Dura Vermeer
Schiphol - 15 april 2010
Buitenveldertbaan klaar voor de toekomst
De Combinatie Dura Vermeer/Imtech voert tot en met zondag 2 mei groot
onderhoud uit aan de Buitenveldertbaan op Amsterdam Schiphol Airport.
Doel is de 45 meter brede en 3.450 meter lange landingsbaan
`toekomstproof' te maken. Gedurende de werkzaamheden is de baan buiten
gebruik en zal het vliegverkeer op de andere start- en landingsbanen
worden afgehandeld. Dura Vermeer zal de civieltechnische activiteiten
voor haar rekening nemen en Imtech zal verantwoordelijk zijn voor de
technologie.
Het laatste grote onderhoud aan de Buitenveldertbaan (baan 09-27)
dateert van circa zeven jaar geleden. De werkzaamheden zijn onderdeel
van een meerjarig onderhoudscontract dat de Combinatie Dura
Vermeer/Imtech met de luchthaven heeft afgesloten. Het groot onderhoud
wordt in de maand april uitgevoerd vanwege de kans op hogere
temperaturen en minder neerslag.
Drie fases
Het groot onderhoud is opgedeeld in drie fases: op de start- en
landingsbaan, taxibaan en de renovatie van een compleet technisch
baanstation. De werkzaamheden omvatten het vervangen van het circa
10.000 ton asfalt, het aanbrengen van een nieuwe anti-skidlaag die de
baan stroef maakt, het vervangen van 700 meter baangebonden
asverlichting, het vervangen van 1 kilometer rijbaanverlichting door
milieuvriendelijke ledarmaturen en het vervangen van 2 kilometer
riolering naast de rijbaan. Naast het vervangen van een deel van de
riolering worden er ook twee riolen die onder de taxibaan doorlopen
versterkt. Daarnaast wordt circa 3 kilometer drainage aangebracht en
het terrein onder profiel gebracht in één van de velden op de kop van
de baan.
Renovatie technologie in baanstation
Tijdens het groot onderhoud wordt gelijktijdig de renovatie van de
technische voorzieningen in het baanstation uitgevoerd. Dit
baanstation is het elektrotechnisch `knooppunt' voor alle
elektrotechnische voorzieningen op en rond de landingsbaan, waaronder
landingsverlichting. De ombouw van de technologie in dit baanstation
neemt vier weken in beslag, inclusief testen en (opnieuw) in
bedrijfstellen. De werkzaamheden in het station gaan 24 uur per dag
door om de einddatum te realiseren.