Waterschap Peel en Maasvallei
Waterschappen nemen werk Maaswerken over
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt 85 miljoen euro
beschikbaar voor het uitvoeren van de dijkverbetering in het Maasdal
door Waterschap Peel en Maasvallei en Waterschap Roer en Overmaas. Het
streven van de Limburgse partijen is om op korte termijn met de
voorbereidingen te starten, zodat het Maasdal uiterlijk in 2020 op een
beschermingsniveau van 1/250 is beveiligd.
In maart dienden de Limburgse overheden een gezamenlijke verzoek in
bij demissionair minister Eurlings. In een concept-convenant stelden
de partijen voor op welke wijze en onder welke condities zij de
maatregelen hoogwaterbescherming Maas samen willen aanpakken. Om het
Maasdal de door het Rijk beloofde bescherming van 1/250 te bieden,
zijn naar schatting enkele honderden miljoenen euro's nodig. Over dit
convenant is binnenkort overleg met de minister.
Samen aanpakken
Vooruitlopend op het convenant willen de waterschappen samen de
prioritaire waterkeringen aanpakken. Dit zijn de dijken in gebieden
met veel inwoners en dan gaat het om maatregelen die snel kunnen
worden opgepakt. Hiervoor wordt de toegezegde 85 miljoen euro
gebruikt, die nog bij Rijkswaterstaat Maaswerken aanwezig zijn.
Uiterlijk 1 juli 2010 worden bestuurlijke overeenkomsten over de
zogenaamde prioritaire gebieden gesloten tussen het ministerie en de
afzonderlijke waterschappen. Waar mogelijk gebeurt de aanleg van
dijken in combinatie met gebiedsontwikkeling. Hierbij is `ruimte voor
de rivier' het uitgangspunt, zoals bij de gebiedsontwikkeling in
Oijen-Wanssum.
Tweede fase
De eerste fase van de dijkverbeteringen is uitgevoerd door
Rijkswaterstaat Maaswerken. De tweede fase wordt een grotere klus dan
enkele jaren geleden nog werd gedacht. Dat komt onder meer door de
strengere eisen die aan de dijken worden gesteld nu ze onder de Wet op
de waterkeringen vallen.
Trajecten
Het gaat om de volgende prioritaire trajecten:
Dijkring
Traject
Raming op basis van quick-scan
Roer en Overmaas
Dijkring 77
Binnen de bestaande RVG-kaden Roermond (Kalkbassin
Noord-Merum-Solvay-Chemie, spoorlijn Roermond-Sittard); sluiting
bestaande RVG-kaden.
EUR 1,2 mln
Dijkring 76b
Binnen de bestaande RVG-kaden Roermond (tracé Hammerveld); Sluiting
bestaande RVG-kaden
EUR 0,1 mln
Dijkring 84
Nattenhoven-Grevenbicht-Roosteren (tracé Kokkelert /Overieind en tracé
ruitersdijk); Verhoging en kwalitatieve verbetering.
EUR 4,5 mln
Dijkring 81
Ohé-Stevensweert (tracé Plas eiland en tracé Oude Maas); kwalitatieve
verbetering.
EUR 1,2 mln
Dijkring 85
Urmond (de Bath); kwalitatieve verbetering
EUR 0,4 mln
Dijkring 86/87
Meers-Maasband (diverse tracés, Dijkweg, Veldjensweg, Veldschuurdijk,
Maasbrandervaart, ev.);kwalitatieve verbetering
EUR 2,1 mln
Dijkring 91
Itteren (zuidzijde; tracé op de Bos/Stuifkensweg/Pasestraat);
kwalitatieve verbetering
EUR 0,6 mln
Dijkring 92
Borgharen (tracé sportvelden/Kanjel); kwalitatieve verbetering.
EUR 0,4 mln
Dijkring 76a
Roermond Alexanderhaven (reservering voor ontwikkeling gebied);
EUR 5,0 mln
Dijkring 90
Geulle-Maastricht-Oostoever (tracés hoge weert, Centre
Céramique/Bibliotheek, N'brug/Fr. Romanusweg);kwalitatieve
verbetering.
EUR 2,0 mln
Dijkring 95
Eijsden; kwalitatieve verbetering
EUR 1,2 mln
Peel en Maasvallei
Dijkring 68
Venlo; Gelissensingel
EUR 2,0 mln
Dijkring 54
Mook
EUR 8,0 mln
Dijkring 56
Afferden
EUR 5,5 mln
Dijkring 66/66a
Lottum
EUR 3,1 mln
Dijkrin67/67ag
Grubbenvorst
EUR 2,3 mln
Dijkring 59
Eiland van Bergen
EUR 7,5 mln
Dijkring 74/74b
Neer
EUR 6,4 mln
Bovenstaande trajecten kosten samen 54 miljoen exclusief BTW; dat is
65 miljoen euro inclusief BTW. Daarnaast is 10 miljoen euro
gereserveerd voor het reactiveren van de oude Maasarm bij
Oijen-Wanssum. De maatregelen die met de resterende 10 miljoen euro
kunnen worden uitgevoerd zullen nog nader worden uitgewerkt.
© Waterschap Peel en Maasvallei
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||