Consumentenbond
29 april 2010
Zet profielen op Hyves en Facebook standaard `dicht'
De Consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op
om nieuwe profielen standaard 'dicht' te zetten. Op die manier krijgen
consumenten maximale controle over hun gegevens doordat zij zelf
bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie.
Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk
duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.
Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van mei 2010
blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen
gebruikers) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar
zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont
tevens familieleden, interesses en foto's en houdt zich het recht voor
van alles te doen met teksten, foto's en filmpjes die bezoekers op hun
site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument
is vaak een ingewikkelde klus.
Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de
consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf. Sociale
netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat
consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen
wijzigen.