Gemeente De Marne
Collegeprogramma 2010-2014
Voorwoord
Graag presenteren wij, CDA, PvdA en GroenLinks, het collegeprogramma
De Marne 2010-2014.
De gemeente De Marne is een prachtige en unieke gemeente met een
landschappelijk en agrarisch karakter, gelegen aan de kust en met twee
nationale parken,
het Lauwersmeer en de Waddenzee, binnen haar grenzen. Kijkend naar het
inwoneraantal, behoren we tot de kleinere gemeenten. Gerekend naar het
grondgebied staan we hoog op de lijst van gemeenten met de grootste
oppervlakte. Deze gegevens verklaren voor een groot deel de
kwaliteiten van onze gemeente, waaronder rust en ruimte, en maken De
Marne tot een gemeente waarvoor we ons met hart en ziel willen
inzetten.
In dit collegeprogramma noemen we allereerst de overwegingen die
bepalend zijn voor de aard van dit programma. Vanuit gedeelde waarden
en beginselen pakken we onze rol de komende bestuursperiode op. Aan de
hand van een drietal themas laten we zien hoe dit fundament
richtinggevend is voor ons handelen. Onze politieke agenda laat een
selectie zien van de onderwerpen voor de komende periode.
Inleiding
De gemeente De Marne ziet zich gesteld voor een begrotingsproblematiek
die dwingt tot een herbezinning op de gemeentelijke ambities en rol.
Het gemeentebestuur heeft daarom onlangs het initiatief genomen om een
advies te vragen aan een kerngroep Visie en ambitie. De kerngroep
windt er in haar advies
Op eigen kracht geen doekjes om wanneer zij in haar aanbevelingen over
de rol van de gemeente schrijft:
Deze nieuwe rol noodzaakt tot een grotere eigen verantwoordelijkheid
en creativiteit, zowel van de zijde van de gemeente als die van de
maatschappelijke partners.
Een terugtredende rol op het punt van financiering, vraagt om een
actieve opstelling in het stimuleren van maatschappelijke
verantwoordelijkheid en ideeën. In overleg met partners zoekt de
gemeente naar de beste oplossingen binnen de gegeven beperkingen.
Veranderingsbereidheid is nodig, bij het gemeentebestuur om voor de
nieuwe rol te kiezen.. De kern van ons advies vormt een politieke
keuze voor een nieuwe maatschappelijke rol van de gemeente. Deze visie
zal in het collegeprogramma van het nieuwe college vastgelegd moeten
worden.
Wij nemen die handschoen op! In dit collegeprogramma maken we
duidelijk hoe wij de komende vier jaar willen inspelen op wat er op
ons af komt. En er komt nogal wat op ons af. De tijd waarin een
college van een min of meer voorspelbare toekomst uit kon gaan is
voorbij. Verandering is een constante geworden. Naast de financieel
zware tijden die zich aftekenen in de meerjarenbegroting liggen er
omvangrijke opdrachten op het gebied van krimp, vergrijzing en
duurzaamheid.
Gelijktijdig is ook in De Marne duidelijk geworden dat de afstand
tussen de gemeentelijke overheid en de burgers, de inwoners van onze
gemeente als te groot wordt ervaren. Te veel mensen hebben weinig
vertrouwen in hun lokale bestuurders en de ambtenaren. En diezelfde
bestuurders en ambtenaren kunnen op hun beurt meer gebruik maken van
de kennis die aanwezig is bij de inwoners.
Sint Jan
Het initiatief voor een woonwerkvoorziening voor kinderen met een
verstandelijke en/of lichamelijke beperking.Vanuit een integrale
benadering wordt zowel gekeken naar landschapshistorie als naar
zorgontwikkeling.De manier waarop in Kloosterburen dit initiatief
wordt ontwikkeld doet een appél op een vernieuwende interactieve
werkwijze.
