Philips
Philips behaalt in het eerste kwartaal een omzet van EUR 5,7 miljard en een
EBITA van EUR 504 miljoen
* Vergelijkbare omzet 12% hoger; groei in alle sectoren, geleid door
Lighting met 18%
* 22% groei in opkomende markten
* 20% groei van orderontvangst voor apparatuur bij Healthcare
* EBITA van EUR 504 miljoen, ofwel 8,9% van de omzet; gecorrigeerde
EBITA van Consumer Lifestyle 8,2% over de laatste 12 maanden
* Nettoresultaat EUR 201 miljoen
Gerard Kleisterlee, President en chief executive officer van Koninklijke
Philips Electronics N.V.:
"Ik ben van mening dat de resultaten die we in de laatste kwartalen
hebben behaald, het werkelijke potentieel van onze
activiteitenportfolio aantonen.
Ofschoon onze resultaten uiteraard zeer goed zijn in vergelijking met
het door de recessie beïnvloede eerste kwartaal van 2009, liggen ze in
absolute zin op een niveau dat we nog niet eerder in een eerste
kwartaal hebben gezien. Dankzij een hoge omzetgroei van 12% en een
voortgezette stringente kostenbeheersing kwam de gecorrigeerde EBITA
uit op EUR 554 miljoen, ofwel 9,8% van de omzet.
Lighting behaalde een indrukwekkende groei van 18%, dit ondanks het
feit dat bij onze omvangrijke activiteit Professional Luminaires nog
geen herstel is ingetreden. Consumer Lifestyle heeft nu over de
afgelopen 12 maanden een gecorrigeerde EBITA van 8,2% behaald. Onze
Healthcare-sector boekte naast goede resultaten over de hele linie een
20% hogere orderontvangst voor apparatuur.
Desondanks blijft de economische onzekerheid groot en het
consumentenvertrouwen laag, en is op een aantal voor ons belangrijke
markten, zoals de bouwsector, nog geen herstel ingetreden. Door onze
sterke basis, goede strategie en capaciteit snel te reageren op
veranderende marktomstandigheden bevinden wij ons echter in een goede
positie voor voortgaand succes."
Vooruitzichten
Het voortgaande herstel, met name in opkomende markten, heeft in het
eerste kwartaal in alle drie de operationele sectoren geleid tot een
omzetgroei die hoger is dan voorzien. We verwachten dat de
omzetontwikkeling in het eerste kwartaal zich in het tweede kwartaal
zal voortzetten. Onze activiteit Television zal waarschijnlijk
profiteren van een sterke stijging van de vraag door het
wereldkampioenschap voetbal. Wij zullen onze investeringen voor
marketing in het tweede kwartaal verhogen, met name bij Consumer
Lifestyle.
Voor de tweede helft van het jaar blijft de ontwikkeling van de markt
onzeker. Wij zullen dan ook, naast handhaving van onze investeringen
in verdere groei, onze saneringsplannen blijven uitvoeren, wat in het
tweede kwartaal zal resulteren in herstructureringslasten voor een
bedrag van EUR 100 - 125 miljoen.
Op basis van onze resultaten in het eerste kwartaal zijn wij er echter
steeds meer van overtuigd dat we al in 2010 in staat zullen zijn een
gecorrigeerde EBITA-winstgevendheid van 10% te realiseren.
* Q1 2010 - Quarterly Report
* Q1 2010 - Quarterly Results Presentation
Audio quote van Gerard Kleisterlee, CEO, over de eerst kwartaalcijfers van
2010
* Audio quote (NL) - MP3
* Audio quote (NL) - WAV
Telco en audio webcast
Om 10uur CET zal een telco plaatsvinden met Pierre-Jean Sivignon, CFO,
om de resultaten te bespreken. A live audio webcast van de telco zal
op onderstaande link beschikbaar zijn:
* Q1 2010 conference call audio webcast
Meer informatie over Pierre-Jean Sivignon
* Klik hier voor CV en foto's van Pierre-Jean Sivignon
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Arent Jan Hesselink
Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 59 77415
Email: arentjan.hesselink@philips.com
Joon Knapen
Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 59 77477
Email: joon.knapen@philips.com
Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van
gezondheidszorg en welzijn, gericht op het verbeteren van de kwaliteit
van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als
toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg,
lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op
de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht
in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense
and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in
dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23
miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van
cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige
verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede
lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een
sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en
haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer
informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.
Forward-looking statement
This document contains certain forward-looking statements with respect
to the financial condition, results of operations and business of
Philips and certain of the plans and objectives of Philips with
respect to these items, in particular the paragraphs on "Looking
ahead" and "Outlook". Examples of forward-looking statements include
statements made about our strategy, estimates of sales growth, future
EBITA and future developments in our organic business. By their
nature, these statements involve risk and uncertainty because they
relate to future events and circumstances and there are many factors
that could cause actual results and developments to differ materially
from those expressed or implied by these statements.
These factors include but are not limited to domestic and global
economic and business conditions, the successful implementation of our
strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our
ability to develop and market new products, changes in legislation,
legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax
rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and
employee costs, our ability to identify and complete successful
acquisitions and to integrate those acquisitions into our business,
our ability to successfully exit certain businesses or restructure our
operations, the rate of technological changes, political, economic and
other developments in countries where Philips operates, industry
consolidation and competition. As a result, Philips' actual future
results may differ materially from the plans, goals and expectations
set forth in such forward-looking statements. For a discussion of
factors that could cause future results to differ from such
forward-looking statements, see the Risk management chapter included
in our Annual Report 2009.
Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips'
competitive position, contained in this document are based on outside
sources such as research institutes, industry and dealer panels in
combination with management estimates. Where information is not yet
available to Philips, those statements may also be based on estimates
and projections prepared by outside sources or management. Rankings
are based on sales unless otherwise stated.
Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group's financial position,
operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP
financial measures. These non-GAAP financial measures should not be
viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures
and should be used in conjunction with the most directly comparable
IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly
comparable IFRS measures is contained in this document. Further
information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report
2009.
Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group's financial position, fair values are
used for the measurement of various items in accordance with the
applicable accounting standards. These fair values are based on market
prices, where available, and are obtained from sources that are deemed
to be reliable.
Readers are cautioned that these values are subject to changes over
time and are only valid at the balance sheet date. When observable
market data does not exist, we estimated the fair values using
appropriate valuation models. They require management to make
significant assumptions with respect to future developments, which are
inherently uncertain and may therefore deviate from actual
developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2009
financial statements. Independent valuations may have been obtained to
support management's determination of fair values.