Internationale actie vrachtwagenchauffeurs tegen wetsvoorstel Europees
Parlement
Vrachtwagenchauffeurs uit heel Europa voeren actie tegen het voornemen
van het Europees Parlement om zelfstandige chauffeurs niet onder
dezelfde werktijdenregeling te laten vallen als chauffeurs in
loondienst. ZZP-chauffeurs hoeven zich dan niet te houden aan de
48-urige werkweek. Een onwenselijke situatie, vinden FNV Bondgenoten en
collega-transportbonden.
De chauffeurs rijden in een konvooi van tien vrachtwagencombinaties en
actie-touringcar in drie dagen van Den Haag via Duitsland, Luxemburg en
Frankrijk naar Brussel, waar het Europees Parlement op woensdag 28
april vergadert over de maatregel.
"Verschillende regels laten gelden voor verschillende groepen betekent
concurrentievervalsing en kan ook nog leiden tot
verkeersonveiligheid,"zegt Jan de jong, bestuurder bij FNV Bondgenoten.
"Wat je gaat krijgen is dat vrije rijders veel meer uren gaan draaien
met mogelijke werkweken tot 85 uur, wat leidt tot oververmoeidheid en
een grotere kans op ongelukken."
Er is nog een ongewenst gevolg van het uitsluiten van ZZP-ers van de
48-urige werkweek. Het zal transportbedrijven stimuleren om van hun
werknemers schijnzelfstandigen te maken. Werkgevers ontlopen daarmee
ook verplichtingen als het afdragen van premies. De chauffeur is
daarmee alle vormen van sociale zekerheid kwijt. "Op dit moment is meer
dan helft van de ZZP-ers al niet echt zelfstandig", aldus De Jong. "Dat
blijkt uit onderzoek van het Europees Parlement zelf. ZZP-ers zijn vaak
in een verkapte werknemersverhouding terechtgekomen met één bedrijf en
dat heeft dus wel de lusten en niet de lasten van een vaste werknemer.
Als de nieuwe regelgeving werkelijkheid wordt, dan wordt de hoeveelheid
schijnzelfstandigen alleen maar groter."
FNV Bondgenoten