Visie Almere op verdubbeling A6
15-04-2010
A6 van boven af In reactie op het ontwerp-tracébesluit weguitbreiding
Schiphol/Amsterdam/Almere (OTB) - de verdubbeling van de A6 -, heeft
de gemeente Almere een zienswijze opgesteld. Wethouder Adri
Duivesteijn noemt de uitbreiding van de A6, zeker gezien de beoogde
groei, van vitaal belang voor Almere. "Het is dan ook positief dat een
demissionair kabinet het OTB nu presenteert", vindt Duivesteijn.
"Daarmee onderschrijft het kabinet de urgentie." De gemeente is in
grote lijnen tevreden met het besluit dat er nu ligt, maar hoopt dat
de A6 in het definitieve besluit op een aantal punten wordt verbeterd.
Voornaamste zorgpunten zijn de kwaliteit van de dwarsverbindingen, de
geluidsoverlast in Almere Buiten en het gedeeltelijk verdwijnen van de
vrije busbaan.
Het OTB legt het ontwerp en de ruimtelijke inpassing van de A1, A6, A9
en A10-oost formeel en concreet vast. Eerder diende de gemeente Almere
een aantal concrete voorstellen in, die de minister van Verkeer en
Waterstaat grotendeels heeft overgenomen. Zo staat in het OTB
beschreven dat er een structuur van hoofd- en parallelrijbanen
ontstaat, dat onnodig ruimtebeslag op het Kromslootpark wordt
voorkomen, dat de A6 bij het Weerwater wordt verlaagd (wat
overkluizing mogelijk maakt), en dat voor het grootste deel van de A6
dubbellaags geluidreducerend asfalt wordt gebruikt.
Verbeteringen
Tegelijkertijd hoopt de gemeente dat het definitieve besluit, het
tracébesluit dat nog dit najaar moet worden genomen, een aantal
verbeteringen bevat. Duivesteijn: "Er zal een groot aantal
dwarsverbindingen worden aangelegd - bruggen over de A6, tunnels onder
de A6 - om te voorkomen dat de weg de stad in tweeën splitst. Het rijk
pleit voor een versobering van alle bouwkundige onderdelen, waaronder
ook de dwarsverbindingen. In onze optiek mag niet worden bezuinigd op
de kwaliteit van deze dwarsverbindingen, juist omdat ze cruciaal zijn
in het verbinden van de stad."
Wat de gemeente verder belangrijk vindt, is dat de geluidsproblematiek
wordt opgelost. In het OTB wordt niet gekozen voor dubbellaags
geluidreducerend asfalt op de hele A6 binnen Almere. Op het gedeelte
van de Tussenring tot de afslag Almere Buiten-Oost zal daar
bijvoorbeeld geen sprake van zijn, omdat de woningen in dat gebied net
buiten de geluidskring valt. "Het mag niet zo zijn dat formele
regelgeving er toe leidt dat er geen passende geluidsmaatregelen
getroffen worden", vindt Duivesteijn. "De kritiek die de bewoners in
Almere Buiten hebben is ook onze kritiek. Het OTB is op dit punt te
formalistisch, en dat hebben we in onze zienswijze aangegeven."
Ook de voorgestelde maatregel om de vrije busbaan langs de A1 richting
Amsterdam gedeeltelijk te laten vervallen, wil de gemeente voorkomen.
Duivesteijn: "We hebben gehoord dat het rijk 300 miljoen euro moet
bezuinigen, maar bezuinigen op het openbaar vervoer is wat ons betreft
onaanvaardbaar. Niemand zal begrijpen dat we de weg verdubbelen, en
tegelijkertijd de vrije busbaan opheffen. Het kan niet zo zijn dat
alleen de automobilist profiteert van de investeringen, en niet de
busreiziger."
In de zienswijze wordt verder aandacht besteed aan de planning. Naar
verwachting wordt het Tracébesluit onherroepelijk in het voorjaar van
2011, waarna met de uitvoering kan worden gestart. De gemeente moet
het - dan onherroepelijke -Tracébesluit binnen een jaar één op één
omzetten in een bestemmingsplan. De voltooiing van de verbreding en
inpassing van de A6 in Almere is op dit moment voorzien in 2019. De
volledige weguitbreiding op het traject Schiphol/Amsterdam/Almere is
dan in 2020 afgerond, zestien jaar nadat het initiatief daartoe
genomen is. Naar verwachting starten de werkzaamheden in Almere aan
het begin van 2012. De weg zal eind 2019 in plaats van in 2016 gereed
zijn.
Andere punten die in de zienswijze zijn opgenomen zijn de
onduidelijkheid over de financiering van de nieuwe dwarsverbindingen,
de vertraging van het ontwerpproces voor de Entree Almere en de nieuwe
Hollandse Brug en de maatregelen om hinder tijdens de uitvoering te
voorkomen.
Vervolg
Het OTB ligt ter inzage in de periode van 26 maart tot en met 6 mei
2010. In deze periode kunnen zienswijzen worden ingediend. Na afloop
van de zienswijze termijn verzamelt het Centrum Publieksparticipatie
alle ingediende reacties. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat
verwerkt deze in een Tracébesluit. Dit Tracébesluit wordt naar
verwachting in het najaar gepubliceerd. Belanghebbenden die een
zienswijze op het OTB hebben ingediend zijn dan in de gelegenheid om
in beroep te gaan bij de Raad van State tegen het Tracébesluit. Lagere
overheden, waaronder de gemeente Almere, hebben deze mogelijkheid
overigens niet, vanwege de Crisis- en herstelwet die op 31 maart 2010
in werking is getreden.
Winter2009
Gemeente Almere