Die kloof tussen burger en bestuur zal kleiner moeten worden. De
trefwoorden vertrouwen, verbinden en vernieuwen vormen hierbij een
belangrijk deel van ons fundament. Wij geven in dit collegeprogramma
geen kant en klare oplossingen en antwoorden. We formuleren geen
uitgewerkte en meetbare beleidsdoelen. In dit collegeprogramma geven
onze waarden en beginselen aan waar wij voor staan en waar we de
komende jaren aan gehouden mogen worden. Dat is onze koers en
vervolgens willen we samen met onze inwoners de precieze route
bepalen.
Als gemeente zul je een visie moeten ontwikkelen op wat voor gemeente
wil je zijn, om vervolgens vanuit die visie de omvangrijke opdrachten
waar onze gemeente voor staat aan te pakken. En om vanuit die visie
kansen te creëren en ambities te verwezenlijken. Wij willen deze visie
niet eenzijdig formuleren. De visie op onze nieuwe maatschappelijke
rol als gemeente komt tot stand in samenspraak met onze inwoners,
ondernemers en het maatschappelijk veld. En vanuit die visie gaan we
samen met onze inwoners het proces in en werken we aan de vraagstukken
die er liggen. Natuurlijk gaan we hierbij voor resultaat, maar lang
niet altijd zal vooraf de uitkomst vast staan. Gaande de route zullen
daadkrachtige keuzes gemaakt worden.
Onze keuze voor een ruimtegevend collegeprogramma betekent zeker niet
dat we geen concrete doelen hebben, zoals ook uit ons collegeprogramma
blijkt. Het schept wel de voorwaarden om de inbreng van de
gemeenteraad te benutten en om de kennis die aanwezig is in de
samenleving, bij onze burgers en ondernemers,
te betrekken bij de opgave van de komende jaren. Het betekent wel dat
we mogelijkheden creëren om adequaat te kunnen handelen op de
uitdagingen die de toekomst ons biedt.
Hoofdstuk 1 - Het fundament
Het fundament onder dit collegeprogramma wordt gevormd door waarden
die drie partijen delen: respect, duurzaamheid en solidariteit. Samen
met de drie trefwoorden vertrouwen, verbinden en vernieuwen vormt het
een betrouwbaar en stevig grondvest waarop dit college tot stand is
gekomen en waarop we de komende jaren zullen bouwen.
Respect
We willen op een respectvolle wijze omgaan met onze burgers. Dit
betekent dat we open, eerlijk en duidelijk willen zijn. We houden
rekening met verschillende belangen in onze gemeente. Hierbij geven we
ruimte aan diversiteit en worden individuele inwoners en organisaties
in hun waarde gelaten.
Duurzaamheid
Onze gemeente is een prachtige gemeente waarbij het milieu en ons
unieke landschap van grote waarde zijn en dat willen we ook zo houden.
De leidende gedachte hierbij is met een ons passende nuchterheid te
streven naar balans tussen mens, milieu en munten. Daarin proberen we
een voorbeeld te zijn.
We zetten in op duurzame en innovatieve ontwikkelingen in onze
gemeente.
Ruimer denken dan uw dak groot is
Niet ieder dak is geschikt voor zonnepanelen. Daarom gaan we op een
plek die zich er wel goed voor leent, bijvoorbeeld een boerderijdak,
een zonnepanelenbeurs starten, zodat iedereendie dat wil daarin kan
participeren.
Solidariteit
Solidariteit vormt de basis voor cohesie in leefgemeenschappen,
waarbij zorg voor elkaar belangeloos is. Deze solidariteit maakt
dorpen vitaal. In het overleg met de dorpen zullen we aandacht hebben
voor de (mogelijkheden tot versterken van de ) sociale cohesie. In
aanvulling hierop staan we voor zorg waarbij het streven is dat alle
inwoners van onze gemeente naar vermogen zo lang mogelijk zelfstandig
in hun eigen omgeving kunnen functioneren en deel kunnen blijven nemen
aan het maatschappelijk verkeer.
We vinden dragen naar kracht een wezenlijk onderdeel van solidariteit.
