Gemeente Waterland
15 april 2010
Waterlandse ouderen waarderen preventief huisbezoek
In de gemeente zijn de afgelopen maanden 25 vrijwilligers actief
geweest in het kader van het preventief huisbezoek. Zij gingen op pad
om ouderen van 75 jaar en ouder te informeren over de voor hen
relevante voorzieningen in de gemeente. Daarnaast hebben zij met hen
gesproken over hun wensen en behoeften op het gebied van wonen, zorg
en welzijn.
Uitkomsten eerste resultaten
Uit de eerste resultaten blijkt dat de bezochte ouderen het huisbezoek
als prettig hebben ervaren. Daarnaast geeft een ruime meerderheid aan
dat zij door het huisbezoek veel nieuwe informatie heeft gekregen.
Vooral de informatie over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo),
het aanvullend openbaar vervoer en de mantelzorg waarderen zij. Veel
ouderen geven aan dat zij op dit moment nog geen hulp nodig hebben.
Wel vinden zij het fijn dat zij voor de toekomst goed geïnformeerd
zijn over alle mogelijkheden. Dat is ook precies het doel van het
preventief huisbezoek.
Inzicht in wensen, behoeften en vragen
Vrijwel alle ouderen vinden dat er voor hen in de gemeente voldoende
te doen is. Daarnaast ervaren zij geen problemen met de bereikbaarheid
van recreatieve voorzieningen. De eerste resultaten laten ook al een
paar verbeterpunten zien. Een kwart van de ouderen geeft aan behoefte
te hebben aan meer zitbankjes en heeft klachten over de bereikbaarheid
van voorzieningen zoals het openbaar vervoer, de bank of het
postkantoor. Ook zijn ouderen nog onvoldoende bekend met het
ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers en vrijwilligers. Met deze
informatie kan de gemeente het ouderenbeleid verder ontwikkelen.
De huisbezoeken zijn nog niet afgerond. In april en mei leggen de
vrijwilligers ook nog huisbezoeken af. De definitieve resultaten
verwachten wij eind juni.
Informatie
Voor meer informatie over de huisbezoeken in Waterland kunt u contact
opnemen met Petra Viereck-Visser van de Stichting Maatschappelijke
Dienstverlening (SMD) via telefoonnummer: (075) 6 281 621.
---