Consumentenbond
15 april 2010
Bezorgkosten retour bij terugsturen product
Consumenten die een product binnen de wettelijke bedenktermijn
terugsturen, moeten het betaalde bedrag volledig terugkrijgen,
inclusief de oorspronkelijke bezorgkosten. Het Europese Hof van
Justitie heeft 15 april 2010 bevestigd dat consumenten alleen de
kosten voor het terugsturen van het product hoeven te betalen. Deze
uitspraak geldt voor producten die 'op afstand', dus bijvoorbeeld via
telefoon of internet, zijn gekocht.
Hoewel de Nederlandse wet en de uitspraak van het Europese Hof op dit
punt geen twijfel laten, krijgt de Consumentenbond van tijd tot tijd
toch signalen dat sommige internetwinkels de oorspronkelijke
bezorgkosten niet terugbetalen als consumenten gebruik maken van de
wettelijke bedenktermijn. De regels voor koop op afstand zijn echter
dwingend. De verkoper mag hier dus niet in het nadeel van consumenten
van afwijken, ook niet in de algemene voorwaarden.
Bedenktermijn
Consumenten hebben een wettelijke bedenktermijn van zeven werkdagen
als zij een product 'op afstand' kopen, die pas ingaat na ontvangst
van het product. Bij internetwinkels die zijn aangesloten bij
brancheorganisatie Thuiswinkel.org bedraagt de bedenktermijn tenminste
veertien dagen. Binnen deze bedenktermijn mag de consument zonder
opgaaf van reden het product terugsturen en de verkoper moet
vervolgens het totale betaalde bedrag binnen dertig dagen
terugstorten.
Bezorgkosten ten onrechte niet teruggekregen? Meld het via
alarm@consumentenbond.nl!