Vertrouwen
Vertrouwen is de basis om samen met onze burgers, de maatschappelijke
organisaties, de raad en de ambtelijke organisatie oog te hebben voor
de vitaliteit van de verschillende dorpen in de gemeente De Marne,
zodat het er voor een ieder goed wonen en werken is. Vertrouwen geven
we aan onze inwoners door hen nadrukkelijk uit te nodigen om mee te
denken en te participeren in het identificeren van problemen en het
zoeken naar oplossingen.
Verbinden
In plaats van ons te richten op verschillen richten we ons vooral op
het bevestigen van wat ons als college, als gemeente, als
maatschappelijk veld, kortom als burgers samenbindt. Zo vinden we een
basis voor het maken van keuzes en dus een basis voor beleid. We
willen burgers dichter bij elkaar brengen en onderlinge verbanden in
en tussen de dorpen versterken. Ook de band tussen burgers en lokale
bestuurders willen we hechter maken.
Vernieuwen
De veranderende rol van de gemeente vergt een vernieuwende wijze van
werken van het bestuur en de ambtelijke organisatie. Dat betekent dat
we voor de hand liggende oplossingen van problemen niet zomaar kiezen,
maar kritisch bekijken en nauwkeurig overwegen. De veranderende rol
zal deels tot verschuivingen leiden, waarbij burgers, verenigingen en
instellingen meer verantwoordelijkheid krijgen.
Vertrouwen, verbinden en vernieuwen in de praktijk
Bezuinigingen op sport Samen met de betrokken sportverenigingen wordt
gezocht naar oplossingen. Hierbij zou de beste oplossing wel eens
ingebracht kunnen worden door de sinds jaar en dag trouwe supporter,
die elk weekend langs de lijn staat om zijn club toe te juichen.
Het hierboven beschreven grondvest geeft aan waar we als coalitie voor
staan. Het zijn de waarden en beginselen van waaruit we onze rol de
komende jaren zullen oppakken en die richtinggevend zijn bij al ons
handelen.
Hoofdstuk 2 - Verdere concretisering op een drietal themas
In dit hoofdstuk worden een drietal onderwerpen nader belicht.
Het betreft verbinding gemeentelijk bestuur en samenleving, krimp en
financiën en belastingen. Verbinding gemeentelijk bestuur en
samenleving is een thema dat iets zegt over de grondhouding waarmee we
de komende periode onze opgave tegemoet treden. De themas krimp en
financiën en belastingen betreffen ontwikkelingen die bepalend zijn
voor de omvangrijke opgave die wij de komende collegeperiode hebben.
Verbinding gemeentelijk bestuur en samenleving
Interactief beleid en burgerparticipatie zijn onderwerpen die het
college nadrukkelijk op de agenda zet. Wij willen luisteren naar onze
burgers. Want wie kunnen ons beter vertellen wat nodig is om prettig
te wonen, werken en leven in De Marne dan de inwoners zelf? Zij zijn
immers de ervaringsdeskundigen wat hun leefomgeving betreft. En die
kennis willen wij als bestuur niet ongebruikt laten.
Daarnaast staan we voor ingrijpende bezuinigingen. De organisatie
werkt aan een andere visie op haar rol. Dat zijn twee processen die
direct onze inwoners raken.
Wij willen open, eerlijk en duidelijk zijn over die veranderingen. En
waar mogelijk onze burgers betrekken bij dat proces.
Het louter en alleen meedelen van plannen en wachten op reacties heeft
weinig met interactieve beleidsvorming te maken. Wat daar wel mee te
maken heeft is: mensen zo vroeg mogelijk in het proces uitnodigen en
luisteren naar hun reacties. Het spreekt vanzelf dat vooraf duidelijk
is wat er wel en niet met die reacties gedaan gaat worden.
Hoe gaan wij dat interactief beleid vorm geven?
