Inspectie Verkeer en Waterstaat
Nederlands luchtruim gesloten tot maandagmiddag 14.00 uur
Nieuwsbericht | 19-04-2010
Naar aanleiding van nadere analyse is duidelijk geworden dat bij dit
aanhoudende weertype het Nederlandse luchtruim tot nader order, maar
tenminste tot maandag 14:00 uur (NL) gesloten blijft. Tegelijkertijd
werkt de Nederlandse overheid aan meer maatwerk om zo snel als het kan
en veilig is het luchtruim te openen.
De vulkanische as uit IJsland blijft langer boven het
Europese vasteland. Dit heeft te maken met de huidige
weersomstandigheden. Daarom is het Nederlandse luchtruim nog niet
veilig voor de luchtvaart. Tot deze conclusie komen de Inspectie
Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in
overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI.
De weersomstandigheden en de aswolk bepalen hoe de vliegcondities
zijn. De betrokken organisaties monitoren de situatie voortdurend
en onderhouden nauw contact met buitenlandse autoriteiten. Wanneer
meer duidelijk wordt over de toegankelijkheid van het Nederlands
luchtruim, of wanneer de huidige situatie wijzigt, zal de IVW hierover
nader berichten.
De inzet van Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is om zo
snel mogelijk het luchtruim te kunnen openen. Daarom werken de IVW
en Luchtverkeersleiding intensief samen met de sector. Dit resulteerde
in de testvluchten van de KLM op zaterdag en zondag. Hiermee
behoorde Nederland tot de voorhoede in Europa na het verzoek van
Eurocontrol. Ook is het daardoor mogelijk dat er toestemming is voor
de KLM om maximaal vier vrachtvluchten uit te voeren naar Azië. Deze
vluchten worden uitgevoerd zonder passagiers en vliegen buiten de
risicogebieden.
Binnen de Europese Unie maakt minister Eurlings zich hard voor
een andere benadering van het probleem. Er zou meer maatwerk in
het Europees luchtruim mogelijk zijn wanneer er een onderscheid
wordt gemaakt tussen gebieden met lage concentraties en hoge
concentraties. Deze methode is afgeleid van wat in Amerika
gebruikelijk is. Dit zou helpen om de EU sneller weer bereikbaar te
maken vanuit de lucht. Een vorm van differentiatie in het vliegverbod
is de inzet van minister Eurlings tijdens de adhoc bijeengeroepen
Transportraad.
Vliegverkeer onder zicht omstandigheden (VFR) blijft toegestaan.
Op basis van de huidige condities en maatregelen, ook in onze
buurlanden, is dit mogelijk. VFR is toegestaan onder de door IVW
gecommuniceerde voorwaarden en op eigen risico van de vliegers. Een
gelijksoortige vrijstelling is ook in de landen om ons heen van
toepassing.