De Nederlandse Bank
DNB Magazine april 2010: 'Beauty is big business'
Nieuwsbericht
Datum 28 april 2010
De cosmetica-industrie slaat zich redelijk door de recessie heen, zo
blijkt uit het artikel 'Beauty is big business' van DNB Magazine april
2010. Wereldwijd wordt jaarlijks 170 miljard dollar omgezet aan
cosmetica. Crisis of niet, geen man of vrouw weerstaat de verleiding
van een lekker luchtje of een crème die wonderen belooft.
DNB magazine 2 - april 2010
Dollars op Hollandse tropische eilanden
Bonaire, Sint Eustatius en Saba raken de Antilliaanse gulden kwijt en
krijgen de Amerikaanse dollar per 1 januari 2011. Dat verbaast velen,
want straks worden deze eilanden Nederlandse gemeenten. Waarom krijgen
ze dan geen euro? Dit heeft te maken met de bijzondere status van deze
eilanden, als land of gebied overzee: die maakt dat ze geen onderdeel
van de EU zijn. Er is dan ook niets dat hun verplicht om over te
stappen op de euro. En als alle vakantiegangers met dollars komen, ligt
de keuze voor een dollareconomie voor de hand.
Goud als veilige haven
DNB heeft 612,5 ton goud in de kluizen liggen. Dat geeft een veilig
gevoel. Want goud houdt altijd zijn waarde. Door de kredietcrisis staat
goud weer volop in de belangstelling. De goudprijs is omhoog geschoten.
Veel beleggers zoeken hun toevlucht in goud als veilige haven.
Investeren kan een stuk gemakkelijker dan vroeger: je hoeft geen
goudbaar te kopen, maar kan ook kiezen voor aandelen van Exchange Trade
Funds (ETF), waarvan de waarde gekoppeld is aan de goudprijs.
Verder in het DNB Magazine van april onder meer een essay van
cultuurhistoricus Herman Pleij over loos gezag en holle autoriteit, en
een verhaal over de nieuwste trends in bankbiljettenland.
Links
* DNB Magazine
Downloads
* DNB Magazine nummer 2-2010 (PDF: 1,8 Mb)
---