Gelukkig hoeven wij niet bij nul te beginnen, er zijn al enkele zaken
in gang gezet waar we bij kunnen aansluiten. Het dorpenoverleg om te
beginnen. Het college heeft reeds regulier overleg met de
dorpsverenigingen van onze gemeente. In de ogen van het college
spreekt het voor zich dat de dorpsverenigingen een rol spelen bij het
vormgeven van het interactief beleid in De Marne.
Naast dat reguliere overleg is er in de afgelopen periode een pilot
interactie (dorpspiegels) gestart met vier dorpen. De ervaringen uit
die pilot zullen natuurlijk de wijze waarop we interactief beleid
vormgeven beïnvloeden.
Ook mogen op deze plek de al ontwikkelde dorpsvisies niet ontbreken.
Een dorpsvisie komt maar al te vaak als een vergeten document in een
la te liggen. Duidelijker kun je niet laten zien dat een herijking van
de verbinding tussen gemeentelijk bestuur en samenleving noodzakelijk
is.
De afgelopen jaren zijn in Nederland veel manieren en modellen
ontwikkeld om die gewenste participatie vorm te geven. Daar gaan wij
ons voordeel mee doen.
Niet in die zin dat wij klakkeloos één of ander model over nemen, want
uit de praktijk blijkt dat het zo niet werkt. Een model moet
aansluiten op de bestaande overlegpraktijk en bestuurscultuur. Wel is
er vanuit de opgedane ervaring elders in Nederland al een beeld te
herkennen over wat werkt en wat niet.
We noemen hier twee dingen:
1) De focus ligt verrassend genoeg bij een cultuuromslag van de
gemeentelijke organisatie. In eerste instantie kan de gedachte
opkomen dat er bij interactief beleid en burgerparticipatie ander
gedrag van burgers verwacht wordt.
Dat blijkt niet het geval te zijn. De gemeente stelt zich open en
uitnodigend op en daar hoort een andere opstelling en werkwijze bij.
2) Het moet vooraf duidelijk zijn wat het gewenste niveau van
participatie is
bij een specifieke onderwerp of beleid. En dus ook wat er met de
reacties gedaan gaat worden.
Interactiviteit is geen doel op zich
Bij elk onderwerp wordt bewust op basis van meerwaarde voor het
bestuurlijke proces- de meest passende vorm van
interactiviteitgekozen. Iets niet interactief aanpakken is als zodanig
niet fout. Het niet bewust afwegen van de meerwaarde van een
interactieve aanpak en daarmee kansen missen wel.
In 2010 kan de raad een beleidsnota interactief beleid in De Marne
verwachten. Daarin wordt uiteengezet op welke manier wij de verbinding
met de burger vorm gaan geven. We zien dit nadrukkelijk als een
verantwoordelijkheid voor het gehele college. Daarbij staan ons drie
doelen voor ogen:
- We willen de kennis en deskundigheid van onze inwoners betrekken
bij
de beleidsontwikkeling.
- We willen draagvlak creëren voor specifieke beslissingen.
- We willen met deze manier van werken de verbinding, de relatie
tussen
de gemeentelijke overheid en onze inwoners verbeteren.
In de nota zal ook bekeken worden in hoeverre een dorpsbudget
bijdraagt aan de betrokkenheid van de inwoners bij hun directe
leefomgeving, het creëren van mogelijkheden voor het dorp voor
co-financiering en kostenbesparing.
Krimp
De afgelopen jaren is het aantal inwoners van de gemeente De Marne
licht gedaald. Deze trend zal zich waarschijnlijk de komende jaren
doorzetten. Prognoses laten zien dat we naast een dalend inwoneraantal
ook, en misschien wel vooral, te maken krijgen met een veranderende
leeftijdsopbouw. Meer ouderen en minder jongeren, dus vergrijzing en
ontgroening. Uiteraard moeten wij adequaat inspelen op deze
ontwikkeling. Krimp kan een bedreiging vormen voor bestaande
voorzieningen zoals woningvoorraad, scholen en zorgvoorzieningen.
