Datum 28 april 2010 -
Voorkeursbeslissing N35 Zwolle Wijthmen
1
Geachte voorzitter,
Ik ben verheugd u voor het eerst een voorkeursbeslissing, zoals door de
Commissie Elverding geïntroduceerd, te sturen. Conform mijn toezegging tijdens
het AO moties en toezeggingen van 31 maart 2010 ontvangt u hierbij de
voorkeursbeslissing voor de N35 tussen Zwolle en Wijthmen, die ik in overleg met
de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer heb
genomen. Ik ben voornemens deze beslissing binnenkort samen met de regionale
overheden te bekrachtigen in een bestuursovereenkomst. Dit project is
opgenomen in bijlage II van de Crisis- en herstelwet.
De voorkeursbeslissing is gebaseerd op de verkenning die de Provincie samen met
het Rijk zoveel als mogelijk volgens de principes van Sneller en Beter heeft
uitgevoerd. Deze verkenning en de aanbiedingsbrief van de provincie Overijssel is
bij de brief bijgevoegd. Dit proces is in lijn met het procesontwerp Elverding en
loopt vooruit op de nieuwe Tracéwet die binnenkort aan u zal worden
aangeboden.
Ik kan u melden dat in de verkenning met name aandacht is geschonken aan
draagvlak (participatie) en trechtering (scoping en het vastleggen van de
voorkeur bij de Raden en Staten).
De aanbieding aan de Tweede Kamer is conform mijn eerder gedane toezegging
in het spoeddebat wegenprogramma van 24 maart 2010. Daarin heb ik
aangegeven dat ik gemandateerd ben om ontwerpbesluiten te nemen maar dat ik
voorkeursbeslissingen waarin de alternatievenkeuze voor ligt- eerst aan u zal
toezenden. Deze voorkeursbeslissing kunt u zien als de succesvolle bestuurlijke
afronding van de verkenning resulterend in één alternatief in de planstudie,
hetgeen uiteindelijk tijd en geld bespaart.
Voor al de projecten die nog in de verkenningenfase zitten, geldt wat mij betreft;
breed verkennen, goede participatie, breed draagvlak en trechteren tot één
alternatief en daarmee de planuitwerkingsfase ingaan. Dat geldt ook voor de
projecten uit bijlage II van de Crisis- en herstelwet. Dat is ook in lijn met de
motie De Boer die is aangenomen in de Eerste Kamer.
a
agina 1 van 3
P
Verkenning N35 Zwolle Wijthmen
Datum
Op basis van de Verkenning N35 Zwolle-Wijthmen is geconcludeerd dat op dit 28 april 2010
traject van de N35 knelpunten aanwezig zijn die een goede doorstroming op de Ons kenmerk
N35 beperken. Daarnaast zijn voor verkeersveiligheid en leefbaarheid ongewenste VENW/DGMo-2010/1681
situaties geconstateerd. Op basis van de verkenningenstudie is duidelijk gemaakt
dat deze problematiek voor de korte en middellange termijn middels een
verbreding 2x2 en een snelheidsverhoging tot 100 km/uur kan worden opgelost.
Voorkeursbeslissing als resultaat van de verkenning volgens Elverding
Voor het traject Zwolle - Wijthmen zijn drie tracébundels onderzocht: de
noordbundel, de middenbundel en de zuidbundel (zie onderstaand figuur). De
midden- en zuidbundel gaan grotendeels uit van aansluiting op de bestaande N35,
voor de noordbundel moet een nieuwe verbinding aangelegd worden. De
middenbundel verbindt de nieuwe N35 op de Heinoseweg met de Ceintuurbaan,
de zuidbundel verbindt de N35 met de IJsselallee en de noordbundel verbindt de
N35 met de N340.
Vervolgens heeft een trechteringsproces plaatsgevonden. De drie bundels zijn
beoordeeld op inhoudelijke aspecten, financieringskansen en maatschappelijk
draagvlak. De middenbundel is als beste naar voren gekomen:
- het oplossend vermogen van de middenbundel op het gebied van
verkeersveiligheid en bereikbaar is het grootst;
- de effecten op milieu en gezondheid zijn in de middenbundel beperkter;
- de middenbundel past binnen de financiële kaders van het project N35.
De keuze voor de middenbundel wordt breed gedragen. Bestuurders, bewoners,
natuur- en milieupartijen en de economische belangengroepen en vervoerders
(h)erkennen de voordelen van de middenbundel.
agina 2 van 3
P
De nieuwe N35 wordt uitgevoerd met een 2 x 2-wegprofiel (twee rijbanen met elk
Datum
twee rijstroken) met een maximumsnelheid van 100 km/u. De rijbanen worden 28 april 2010
gescheiden door een middenberm. Om de doorstroming en de verkeersveiligheid Ons kenmerk
te verbeteren, wordt, in lijn met de ambities uit de Mobiliteitsaanpak, de VENW/DGMo-2010/1681
aansluiting met de Kroesenallee ongelijkvloers uitgevoerd.
Kosten en dekking
Een planstudie kan pas gestart worden als de geraamde kosten van de
bestuurlijke voorkeursbeslissing zijn gedekt. Ik kan u melden dat de kosten
volledig zijn gedekt. Voor de uitvoering van het traject is een budget van 52,1
miljoen (inclusief BLD en BTW, prijspeil 2009) beschikbaar. Hiervan stelt de regio
30 miljoen beschikbaar en het Rijk 22,1 miljoen.
Voorkeursbeslissing bekrachtigen in een bestuursovereenkomst
De voorkeursbeslissing zal worden bekrachtigd in een bestuursovereenkomst
tussen Rijk en regio. De bestuursovereenkomst bevat de uitwerking van de
bestuurlijk juridische en financiële afspraken, beschrijving van de
uitvoeringsstrategie en de invulling van het opdrachtgeverschap voor het project
en te volgen procedures in de planuitwerkingsfase. In de overeenkomst worden
tevens afspraken gemaakt over hoe om te gaan met risico's, zoals hogere kosten
van de realisatie van de voorkeursbeslissing. De voorkeursbeslissing is tevens aan
betrokken Staten en Raden gemeld. Samen met alle betrokken overheden ben ik
voornemens de bestuursovereenkomst tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT oost
van 17 mei a.s. te tekenen.
Vervolgproces
Na bekrachtiging van het voorkeursbeslissing in de bestuursovereenkomst zullen
de Minister van VROM en ik de aanvangsbeslissing nemen voor de planstudie. Het
proces ziet er daarna als volgt uit:
Aanvangsbeslissing Q2 2010
MER/OTB Q1 2012
TB Q2 2012
Het starten van de planstudie voor het deel Zwolle Wijthmen geeft uitvoering van
het eerste deel van de motie Koopmans cs (31200 A nr. 44).
De hier vastgestelde voorkeursbeslissing is de eerste die ik uw Kamer stuur. Ik
heb er het volste vertrouwen in dat het zeker niet de laatste zal zijn. Met deze
beslissing is een stap gezet in de implementatie van zowel Sneller & Beter als de
Crisis- en herstelwet.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat