Consumentenbond
22 april 2010
Luchtvaartmaatschappijen betwisten passagiersrechten
De Consumentenbond krijgt signalen dat luchtvaartmaatschappeijen zich
bij de afhandeling van aswolk-gerelateerde passagiers niet houden aan
de EU-regels rond overnachting en maaltijden. Ook zouden passagiers pas
een (retour)vlucht naar huis aangeboden krijgen als ze een verklaring
tekenen waarin ze afzien van hun rechten. Dat laatste is onrechtmatig.
Om consumenten voor te lichten over hun rechten geeft de bond op zijn
website antwoord op tien belangrijke vragen.
Ook al is er sprake van overmacht, zoals in het geval van de aswolk,
passagiers houden recht op informatie, maaltijden, drinken,
noodzakelijke hotelovernachtingen en een vergoeding van het ticket of
gelijkwaardig vervoer. Dit geldt niet voor de (extra) financiële
compensatie. Bij overmacht kunnen passagiers daar geen aanspraak op
maken. Consumenten die geen opvang hebben gekregen of hier ontevreden
over zijn, moeten contact opnemen met hun luchtvaartmaatschappij. Komen
ze er daar niet uit, dan kunnen zij hun klacht voorleggen aan de
Geschillencommissie Luchtvaart en de Inspectie voor Verkeer en
Waterstaat.
Wie een pakketreis heeft geboekt kan voor informatie ook terecht bij
het reisbureau.