De gemeente heeft een start gemaakt met het ontwikkelen van een visie
om te bepalen hoe om te gaan met het dalende inwoneraantal en met de
druk die daardoor op de voorzieningen komt. Werkend vanuit ons
fundament en dan met name vanuit de begrippen solidariteit,
vertrouwen, verbinden en vernieuwen zien we krimp vooral als een
uitdaging om samen met de inwoners te zoeken naar creatieve
oplossingen en nieuwe initiatieven. Een voorbeeld daarvan kan zijn om
bestaande gebouwen multifunctioneel te gebruiken zodat voorzieningen
toch behouden kunnen blijven in de verschillende dorpen. Krimp niet
als bedreiging maar als kans.
Een veranderende leeftijdsopbouw van de bevolking heeft gevolgen voor
de woningbouw. Er zal meer levensloopbestendig gebouwd moeten worden,
zodat onze oudere inwoners in de verschillende dorpen kunnen blijven
wonen. Volgens ons zal er meer behoefte ontstaan aan kleinschalige
nieuwbouwlocaties die invulling geven aan met name de lokale behoefte.
Ook woningstichtingen, zorgverleners en andere spelers in het
maatschappelijk veld zullen anders moeten gaan kijken naar
krimpgebieden.
Bij het rijk en de provinciale overheid staan de krimpgebieden
inmiddels goed op de agenda. Er is steeds meer aandacht voor het feit
dat in de huidige wijze van financieren van gemeenten via het
gemeentefonds onvoldoende rekening gehouden wordt met de gevolgen van
krimp. Minder inwoners betekent minder geld terwijl het inspelen op
krimp juist om investeringen vraagt. Wij zullen ons er dan ook voor
inzetten dat De Marne profiteert van de landelijke aandacht én van
financiële regelingen voor de krimpgebieden.
Financiën en belastingen
Het in februari 2010 vastgestelde Herstelplan voor de financiën is
voor ons uitgangspunt. Het totaalbedrag van de vastgestelde
bezuinigingen zal niet worden aangetast. De bezuinigingen
weerspiegelen bovendien een nieuwe positionering van de lokale
overheid, die de komende jaren zijn beslag zal moeten krijgen. Bij het
realiseren van de bezuinigingen zal altijd het door ons gedeelde
waarden-fundament als basis dienen. Dit betekent voor ons dat
bezuinigen niet synoniem kan zijn met het toebrengen van schade of het
ontwrichten van onze leefgemeenschap. De nog te ontwikkelen visie en
de resultaten van de begrotingsanalyse zullen hierbij een belangrijke
rol spelen. Wellicht dat in de loop van 2010/2011 nog wel enkele
verschuivingen tussen bezuinigingsbedragen mogelijk en wenselijk zijn
naar aanleiding van de nog komende begrotingsanalyse.
De opdracht om onze financiële positie te versterken betekent niet dat
kansen en mogelijkheden om ambities te verwezenlijken totaal genegeerd
worden. Hoewel we ons zeer bewust zijn van onze beperkingen op dit
moment kan investeren ook leiden tot het binnenhalen van geld. Daar
waar beperkte cofinanciering een groot multiplier effect heeft zullen
we een zorgvuldige keuze maken.
We gaan er van uit dat het Herstelplan nog niet voldoende zal zijn om
de komende jaren een sluitend begrotingsbeeld te houden. Er zal
hoogstwaarschijnlijk nog meer bezuinigd moeten worden. Bovendien is
het zicht op de achtergronden en de samenstelling van de huidige
begroting nog niet optimaal. De begrotingsanalyse die voorjaar 2010
wordt uitgevoerd zal dat zicht moeten geven en richtingen moeten
opleveren voor deze bezuinigingen.
Wij zullen een actieve lobby starten richting het rijk als het
verdeelmodel van het gemeentefonds daar aanleiding toe geeft.
De beheersing van de gemeentelijke uitgaven zal verder worden
verbeterd.
Er wordt een helder intern uitgavenkader opgesteld waaraan
budgethouders zich dienen te houden. De bestuursrapportages aan de
raad worden verder uitgebouwd en zullen een goed beeld geven van de
financiële stand van zaken. Wij streven naar een goedkeurende
rechtmatigheidsverklaring.
