Dura Vermeer

Amsterdam - 08 april 2010

Boor Noord/Zuidlijn onder water Damrak

Tunnelboormachine Gravin van de de combinatie Saturn (Dura Vermeer en Züblin) heeft bijna 15 meter tunnel gemaakt en bevindt zich op 17 meter diepte onder het water van het Damrak.

Op maandag 29 maart zette tunnelboormachine Gravin haar graaftanden voor het eerst in de Amsterdamse grond. Gravin is de komende maanden 24 uur per dag en 7 dagen per week bemand en in bedrijf.

Tevreden
Het boorteam is tevreden over het verloop van het boren tot nu toe. Projectleider Joost Joustra: "De boormachine graaft nu langzaam richting de kademuur van het Damrak. Als zij de kademuur ondergronds passeert, wordt een deel van de straat tijdelijk af. De boormachine komt op deze plek onder het vriesscherm vandaan."

"Bij deze overgang wordt de bovengelegen straat uit voorzorg extra goed in de gaten. Dit wordt ook gedaan op alle andere plekken langs het boortracé waar de booromstandigheden veranderen, bijvoorbeeld bij aankomst van de boormachine bij de stations in de binnenstad."

Einde vriesscherm
De eerste 85 meter vanaf de startschacht boort Gravin onder een 1,5 meter dik vriesscherm door. De tunnel ligt op deze plek nog relatief ondiep en bovendien zitten er mogelijk onregelmatigheden in de grond op dit deel van het tracé. Het vriesscherm helpt de boormachine om onder deze omstandigheden toch zo regelmatig mogelijk te kunnen boren. Net voor de kademuur van het Damrak eindigt het vriesscherm. De boormachine moet zich aanpassen aan deze nieuwe omstandigheden.

Voorzorg
Tijdens het bijstellen van het boorproces wordt de omliggende grond en de straat goed in de gaten gehouden met het meetsysteem. Mocht er tijdens het boren onverhoopt boorspoeling weglekken of het voetpad verzakken, dan zijn de gevolgen beperkt. Desondanks wordt uit voorzorg gedurende twee dagen een deel van de kade van het Damrak afgezet. De verwachting is dat Gravin over 2 à 3 weken de kademuur bereikt.

Damrak blijft bereikbaar
Slechts een deel van het voet- en fietspad langs de kade van het Natte Damrak wordt afgezet. Het Damrak blijft bereikbaar voor verkeer. Dit geldt ook voor de rondvaartrederijen langs het Damrak. Voetgangers en fietsers worden tijdelijk over de rijbaan geleid. Autoverkeer rijdt ter hoogte van de afzetting een klein stukje over de trambaan.

Meetpunten
Op de rand van de kademuur zijn speciale meetpunten aangebracht die worden afgelezen tijdens de passage van de boormachine. Om de meetpunten goed te kunnen aflezen, mag er niets in de weg staan. Daarom wordt een deel van de touringcarhalte naast de kade vrijgehouden tijdens het passeren van de boor. Er zijn daardoor tijdelijk minder plaatsen beschikbaar voor touringcars. Volgwagens in de startschacht
Het voorste deel van de tunnelboormachine, het acht meter lange boorschild, is nu helemaal buiten de startschacht. In de startschacht staan nog de zes volgwagens met alle pompen, installaties en materialen. Eén voor één zullen de volgwagens achter de boormachine aan de gebouwde tunnelbuis inrijden. Het zal nog enkele weken duren voordat het boren zo ver is gevorderd dat de complete 83 meter lange tunnelboormachine uit de startschacht is vertrokken.

Hierzijnwij.nu
Via de website www.hierzijnwij.nu zijn de verrichtingen van Gravin (en later zus Noortje) te volgen.