Directeur holidaycars.com: "Autoverhuurbranche moet intern beleid wijzigen"
15/04/2010 09:11
PR Newswire
SASSENHEIM, Nederland, April 15, 2010 /PRNewswire/ --
- Komende Zomer Prijsstijgingen Huurauto's Tot Zo'n Zestig Procent
Wie komende zomervakantie 'last minute' een huurauto boekt, kan
prijsstijgingen verwachten van waarschijnlijk zestig procent en hoger. Dit
blijkt uit een artikel in de Engelse Telegraph, waarbij de belangrijke
Engelse boekingsite 'Travelsupermarket' de autoverhuurtarieven van de komende
paasperiode vergeleek met tarieven van het jaar daarvoor. Robbert Jan
Meerpoel, directeur van autoverhuurbedrijf holidaycars.com roept de
verhuurbranche op zélf drastisch interne maatregelen te nemen, in plaats van
uitsluitend te wijzen naar de tekorten aan huurauto's als gevolg van de
economische crisis. "Vakantiegangers houden in hun vakantiebudget geen
rekening met deze prijsexplosies. Grote kans dat ze van hun vakantieauto
afzien. Daar is niemand bij gebaat."
In de 'Telegraph' vergeleek de boekingsite 'Travelsupermarket' de
autoverhuurtarieven van de komende paasvakantie in Spanje met tarieven van
het jaar daarvoor. Zowel in Malaga, Alicante als Palma de Mallorca stegen
deze voor de goedkoopste huurauto, voor een periode van acht dagen, van 85
pond naar bijna 140 pond. Meerpoel: "Deze Pasen is een goede indicatie voor
wat er komende zomer staat te gebeuren. Door de grote tekorten aan
huurauto's, in Spanje is de totale huurvloot bijvoorbeeld met zo'n 35%
gekrompen, gaan in een hoogseizoen de prijzen op het laatste moment 'sky
high'. Zowel de zakelijke branche, de reisbureaus, maar ook de consument die
zelf boekt, azen dan op dezelfde huurauto's. Autoverhuurbedrijven hebben zelf
te weinig auto's in huis om hun eigen winsten op peil te kunnen houden, dus
pompen ze heel paniekerig de prijs omhoog."
Structurele oplossingen
Wijziging van het interne management bij de autoverhuurbedrijven zou
ertoe kunnen leiden dat deze hun omzet beter zouden kunnen beheersen.
Hiervoor verwijst Meerpoel naar de werkwijze van low-cost
luchtvaartmaatschappijen. "In een vliegtuig heeft elke stoel zijn eigen prijs
en eigen doelgroep. Doe dat ook met huurauto's. Vroeg boeken dient bv. te
worden beloond! Splits je wagenpark op in segmenten, waarvan er een deel
bestemd is voor de zelf boekende consument, een deel voor de reisbranche en
een deel voor de zakelijke markt. Als je de prijzen van elk segment auto's
dan afstemt op de doelgroep die gaat boeken, heb je als autoverhuurbedrijf
veel meer controle over je eigen prijsbeleid. Gevolg is dat de prijzen in
drukke perioden niet zo idioot sterk hoeven te stijgen als nu het geval is."
Eén model verhuurauto's
Daarnaast ziet Meerpoel mogelijkheden voor autoverhuurbedrijven die
slechts een model auto in hun vloot aanbieden: "Deze vloot verdeel je ook
weer in segmenten voor je verschillende soorten klanten. Zo kan één generiek
model, qua uiterlijk en uitvoering geheel identiek, tegen verschillende
tarieven worden verhuurd. Een autoverhuurbedrijf kan zo uitstekend zijn eigen
kosten managen en vervolgens de prijzen bij schaarste in de hand houden."
Gevolgen economische crisis
Vóór de economische crisis hadden autoverhuurbedrijven auto's normaal
gesproken zes tot maximaal twaalf maanden in hun bezit. Daarna werden deze
(terug)gekocht door dealers of de autofabrikanten ten behoeve van de
tweedehands markt. Nu in de occassionmarkt de voorraden hoog blijven, is deze
mogelijkheid dichtgeslibd. Autoverhuurbedrijven die bij de banken aankloppen,
om dit financiële gat te dichten door middel van leningen, zien doorgaans hun
verzoek geweigerd. De autoverhuurbranche heeft nu veel minder financiële
armslag om nieuwe auto's aan te schaffen. Bedrijven die hierin toch slagen,
merken bovendien dat zij niet aan de gewenste aantallen kunnen komen.
Autofabrikanten hebben hun productie sterk verlaagd. Dit verschijnsel zorgde
afgelopen zomer ook al voor grote tekorten in landen rondom de Middellandse
Zee. Meerpoel adviseert de consument in elk geval voor 1 mei te boeken: "Zo
loop je in elk geval niet de kans tegen deze enorme prijsstijgingen aan te
lopen. Of erger nog, nul op het rekest te krijgen omdat de huurauto's 'op'
zijn."
Over holidaycars.com:
Via holidaycars.com vindt élke klant wereldwijd altijd een vakantieauto
op maat dankzij een overzichtelijk en transparante vergelijkingsmodule van
alle denkbare autotypen en tarieven. Deze vrijheid heeft holidaycars.com
vertaald in de treffende pay-off 'Go Your Own Way', die ook in steeds meer
nieuwe huisstijluitingen wordt geïntegreerd. holidaycars.com beschikt over
verkoopkantoren in Nederland, België, Brazilië, Ierland, Italië, Turkije,
Scandinavië, China, Japan en Zuid-Afrika. De huurauto's van holidaycars.com
kunnen naast de eigen website via alle gerenommeerde reisbureaus en online
bij meer dan 1.200 website partners worden gehuurd.