Jaarlijks wordt een overzicht van alle reserves en voorzieningen
voorgelegd aan de raad. Ons college streeft naar zo weinig mogelijk
aparte bestemmingsreserves.
De minimale hoogte van de algemene bedrijfsreserve wordt gerelateerd
aan een systematische inschatting van de risicos in de
gemeentebegroting en de uitkomsten van de begrotingsscan. Er wordt een
proactief risicomanagement opgezet. Uitgangspunt is zo veel mogelijk
voorkomen dat risicos tot schade voor de begroting leiden door
vroegtijdig bij te sturen.
In het kader van het financieel beleid zal er speciaal aandacht zijn
voor de beheersing van de zogenaamde open-eindregelingen (zoals de wet
Werk en Bijstand en de wet Maatschappelijke Ondersteuning) en voor het
planmatig onderhoud van de kapitaalswerken (zoals wegen, kades en
openbare verlichting).
De OZB en de forensen- en toeristenbelasting zullen, naast de
verhogingen opgenomen in het herstelplan, in principe alleen worden
verhoogd in relatie met de inflatieontwikkeling. Hiervoor wordt in
2010 een systematiek vastgesteld die de komende jaren consequent zal
worden toegepast. We willen inzichtelijk maken waaraan de inkomsten
vanuit de belastingen besteed worden. Dit geldt eens te meer voor
eventuele extra belastingverhogingen boven de inflatieontwikkeling.
Deze worden alleen voorgesteld als de opbrengst daarvan wordt gebruikt
voor het instandhouden of uitbreiden van concrete voorzieningen.
Ons uitgangspunt is kostendekkende tarieven voor de
afvalstoffenheffingen, rioolrechten en de leges, waarbij steeds
kritisch naar de kostenzijde zal worden gekeken. Voorzover er rechten
worden geheven voor diensten waarbij de burger een keuzemogelijkheid
heeft, bijvoorbeeld begrafenisrechten, zal naast de kostendekkendheid
ook worden gelet op de kostenverhouding ten opzichte van die
alternatieven.
Hoofdstuk 3 - Politieke agenda
In de komende collegeperiode willen wij een aantal concrete
speerpunten verhoogde aandacht geven, waardoor realisatie dichterbij
moet komen.
Dit is geen uitputtende lijst van prioriteiten, maar een overzicht van
actuele na te streven doelen.
Wij nemen de samenwerking in BMW-verband voortvarend ter hand.
Een herijking van de relatie tussen burger en overheid wordt hierbij
nadrukkelijk betrokken Dit moet leiden tot concrete
samenwerkingsonderwerpen en vormen waarmee de kwaliteit wordt
verbeterd en de kosten en de kwetsbaarheid worden verminderd. Ter
bevordering van de recreatie en het toerisme in het Lauwersmeergebied
willen wij de mogelijkheden van samenwerking onderzoeken met nabije
Friese gemeenten.
Wij blijven ons inzetten voor de vernieuwing van de N361, met name het
realiseren van de wegomlegging rond Mensingeweer. Het fietspad
MensingeweerBaflo maakt hier onlosmakelijk deel van uit.
De huidige Flexbus is in meerdere opzichten een succesvol
vrijwilligersproject.
Wij streven er naar de Flexbus in de hele gemeente in te zetten en
zullen de mogelijkheden hiervan onderzoeken.
We ondersteunen de inzet van diverse partijen om het herstel van het
trekpad van Leens naar Ulrum dichterbij te brengen.
De verdere ontwikkeling van toerisme en recreatie in onze gemeente is
belangrijk. Wij willen ons hier in nauw overleg met de ondernemers
voor inzetten.
Het Lauwersmeergebied, en dan met name Lauwersoog, neemt hierin een
aparte positie in. Lauwersoog heeft de potentie om dé centrale
toeristische en recreatieve trekpleister van het gebied te worden.
