Jonge gemeente Utrechtse Heuvelrug presteert goed
27-4-2010 -
De `jonge' gemeente Utrechtse Heuvelrug presteert goed. Dat blijkt uit
een kwaliteitsmeting die de provincie Utrecht heeft laten uitvoeren,
vier jaar na de fusie. Gemeente Utrechtse Heuvelrug bestaat pas sinds 1
januari 2006 en is net aan haar tweede raadsperiode begonnen. Zeker in
het licht van de korte bestaansduur presteert de gemeente goed. Met een
relatief kleine organisatie en lage lasten voor de inwoners slaagt de
gemeente erin goed te werken. Bij het vaststellen van beleid, maar ook
bij de uitvoering daarvan. De gemeente besteedt veel aandacht aan
communicatie met haar inwoners.
De provincie Utrecht heeft de kwaliteitsmeting uitgevoerd in
samenwerking met de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Er is onderzoek
gedaan naar de bestuurlijke cultuur, de betrokkenheid van de burgers,
het dorpenbeleid en het voorzieningenniveau. Per kern (Amerongen,
Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Leersum, Maarn, Maarsbergen en Overberg)
is een representatief gedeelte van de bevolking bevraagd. Voor een
aantal onderwerpen is aan de deelnemers gevraagd om de huidige situatie
te vergelijken met de situatie vóór de herindeling.
Informatievoorziening
De bestuurlijke cultuur krijgt in alle dorpen een voldoende voor de
bereikbaarheid, reactiesnelheid, klantvriendelijkheid en het handelen
van burgemeester, wethouders en raadsleden. Zeventig procent van de
inwoners vindt dat ze goed worden geïnformeerd over plannen van de
gemeente. Inwoners van Overberg en Doorn vinden relatief vaak dat de
informatievoorziening na de herindeling is verbeterd, terwijl inwoners
van Leersum en Amerongen deze juist vaker vinden verslechterd. Hierbij
is opvallend dat Overberg voor de herindeling bij de gemeente Amerongen
hoorde. Bijna zestig procent van de inwoners vindt dat de afstand
tussen burgers en lokale politiek na de herindeling is gegroeid; dit
geldt het sterkst voor inwoners van Amerongen (70%). Ongeveer tien
procent van de inwoners heeft wel eens een raadsvergadering in de
nieuwe gemeente bezocht; dit is drie keer zo weinig als in de oude
(veel langer bestaande) gemeenten.
Dorpenbeleid
Ook de waardering voor het dorpenbeleid varieert per dorp, al is de
meerderheid van de inwoners tevreden. Inwoners van Doorn en Overberg
zijn in grote mate tevreden met de aandacht die de gemeente aan hun
dorp besteedt, terwijl inwoners van Maarsbergen dit in meerderheid niet
zijn. Bijna veertig procent van alle inwoners vindt dat de meeste
aandacht van de gemeente uitgaat naar Doorn, waar het gemeentekantoor
is gevestigd. Het voorzieningenniveau wordt met een voldoende
beoordeeld en wijkt weinig af van het niveau voor de herindeling. Over
het algemeen vinden de inwoners dat het verenigingsleven vóór de
herindeling meer werd gestimuleerd.
Digitale dienstverlening
De onderzoekers zien als verbeterpunt de digitale dienstverlening van
de gemeente. Ook wordt geconstateerd dat de mogelijkheden die de
gemeente heeft - financieel en in het licht van de krappe formatie -
niet altijd overeenkomen met de soms hoge ambitie. Dit leidt niet tot
grote problemen, maar is wel een aandachtspunt voor de toekomst. De
gemeentelijke organisatie heeft zich na de herindeling redelijk goed
ontwikkeld. Maar de samenwerking tussen afdelingen kan nog beter. Nu is
er nog te veel versnippering van strategische beleidsvorming.
Buurgemeenten
Volgens de buurgemeenten vervult de gemeente in de regio niet altijd de
rol die past bij haar grootte (49.000 inwoners). Enerzijds komt dat
omdat zowel de gemeente Utrechtse Heuvelrug als de buurgemeenten nog
aan die grootte moet wennen. Anderzijds komt dat omdat de gemeente niet
precies per beleidsterrein weet wat zij wil met haar rol in de regio.
Aanbevolen wordt dat hiervoor kaders worden gesteld door de raad zodat
er minder op ad-hoc basis en meer gestructureerd kan worden
samengewerkt.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030-2583196
Provincie Utrecht