Opnieuw daling aantal verkeersdoden
Nieuwsbericht | 22-04-2010
In 2009 kwamen 720 mensen om in het verkeer. Dat zijn er 30 minder dan
een jaar eerder, een afname van 4% ten opzichte van 2008. Het gaat
daarbij vooral om minder slachtoffers in de leeftijd van 30 tot 60 jaar
en automobilisten.
De dalende trend van de laatste jaren zet zich voort. Dit blijkt uit
cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat. Minister Camiel Eurlings van
Verkeer en Waterstaat heeft de cijfers vandaag bekend gemaakt op het
Nationaal Verkeersveiligheidscongres.
Camiel Eurlings is dankbaar dat de dalende trend zich voortzet. "We
koersen langzaam maar zeker af op de doelstelling van maximaal 500
verkeersdoden in 2020." Maar volgens de minister is het nog een hele
uitdaging om die doelstelling te halen. "720 verkeersdoden is nog
steeds veel te veel. 720 mensen die niet meer thuiskomen! Maar we
hebben opnieuw laten zien dat als we alles op alles zetten, het aantal
slachtoffers nog steeds omlaag kan." Om deze dalende trend voort te
zetten is het Strategisch Plan Verkeersveiligheid leidend. De centrale
gedachte hierin is dat, naast maatregelen gericht op alle verkeer,
veroorzakers van onveiligheid harder worden aangepakt en dat kwetsbare
verkeersdeelnemers beter worden beschermd.
Een zorg voor de minister is het toenemende aantal verkeersgewonden.
Dat daalde al minder snel dan het aantal verkeersdoden maar de laatste
jaren neemt dat aantal toe.
Leeftijd
Voor sommige groepen verkeersdeelnemers is geen daling maar juist een
stijging van het aantal verkeersdoden geregistreerd. Het aantal
jongeren (18-24 jaar) dat omkwam in het verkeer, was in 2008 107 en
steeg in 2009 naar 128. Terwijl bij de leeftijdsgroep 30- tot 60-
jarigen een flinke daling is te zien. De daling is meer dan 20% ten
opzichte van 2008 en doet zich vooral voor bij mannen. Het aantal
verkeersdoden in deze leeftijdscategorie is nog niet eerder zo laag
geweest; 220 in 2009 tegen 280 in 2008
Opvallend is de geringe daling van het aantal verkeersdoden in de
leeftijd van 60 jaar en ouder. Sinds 2004 is het aantal verkeersdoden
onder de 60 jaar met 26 % afgenomen terwijl het aantal boven de 60 jaar
slecht met 1,5% is gedaald. Een deel van de verklaring ligt in het feit
dat de Nederlandse bevolking aan het vergrijzen is.
Ook onder verkeersdeelnemers van 80 jaar en ouder is een stijging te
zien van het aantal verkeersdoden. Vooral onder mannen en bestuurders
van personenauto's. Verongelukten er in 2005 20 hoogbejaarde
automobilisten in 2009 waren dat er 34.
Het aantal voetgangers dat omkwam steeg van 62 in 2008 naar 68 in 2009.
Voor beide jaren geldt dat de aantallen nog altijd lager zijn dan die
over 2007(91)
Vervoerwijze
Het aantal voetgangers dat omkwam steeg van 62 naar 68. 18 van hen is
verongelukt op een voetgangersoversteekplaats! In 2008 waren dat er 5.
Het aantal verongelukte fietsers was 185 en is daarmee redelijk
stabiel. En hoewel er meer motoren worden verkocht is het aantal doden
onder motorrijders nagenoeg gelijk aan dat van vorig jaar: 70.
Er vielen 22 doden onder fietsende jongeren (0- 17 jaar). En onder
jonge bestuurders van een motor of een scooter nam het aantal doden toe
van 10 naar 17.
Vracht- en bestelverkeer
Bij 85 van de dodelijke ongevallen was een vrachtwagen betrokken. In
2008 was dat nog bij 98 het geval. Het aantal `dodehoekongevallen' nam
toe van 6 naar 10. De meerjarige dalende trend zet zich hier wel door.
Het gemiddelde van de voorgaande 4 jaar is 12.
Type weg
Op 60km en 70km wegen stijgt het aantal dodelijke slachtoffers
respectievelijk van 68 naar 82 en van 12 naar 20. Op 120km wegen is een
daling van 60 naar 48 vastgesteld. Op de 30km en 50km wegen vallen nog
altijd de meeste slachtoffers; in totaal 226 doden. In 2008 waren dat
er nog 246.
Alcohol
In Nederland wordt geen post-mortem onderzoek uitgevoerd waardoor de
factor `alcohol' bij een dodelijk ongeval lang niet altijd wordt
vastgesteld. Eurlings stelt dat er daardoor sprake is van
onderregistratie van alcoholgerelateerde verkeersdoden. In 2009 is in
46 gevallen vastgesteld dat alcohol oorzaak was van het fatale
ongeval.