
geraadpleegd worden op www.dirksland.nl.
Uit het onderzoek mogen we concluderen dat in ieder geval
verkeersveiligheid en parkeergelegenheid punten zijn waar de gemeente
aandacht aan moet schenken. De gemeenteraad heeft in zijn vergadering
in februari jl. ingestemd met het Verkeerscirculatieplan âVerkeer en
parkerenâ voor de kern Dirksland. De dorpsraad Dirksland heeft dit plan
becommentarieerd en op basis van hun opmerkingen zijn er nog een aantal
zaken gewijzigd in het plan. In dit plan wordt een aantal maatregelen
benoemd die de verkeersveiligheid ten goede komt, zoals het instellen
van een blauwe zone en het creëren van extra parkeergelegenheid. Ook
wordt geïnvesteerd in het handhaven van de voorgenomen maatregelen
door het benoemen van een opsporingsambtenaar die een bestuurlijke
boete kan opleggen. Een en ander wordt binnenkort toegelicht in de
lokale kranten en op de gemeentelijke website. De gemeente hoopt met
deze voorgenomen verkeersmaatregelen aan de wensen van de Dirkslandse
bevolking tegemoet te komen.
De overige genoemde (verbeter)punten zullen worden verwoord in een
actieplan.
Â
Hieronder kunt u het complete rapport en een vergelijking tussen 2006
en 2009 downloaden.
Â
Rapport "Waar staat je gemeente 2009" (PDF)
Vergelijking WSJG 2006 en 2009 (PDF)