Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Mondige patiënt is niet vanzelfsprekend, ook niet als je er voor hebt
doorgeleerd!
26 april 2010
Ondersteuning van zelfmanagement en eigen stuurkracht - het thema
Patiënt aan Zet - staan hoog in het vaandel van de NPCF.
Ervaringsdeskundigheid moet meer worden verzilverd vindt de NPCF en
heeft om die reden meegewerkt aan het boek De dokter is ziek van Gonny
ten Haaft.
Voor dit boek heeft freelance journalist Gonny ten Haaft gesproken met
dokters, verpleegkundigen en managers die zelf ziek zijn, of ziek zijn
geweest. Zij vroeg deze zieke zorgmedewerkers in hoeverre zij de zorg
patiëntgericht vonden en of zij hun 'vraag' konden en wilden sturen.
Konden deze zieke dokters, verpleegkundigen en managers aangeven hoe
zij verzorgd en behandeld wilden worden?
Een belangrijke conclusie uit het boek is dat patiënten minder
assertief zijn dan vaak wordt verondersteld. Het is nodig, maar ook erg
moeilijk om assertief en mondig te zijn als je patiënt bent. De
geïnterviewden vonden dat protocollen in de zorg erg belangrijk zijn
geworden, waardoor het vaak aan tijd voor de patiënt zelf en aan
betrokkenheid ontbreekt.
Verder komt de behoefte aan een vast aanspreekpunt in de ziekenhuizen
naar voren. Een signaal wat de NPCF ook binnenkrijgt via patiënten die
hun ervaringen melden.
De NPCF vindt het boek een aanrader voor iedereen die zich
professioneel met zorg bezighoudt en een bijdrage wil leveren aan het
verbeteren van de zorg.
'Dokter is ziek' is in de boekhandel verkrijgbaar en is mede
gefinancierd vanuit het ZonMw programma Kiezen in Zorg. Zie ook
www.dokterisziek.nl