Aantal treinen in zomerperiode blijft stabiel
15/04/2010
NMBS past naar jaarlijkse gewoonte haar treindienst aan tijdens de
zomermaanden. Een aantal treinen wordt in juli en augustus afgeschaft
omdat veel vaste pendelaars in die periode met vakantie zijn. Het
aantal treinen in de zomer van 2010 blijft ten opzichte van 2009
hetzelfde.
Zoals elk jaar heeft de Raad van Bestuur van NMBS het zomeraanbod
goedgekeurd. Ook nu wordt een aantal treinen afgeschaft met een lage
bezetting of voldoende alternatieven.
Toch blijft het zomeraanbod stabiel ten opzichte van 2009 en ligt dit
zelfs 3% hoger dan in 2007. Dit dankzij een continue groei in het
aanbod van NMBS. Onderstaande tabel toont deze positieve evolutie aan.
Treinaanbod op een normale weekdag tijdens de zomer:
Aantal treinen Evolutie in %
2007 3590 treinen 100,0 %
2008 3579 treinen 99,7 %
2009 3707 treinen 103,3 %
2010 3713 treinen 103,4 %
Ten opzichte van het normale aanbod wordt minder dan 7% van de treinen
afgeschaft. De voornaamste betrokken lijnen zijn Antwerpen Gent,
Antwerpen Brussel, Brussel- Luxemburg en Aalst Burst. NMBS stelde vast
dat op de lijn Aalst Burst vooral schoolgaande jeugd reist, waardoor
tijdens de zomermaanden de bezetting van deze treinen extreem laag
ligt. Ook heeft NMBS de voorbije jaren heel wat inspanningen gedaan om
de frequentie op de lijnen Antwerpen Gent en Antwerpen Brussel
significant te verhogen. Voor deze reizigers zijn er dan ook voldoende
alternatieven voorhanden.
Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van NMBS: Ik ben verwonderd
dat door berichtgeving buiten onze diensten om de indruk ontstaat dat
ons aanbod ten opzichte van vorige zomer vermindert. Ik betreur het dan
ook dat onze inspanningen van de vorige jaren om het aanbod te
verhogen, niet naar waarde worden geschat.
Sabin Sheeren, directeur-generaal NMBS Mobility: De aanpassingen die we
doen zijn trouwens veel beperkter dan de maatregelen die de andere
nationale en regionale vervoersmaatschappijen doorvoeren in de
zomerperiode. Zo laten zij hun aanbod met zelfs 20% afnemen terwijl
NMBS slechts 7% van haar treinen afschaft.
Meer informatie over het specifieke zomeraanbod volgt binnenkort via de
verschillende communicatiekanalen van NMBS (website www.nmbs.be,
speciale dienstregelingbrochures, het verkoopspersoneel en informatie
in de stations, het Call Center 02/528.28.28, ).
NMBS