Grotere mentale flexibiliteit door first person shooter-spellen
Onderzoekers onder leiding van de cognitief psychologe Lorenza Colzaten
hebben gevonden dat fanatieke gamespelers die vooral in de weer zijn
met zogenoemde first person shooter-spellen over een grote superieure
mentale flexibiliteit beschikken. Het onderzoek is gepubliceerd in
Frontiers in Cognition.
Unreal Tournament. Kenmerkend voor games is de actieve rol van de
speler.
Unreal Tournament. Kenmerkend voor games is de actieve rol van de
speler.
Onderzoekers onder leiding van de cognitief psychologe Lorenza Colzaten
hebben gevonden dat fanatieke gamespelers die vooral in de weer zijn
met zogenoemde first person shooter-spellen over een grote superieure
mentale flexibiliteit beschikken. Het onderzoek is gepubliceerd in
Frontiers in Cognition.
Brede belangstelling
Het afgelopen decennium heeft de game-industrie een grote ontwikkeling
doorgemaakt en zo ook de gamers zelf. De technische mogelijkheden zijn
oneindig en de hoeveelheid spellen is enorm. De spellen worden hierdoor
gespeeld door mensen van alle leeftijden en in elke laag van de
bevolking. Dit heeft uiteraard ook de interesse opgewekt van
wetenschappers, die zich vaak richten op de invloed van videogames op
ons gedrag en dan met name die van gewelddadige spellen.
Negatieve en positieve effecten
Scène uit het controversiële spel Grand Theft Auto IV. De gamer
acteert zelf in het spel via hoofdpersoon Niko. Deze krijgt
moordopdrachten die zeer realistisch in beeld worden gebracht.
Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld om iemand uit een raam laten vallen of
te executeren.
Scène uit het controversiële spel Grand Theft Auto IV. De gamer
acteert zelf in het spel via hoofdpersoon Niko. Deze krijgt
moordopdrachten die zeer realistisch in beeld worden gebracht.
Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld om iemand uit een raam laten vallen of
te executeren.
Politici en de main-stream media maken zich vooral zorgen over
negatieve effecten op sociaal gedrag en verslaving. Ze worden gevoed
door de regelmatig voorkomende schietdramaâs op Amerikaanse highschools
- en recent ook in Duitsland - waarbij de hoofdrolspelers beschreven
werden als fanatieke spelers met first person shooter-spellen (FPS).
Dat zijn videogames waarbij de speler zich vanuit de eerste persoon al
schietend door een spel worstelt. Vergeleken met de hoeveelheid
aandacht die dit mogelijk negatieve effect krijgt is er erg weinig
onderzoek gedaan naar de misschien wel positieve effecten van gamen op
cognitieve functies en capaciteiten.
Verhoogde mentale flexibiliteit
In hun onderzoek gepubliceerd op 21 April 2010 in het open-acces
journal âFrontiers in Cognitionâ, hebben wetenschappers van de
Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam onder leiding van
Lorenza Colzato dit onderzocht. Zij toonden aan dat spelers van bekende
FPS-spellen (Call of Duty: Modern Warfare, Unreal Tournament,
Battlefield en het controversiële Grand Theft Auto IV) een verhoogde
mentale flexibiliteit lieten zien; zij presteerden beter dan
niet-gamers.
Maatschappelijk relevant
Het onderzoek is de eerste in zijn soort waarin de mentale
flexibiliteit is getest van individuen die gewend zijn om FPS-spellen
te spelen. Het lijkt maatschappelijk relevant om meer onderzoek te doen
naar de functionele aspecten van game-ervaring zoals de regulering van
gedrag, bijvoorbeeld in normale veroudering. Het trainen van ouderen
met behulp van videospellen zou een succesvolle strategie kunnen zijn
om de achteruitgang van cognitieve functies, zoals het
aanpassingsvermogen, te compenseren. Dat is een vaardigheid die
essentieel is voor vrijwel elke functionele handeling
DOOM'd to switch: superior cognitive flexibility in players of first
person shooter games, Frontiers in cognition, 21 april 2010
Universiteit Leiden