Gemeente Aalten
Evaluatie alcoholmatigingsproject jeugd
Deze maand worden 500 ouders met kinderen in de leeftijd van 10 t/m 18
jaar gebeld door studenten van de Wageningen Universiteit namens de
gemeente, dus per gemeente gemiddeld ongeveer 30 ouders. Zij worden
hierbij begeleid door de GGD-stagiaire Marloes Miedema. De ouder wordt
gevraagd of ze een aantal vragen over jongeren en alcoholgebruik
willen beantwoorden. De telefonische interviews zijn onderdeel van de
evaluatie van een groot alcoholmatigingsproject gericht op jongeren in
de leeftijd van 10-18 jaar in de Achterhoek, Stedendriehoek en
Rivierenland. Het project `Alcoholmatiging jeugd' heeft tot doel
alcoholmatiging onder jongeren van 10 tot en met 18 jaar te
bevorderen, waardoor de negatieve effecten van alcoholgebruik worden
verminderd. Het project wordt ondersteund door de gemeenten van deze
regio's. Daarnaast werkt de GGD nauw samen met de
verslavingszorginstantie (IrisZorg), politie en justitie. Het project
kenmerkt zich door een brede aanpak gericht op regelgeving, handhaving
en informatievoorziening. De ouders die gebeld worden zijn verkregen
door een steekproef genomen uit de Gemeentelijke Basis Administratie.
De antwoorden op de vragen zullen hoogst vertrouwelijk worden
behandeld. De gegevens worden ook anoniem verwerkt.
Voor meer informatie over de opzet van het project kunnen ouders
verwezen worden naar de site van de GGD. Op www.ggdgelre-ijssel.nl
bij `over de GGD' > `GGD projecten' en dan `Alcoholmatiging Jeugd' kan
meer informatie gevonden worden over het project. Hier kan ook het
Werkplan worden gevonden. Op de home-pagina van www.ggdgelre-ijssel.nl
staat vanaf 12 april een bericht over het bellen van ouders.
Achtergrond
Eén van de middelen waarmee de bewoners van de Achterhoek,
Stedendriehoek en Rivierenland worden geïnformeerd over het belang van
terughoudendheid met alcohol op jonge leeftijd is de publiekscampagne.
De publiekscampagne heeft als doel om mensen bewust te laten worden
van het probleem dat jongeren te jong, te vaak en te veel alcohol
drinken. De campagne bestaat uit twee delen, één gericht op de
jongeren zelf en één gericht op de ouders en andere volwassenen in hun
omgeving. In 2006 is de publiekscampagne van start gegaan in de
Achterhoek. Ondanks dat de ouders niet altijd direct de doelgroep zijn
voor de campagne, worden zij er wel aan blootgesteld. Naast de
massamediale publiekscampagne zijn er ook andere activiteiten voor
ouders en volwassenen georganiseerd zoals een ouderavond op school,
voorlichting via de schoolverpleegkundige in groep 7 en de homeparty.
In 2007 is dit eerste deel van het alcoholmatigingsproject gericht op
ouders geëvalueerd in de Achterhoek. De publiekscampagne werd op zowel
proces als effect geëvalueerd. Voor de evaluatie waren telefonische
interviews afgenomen onder 250 ouders met een kind in de leeftijd van
10 tot en met 18 jaar.
Uit deze evaluatie bleek dat de kennis over de negatieve gevolgen van
alcohol toegenomen was, maar de kennis is nog steeds niet voldoende.
Verder bleken de veranderingen in het ouderlijke gedrag beperkt. Het
project is voortgezet in 2008. Daarnaast zijn op dat moment ook de
Stedendriehoek en Rivierenland begonnen met het project `Alcoholmating
jeugd'
Nu in 2010 zal een meting plaatsvinden om te kijken hoe het er
voorstaat voor de derde keer in de Achterhoek, en voor het eerst in de
Stedendriehoek en Rivierenland. Er wordt dan oa. het bereik en de
waardering van de campagne nagegaan.
Bel-mij-niet-register is voor ons niet van toepassing
Afgelopen maand zijn tijdens het projectgroepoverleg vragen gesteld
over hoe wij omgaan met het `bel mij niet' bestand, waarin mensen
kunnen aangeven niet benaderd te willen worden door commerciële
instellingen en goede doelen. Dit is allebei niet op ons onderzoek
van toepassing, omdat het telefoongesprek geen commercieel of idieel
doel heeft, de nummers zijn dus niet uit ons bestand gehaald. Als
ouders aangeven op de bel-mij-niet-lijst te staan, geven wij de
bellers deze reden als verklaring aan. Als zij nog steeds bezwaar
maken, stopt het interview uiteraard.
Opzet campagne
o Doelgroep: ouders en opvoeders van jongeren in de Achterhoek,
Stedendriehoek of Rivierenland in de leeftijd van 10-18 jaar. Hierbij
worden onder opvoeders alle volwassenen verstaan die verantwoording
dragen over deze jongeren, zoals leerkrachten, sporttrainers, buren en
familie.
o Steekproef: Ouders met kinderen die geboren zijn tussen 1 mei 1991
en 1 april 2000, verkregen uit de Gemeentelijke Basis Administratie.
o Basisactiviteiten (vinden in alle gemeenten plaats): radiospot,
posters, folders over alcohol en opvoeding en artikelen in huis aan
huis bladen. Ook is er op de regionale radio een radiospot geweest
over het alcoholmatigingsproject.
o Andere ouder activiteiten: ouderavond, oudercursus, homeparty,
voorlichting via schoolarts groep 7. Per regio een aantal activiteiten
die specifiek zijn voor die regio. Zo is in de Achterhoek een
alcoholdebatavond gehouden en in de Stedendriehoek kroegenavonden voor
ouders.