Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
7 april 2010
Vrijwilligers in overvloed voor mentorprojecten
Radar spot trend `onbetaald inzetten voor betere samenleving'
Steeds meer vrijwilligers melden zich verspreid over het land aan voor mentorprojecten. De
halve dag per week die het de vrijwilliger kost om een risicojongere te coachen vormt geen
barrière. Opvallend is ook dat drukke studenten, tweeverdieners met een gezin en succesvolle
allochtonen, de plaats innemen van de klassieke vrijwilligersgroepen met voldoende tijd. Deze
conclusies trekken Omar Ramadan en Arnaud Brix van Radar, bureau voor sociale
vraagstukken. Radar heeft de afgelopen twaalf jaar zo'n veertig mentorprojecten door het hele
land opgezet, uitgevoerd en/of geëvalueerd.
Drukke dertiger verdringt oudere met tijd
Nieuwe doelgroepen hebben het vrijwilligerswerk ontdekt, in ieder geval bij de vele mentorprojecten.
Deze projecten verwelkomen volop studenten, allochtonen en dertigers met een drukke baan en
opgroeiende kinderen. Klassieke vrijwilligersorganisaties draaien daarentegen op een krimpend
bestand van oudere autochtonen aan het eind van hun maatschappelijke carrière.
Zingeving en iets terug doen
Drukke tweeverdieners met goede banen motiveren hun aanmelding voor een mentorproject vaak
vanuit de behoefte aan zingeving. Succesvolle allochtonen willen als rolmodel iets betekenen voor
een ander. Niet voor een goed doel ver van huis, maar voor jongeren uit hun eigen stad of omgeving.
De economische recessie leidt niet tot een focus op het eigen inkomen, maar juist tot de behoefte om
zich onbetaald in te zetten voor anderen. Deze nieuwe vrijwilligersgroepen vallen in de smaak bij de
risicojongeren die een coach en rolmodel nodig hebben.
Moderne toon
Mentorprojecten werven vrijwilligers steeds vaker op een andere toon dan de oorspronkelijke
vrijwilligersorganisaties gewend zijn. Zo staat regelmatig vermeld dat de vrijwilliger er zelf ook iets aan
heeft, onder meer door verruiming van het blikveld. Men is minder beducht voor vrijwilligers die het
alleen te doen zou zijn om hun cv.
Over RadarGroep
RadarAdvies is onderdeel van RadarGroep, een bureau voor sociale vraagstukken dat innovatieve
oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen biedt. De RadarGroep bestaat verder uit
RadarCommunicatie, RadarVertige, RadarUitvoering, RadarDetachering en Seinpost adviesbureau.
Elk bedrijf heeft zijn eigen focus en expertise. Radar werkt landelijk vanuit vestigingen in Rotterdam,
Amsterdam, Arnhem, Enschede en Groningen. Binnen de groep werken meer dan 250 adviseurs,
managers, projectleiders, trainers en uitvoerders.