Belgische Federale Overheid
Alcohol en drugs op het werk: preventie
Datum: 06 april 2010
Voortaan moet elke werkgever over een preventief alcohol- en
drugsbeleid beschikken, dat in het arbeidsreglement ingeschreven moet
zijn.
Dit beleid moet erop gericht zijn functioneringsproblemen ten gevolge
van alcohol- en druggebruik te voorkomen en er adequaat op te reageren
als deze toch opduiken.
Het alcohol- en drugsbeleid werd in twee fazen uitgewerkt:
1. In een verplichte eerste fase moet elke werkgever er de
uitgangspunten en doelstellingen van bepalen en die opnemen in een
beleids- of intentieverklaring.
2. in een tweede facultatieve fase kan de werkgever de regels, de
procedures, de te volgen werkwijze bij werkonbekwaamheid en ook de
regels van het preventieve testen vastleggen.
Preventief testen op het gebruik van alcohol en drugs is dus
toegelaten, maar is aan strenge voorwaarden gebonden:
* De testen mogen alleen opgezet worden om na te gaan of een
werknemer al dan niet in staat is om zijn werk uit te voeren.
* Het testresultaat mag niet oneigenlijk gebruikt worden.
* De testen mogen ook niet discriminatoir of overmatig zijn.
* De betrokken werknemer moet zijn toestemming geven om aan
preventieve testen onderworpen te worden, dit in overeenstemming
met de wettelijke bepalingen die van kracht zijn.
Dit preventieve beleid is een gevolg van de uitvoering van de
collectieve arbeidsovereenkomst (cao) nr. 100 die de sociale partners
in de Nationale Arbeidsraad hebben afgesloten.
Meer info op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal
Overleg
Raadpleeg cao nr. 100 op de website van de Nationale Arbeidsraad (pdf,
18 p. - 156 kB)
Zie het origineel