Hierbij hebben we ook aandacht voor de toekomstige ontwikkeling van
Robbenoort.
Voor het bedrijventerrein Ulrum is belangrijk dat goed wordt
geluisterd naar de wensen van de potentiële ondernemers. Uitgangspunt
hierbij is het leveren van maatwerk en het actief meedenken met
initiatieven. Een goede aansluiting bij het dorp Ulrum en de
beeldkwaliteit blijven van belang.
De inzet van het college is dat MFA in Leens wordt gerealiseerd.
De vorming van een moderne centrale bibliotheek met steunpunten zal op
zeer korte termijn ter hand worden genomen.
Sport heeft op vele terreinen een positief effect. Sportbeoefening zal
dan ook gestimuleerd worden, waarbij het streven is dat zoveel
mogelijk inwoners,
met speciale aandacht voor de jongeren, betrokken worden bij een
(actieve) sport.
De gemeente heeft in relatie tot het inwoneraantal veel
sportvoorzieningen.
Het college zal samen met de sportverenigingen kijken naar
mogelijkheden om de voorzieningen in stand te kunnen houden.
Multifunctioneel gebruik van accommodaties, zoals op het sportcomplex
in Eenrum,
zal door de gemeente zo mogelijk ondersteund worden.
Er wordt niet bezuinigd op armoedebeleid. Projecten die
werkgelegenheid voor jongeren bevorderen worden gestimuleerd.
Voor het behoud van de bestaande vormen van ouderenhuisvesting in 't
Olde Heem in Kloosterburen en Asingahof in Ulrum blijft de gemeente
zich inzetten.
Voor de maatschappelijke ondersteuning breekt een nieuwe fase aan. Na
een beleidsluwe overgang van de oude regelingen naar de WMO is er nu
behoefte aan duidelijke beleidskeuzes. Primair willen wij ons daarbij
richten op het versterken van het prestatieveld bevorderen van de
sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen. Hiermee kan de
onderlinge solidariteit en ondersteuning worden versterkt. Het
voorzieningenbeleid is een afgeleide hiervan en wordt begrensd door de
beschikbare middelen. Waar mogelijk wordt daarbij een
inkomensafhankelijke bijdrage ingevoerd. Er zal daarnaast afdoende
gecontroleerd dienen te worden op oneigenlijk gebruik.
Wij gaan onderzoeken of vormen van alternatieve energievoorziening
kunnen worden toegepast voor gemeentelijke gebouwen. Daarnaast gaan we
een zogeheten zonnepanelenbeurs (=collectieve inschrijving en
aanbesteding) opzetten bij één van onze dorpen.
Een dorpshuis vervult feitelijk een soort huiskamerfunctie waar
dorpsbewoners elkaar tegenkomen. Niet alle onze dorpen hebben
momenteel een dorpshuis. Voor deze dorpen willen wij onderzoeken hoe
er toch een ontmoetingsplaats kan worden gerealiseerd.
Ten behoeve van het vitaal houden van onze dorpen zullen we ons erg
inspannen om financiële regelingen voor de krimpgebieden ten gunste
van onze gemeente te laten komen.
We zetten ruimtelijke ordening in om een goede balans te vinden tussen
ecologie en economie. Met ruimtelijk ordeningsbeleid wordt dit voor de
langere termijn vormgegeven. De rust en ruimte die er in de gemeente
De Marne is wil het college blijven koesteren.
Duisternis herkennen als kwaliteit.
Literatuur
- Op eigen kracht van de Kerngroep visie en ambitie
- Knollen of citroenen van de VNG-Commissie Talent!
- Vertrouwen op democratie van de Raad voor het openbaar bestuur
- Het programma burgerparticipatie: In actie met burgers van het
ministerie
van BZK en VNG
- Interactief beleid, uitgangspunten, afwegingskader en afspraken van
de
gemeente Zaanstad.
oude collegeprogramma's:
Collegeprogramma 2002-2006
Collegeprogramma 2006-2010
Leens, 07 april 2010.