ProRail
Persbericht
26-04-2010
ProRail ziet af van zonnepanelen boven spoor in Zutphen
Om de CO2 uitstoot te reduceren is sinds 2008 door verschillende
partijen aan ProRail geopperd om een dak van zonnepanelen te plaatsen
boven het spoor. ProRail werkt dit idee voorlopig niet verder uit.
Onderzoek toont aan dat zonnepanelen boven spoor financieel minder
aantrekkelijk zijn dan zonnepanelen op stations.
Minder aantrekkelijk
Het idee van zonnepanelen boven het spoor is door adviesbureau Ecofys
beoordeeld. De mate van CO2 reductie is goed, maar de praktische
uitvoerbaarheid is slecht en de financiële haalbaarheid is matig.
Bijkomend nadeel van een zonnedak boven het spoor is de slechtere
bereikbaarheid van het spoor voor onderhoud, met name bij calamiteiten.
Er is sprake van veiligheidsrisicoâs.
Alternatieven
In de praktijk worden zonnepanelen vooral toegepast op daken van
gebouwen. Bij het spoor vinden we zonnepanelen momenteel vooral terug
op daken van stations (o.a. Amsterdam Amstel, Zuilen). Op dit moment
zijn er diverse stationsprojecten waar zonnepanelen worden toegepast
waaronder Rotterdam en Utrecht. Op Utrecht Centraal is onlangs gestart
met de bouw van het âzonnedakâ. De belangrijkste voordelen van
toepassing op stationsdaken, ten opzichte van langs het spoor:
Er is al een draagconstructie.
Er zijn al elektriciteitsleidingen en een aansluiting op het net.
Er wordt overdag energie verbruikt met een gelijkmatig afnamepatroon.
Meestal geen bouwvergunning nodig.
Minder gevoelig voor vandalisme en diefstal.
Geen invloed op de bereikbaarheid van treinen bij calamiteiten.
Gezien deze voordelen zijn de kosten van zonnepanelen op stationsdaken
lager dan bij zonnepanelen boven het spoor.