VU medisch centrum
Intensive care ontdekt e-learning
22 april 2010
Een cursus volgen, een boek pakken, met een collega praten, er zijn
talloze manieren om je kennis op te halen of bij te spijkeren. Sinds
een tijdje is daar een nieuwe methode bijgekomen: e-learning, een
snelle manier om je vakkennis up-to-date te houden. Medewerkers op de
IC doen er ervaring mee op.
Praktijkopleider intensive- en medium care Hennie van de Glind opent
enthousiast de leermodule op haar PC. "We hebben op dit moment zes, nee
al zeven modules. Kijk, deze gaat over de pacemaker." Op het scherm
verschijnen korte tekstjes over hoe het apparaat werkt en wat er in het
hart gebeurt, met verduidelijkende illustraties. "Als je hier op het
hart klikt zie je hoe de bloedstroom gaat en je kunt doorklikken om de
volgende stap in beeld te brengen", wijst Van de Glind aan. "De module
is op maat gemaakt, dus alles wat je ziet, wordt ook echt hier in VUmc
gebruikt."
Toetsen
De module begint eenvoudig, maar gaat uiteindelijk behoorlijk diep op
de materie in. Als iemand de stof helemaal heeft doorgewerkt volgt een
oefentoets. "Er zitten heel veel vragen aan de module gekoppeld en de
computer maakt daar een selectie uit. Je kunt dus behoorlijk uitgebreid
testen of je de stof beheerst. Er zijn verschillende type vragen,
meerkeuze, ja/nee en nog veel meer. Is een antwoord onjuist dan legt
het systeem uit hoe het wel zit." Uiteindelijk volgt de echte toets en
krijgt de praktijkopleider de uitslag op haar computerscherm. "Op die
manier kan ik zien of iemand nog verdere bijscholing nodig heeft", legt
Van de Glind uit.
De voordelen van e-learning zijn evident. Een medewerker kan op elk
moment dat hij zin en tijd heeft inloggen. Dat kan zowel thuis als
tijdens het werk. "Natuurlijk, op de intensive care is het vaak druk,
maar ook hier zijn er 's nachts rustige momenten waarop iemand wat kan
lezen. In ieder geval is het een heel flexibele methode van
bijscholing, die iedereen in zijn eigen tempo kan volgen."
Het is de bedoeling dat alle tweehonderd verpleegkundigen van de medium
care en intensive care regelmatig een module afronden. "We denken aan
vijf modules per jaar. Dat lijkt me goed haalbaar." Daarnaast blijven
er natuurlijk andere vormen van bijscholing beschikbaar voor de
medewerkers. "E-learning is bedoeld voor de theoretische leerstof, voor
het trainen van vaardigheden is het bijvoorbeeld niet geschikt. Daar
heb je andere methoden voor, maar voor het op peil houden van kennis is
dit echt ideaal."
Monique Krinkels
bron: Tracer