Consumentenbond
7 april 2010
SMS-reclame misleidend na hoger beroep Consumentenbond
Een internetreclame van Artiq Mobile waarin een prijsvraag voor een
iPhone "3G Shine" wordt gekoppeld aan een SMS-abonnement is
misleidend. Dat heeft het College van Beroep (CvB) van de Stichting
Reclame Code geoordeeld. Ook de onterechte suggestie dat de iPhone in
allerlei kleuren te winnen is, kan niet door de beugel. Het CvB heeft
Artiq Mobile aanbevolen niet langer op deze wijze te adverteren.
In eerste instantie had de Reclame Code Commissie de klacht nog
afgewezen, maar de Consumentenbond besloot in hoger beroep te gaan.
Het College van Beroep was met de bond van mening dat de prijsvraag
sterk overheersend was in de reclame. Daardoor was het mogelijk dat
consumenten niet op de reclame zouden ingaan vanwege interesse in de
SMS-dienst, maar om de iPhone te winnen. De essentiële informatie over
de betaalde SMS-dienst was zo ondergeschikt aan de prijsvraag, dat
consumenten onbedoeld en onbewust een abonnement zouden kunnen
afsluiten.
Wet aangepast
De Consumentenbond krijgt al langere tijd veel klachten over
SMS-diensten. Op verschillende fronten is de Consumentenbond bezig om
de positie van de consument te versterken. Mede na aandringen van de
Consumentenbond wordt de wet aangepast. Ook de Reclamecode voor
SMS-diensten wordt op dit moment grondig herzien.