Almere: snelle besluitvorming Flevolijn
22-04-2010
Trein op Flevospoorlijn De gemeente Almere maakt zich grote zorgen over
de voortgang van de Planstudie OV SAAL, waar de (partiële) verdubbeling
van de Flevolijn onderdeel van is. Na alarmerende berichten over een
kostenoverschrijding van ruim 100% en een jarenlange vertraging, roept
de gemeente Almere minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en
de Tweede Kamer op om - nog voor de verkiezingen van 9 juni - actie te
ondernemen.
"Verdere vertraging is onacceptabel", vindt de Almeerse wethouder Adri
Duivesteijn. "Een goede bereikbaarheid is essentieel voor een groeistad
als Almere. In 2013 is de Hanzelijn gereed, en stijgt het aantal
treinreizigers met 10.000 per dag. Als wij vóór die tijd niet komen tot
een uitbreiding van de Flevolijn, zijn de gevolgen rampzalig." Een
acuut besluit is dan ook noodzakelijk, schrijft de gemeente in een
brief aan Eurlings en de Tweede Kamer.
Al in 2007 besloot het kabinet om de treindienst tussen Schiphol,
Amsterdam, Almere en Lelystad (OV SAAL) te verbeteren. Met de motie van
Tweede Kamerlid De Krom om `de aanleg van de viersporigheid van de
Flevolijn te versnellen en deze zo snel mogelijk toe te voegen aan het
pakket `no regret' uit de planstudie OV SAAL en onverkort uit te
voeren' werd de urgentie van de uitbreiding van de Flevolijn
onderstreept. De verdubbeling van de Flevolijn zou in 2013 gereed zijn,
nog voor de opening van de Hanzelijn; de lijn die Almere met het
noorden van het land verbindt. Deze planning is al verschoven naar
2016, en dreigt nu nog verder uit te lopen.
Dit betekent dat de bereikbaarheidsproblematiek toeneemt. Duivesteijn:
"Als de Hanzelijn wordt geopend, zullen de treinen die nu leeg
`starten', al half vol zitten. En omdat de Flevolijn nu nog tweesporig
is, kan de intercity de stoptrein nergens inhalen. Het valt eigenlijk
niet uit te leggen; we hebben harde afspraken gemaakt over een betere
bereikbaarheid van Almere, maar de druk op de Flevolijn neemt de
komende jaren alleen maar toe." Volgens de prognoses zullen met de
ingebruikname van de Hanzelijn dagelijks 60.000 mensen gebruik maken
van de Flevolijn. Dit aantal loopt al snel op tot 80.000; nu reizen
50.000 mensen per dag over de Flevolijn.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de betrokken gemeenten
al in november 2009 geïnformeerd over een aanzienlijke
kostenoverschrijding. De oorspronkelijke raming was EUR250 miljoen,
maar inmiddels is duidelijk dat deze kosten met meer dan 100% zijn
gestegen. Een belangrijke oorzaak van de kostenoverschrijding is dat
sommige aannames - met name met betrekking tot geluidswetgeving en de
ruimtelijke inpassing van de spoorlijn - niet blijken te kloppen.
Duivesteijn: "In de afgelopen maanden is gezocht naar oplossingen.
Duidelijk is dat voor de Flevolijn zo'n EUR500 miljoen nodig is. De
verantwoordelijke partijen - het ministerie van Verkeer en Waterstaat,
de NS en ProRail - komen echter niet tot duidelijke afspraken over een
concrete oplossing. Er is een impasse ontstaan. We roepen de politiek
nu op om, nog vóór de Tweede Kamer verkiezingen, in te grijpen."
Ook de Amsterdamse wethouder Hans Gerson, duo-partner van OV SAAL, is
bezorgd over de voortgang van het project. In een brief aan Eurlings
benadrukt hij het belang van een spoedige besluitvorming. `Er zijn op
dit moment al grote problemen op het spoor. De Flevolijn is overbelast.
Er rijden acht treinen per uur tussen Almere en Amsterdam. De treinen
zijn in de spitsuren overvol (...) Ik wil u daarom, als duo-partner,
verzoeken zo snel mogelijk het Ontwerp Tracé Besluit te nemen.'
Artikel(en)
* Almere blijft groeistad bij uitstek
Bijlage(n)
* Brief aan Eurlings en Tweede Kamer (pdf 40kb)
Gemeente Almere