Gemeente Leudal
Nieuws
Verbindend aan de slag: Coalitieprogramma Ronduit Open, CDA en PvdA Leudal
2010-2014
De ambitie is te werken aan een duurzaam Leudal: economisch en
financieel gezond, sociaal verbindend en met respect voor onze
omgeving. Dat vraagt omslagen en daar willen we aan werken in
samenspraak tussen bestuur en burgers en met ruimte voor vernieuwende
initiatieven. Wij willen een gemeente waarin de ruimte voor inspiratie
niet telkens wordt verdrongen door discussies over bevoegdheden en
juridische scherpslijperij.
Bestuur
Het nieuwe college zet in op verandering en kiest voor een andere,
frisse en daadkrachtige bestuursstijl. Wij willen het politieke debat
terugbrengen in de raad.
Economische en financiële tegenwind dwingen scherpe keuzes af en
vragen een stevige regie op de uitvoering ervan. Deze cultuuromslag
manifesteert zich in een krachtig en gezaghebbend bestuur en gaat
eveneens samen met een tijdige en open communicatie naar en met de
burgers.
Er komt een meer open informatierelatie tussen college en raad en ook
meer ruimte voor eigen initiatieven van (groepen van) burgers.
Het oplossingsgericht en klantgericht werken wordt versterkt.
Financieel beleid
De economische crisis en de forse bezuinigingen van de overheid
dwingen de gemeente tot scherpe keuzes. Daaruit voortvloeiende lasten
worden zo min mogelijk afgewenteld op de burgers. Een sober, solide en
doelgericht financieel beleid alsook uitgavenbeperkingen zijn absoluut
noodzakelijk.
Het college komt per 1 juni 2010 met een notitie waarin een getrouw
overzicht van de financiële stand van zaken inclusief onomkeerbare
verplichtingen, alsmede een voorstel voor gezondmaking en een
overzicht van de kerntaken. Rekening houdend met maatschappelijke
effecten ervan worden fundamentele keuzes gemaakt.
Ten behoeve van zowel een krachtdadig bestuur als een sober financieel
beleid wordt het aantal wethouders beperkt tot vier en worden de
totale salariskosten van wethouders verminderd met ruim 30% ten
opzichte van de huidige situatie.
Buitengebied
In het buitengebied blijft een kwaliteitsslag de uitdaging.
Tegelijkertijd wordt de land- en tuinbouw erkend als economische
drager in het buitengebied. Dat vraagt ruimte voor
bedrijfsontwikkeling in de land- en tuinbouw en tegelijkertijd moeten
we werken aan versterking van het maatschappelijk draagvlak. We zetten
daarbij in op toekomstbestendige eigenschalige gezinsbedrijven*. Dat
vraagt duurzame locaties, niet belemmerd door woningbouw en natuur.
Als agrarische bedrijven qua groei uitgaan boven de eigenschaligheid
dienen zij te worden gevestigd op daartoe ingerichte
bedrijventerreinen (een kordate aanpak op basis van samenwerking in de
gebiedsontwikkeling Midden-Limburg heeft daarbij voorkeur) of op een
geschikte locatie in een daartoe aan te wijzen zoekgebied. Invoering
van het fenomeen `plattelandswoning' dient te worden onderzocht.
De gemeente werkt mee aan een verbreding van de landbouw en zal ook
innovatieve ontwikkelingen in relatie tot de agrarische sector
stimuleren, zoals o.m. natuurbeheer, zorg, toerisme en recreatie.
Er wordt gekozen voor een bestemmingsplan Buitengebied waarin
kwetsbare waarden stevig worden beschermd, plannen voor verbetering
van natuur- en landschapskwaliteit niet worden gefrustreerd en
tegelijkertijd nodeloos gedetailleerde regelgeving wordt vermeden. Een
stevig handhavingsbeleid vormt daarbij het sluitstuk.
Het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied wordt gekenmerkt door minder
gedetailleerde regelgeving en door flexibiliteit en maatwerk. Het
principe van saldering en uitwisseling tussen locaties binnen Leudal,
uitgaande van kwaliteitswinst, alsmede het principe van zonering
(differentiatie naar deelgebieden, afhankelijk van omgevingswaarden en
maatschappelijk draagvlak) kunnen daarbij helpen om tot een
toekomstbestendige land- en tuinbouw te komen.
Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan Buitengebied zal een
breed maatschappelijk debat plaatsvinden, waarbij alle relevante
belangen (o.m. de gezondheidsrisico's en de relatie mens-dier-milieu)
zorgvuldig worden afgewogen.
Dit leidt alsnog tot een herijking van de structuurvisie
bestemmingsplannen.
Leefbaarheid
Goede voorzieningen en gezonde verenigingen zijn de dragers van een
leefbaar Leudal. Wij zien het bevorderen van de leefbaarheid als
kerntaak van de gemeente. Uitgangspunt vormt dat leefbaarheid zich
niet vanuit de gemeente laat "regelen" maar dat er meer ruimte moet
komen voor eigen initiatieven van bijvoorbeeld verenigingen, jeugd,
senioren en dorpsraden. In plaats van burgers afhankelijk te maken van
regels wordt het nemen van eigen verantwoordelijkheid gestimuleerd.
Dat vraagt van de gemeente een open houding, meer gericht op
uitvoeringsgericht ontwikkelen, meedenken en faciliteren dan op
toetsen en controleren. Dat geldt ook ten aanzien van innovatieve
voorstellen.
Ook met betrekking tot het werk van vrijwilligers zal de gemeente zich
meer faciliterend opstellen.
De middelen die voor het bevorderen van de leefbaarheid vereist zijn,
verdienen prioriteit.
De invoering van een leefbaarheidmonitor is een geëigend instrument om
de leefbaarheid in beeld te brengen en te houden.
Een adequaat integraal accommodatie- en subsidiebeleid is noodzakelijk
(o.m. gebaseerd op een integrale aanpak van alle verenigingen binnen
een dorp). Het reeds uitgezette subsidiebeleid wordt herzien.
De gevolgen van demografische ontwikkelingen (krimp op termijn,
vergrijzing en ontgroening) worden in kaart gebracht en integraal in
het beleid opgenomen. De gevolgen voor de woningbouw vragen daarbij
bijzondere aandacht. De woningbouw zal daarom op de toekomstige
woonbehoeften in de afzonderlijke dorpen worden afgestemd (herijking
van het bouwprogramma). Wij kiezen voor inbreiding en herstructurering
van bestaande bouw boven woningbouw op nieuwe locaties. Woningbouw in
de kleine dorpen krijgt daarbij bijzondere aandacht.
Sociaal beleid
Wanneer sprake is van noodsituaties dienen niet de regels te regeren
maar dient er maatwerk te worden geboden.
Ervaringen van burgers die afhankelijk zijn van sociale voorzieningen
worden nadrukkelijk betrokken bij de evaluatie van sociaal beleid. Op
armoedebeleid dient niet te worden bezuinigd.
Regionale samenwerking
Wij staan een effectieve, efficiënte regionale samenwerking voor
teneinde een sterk Leudal te positioneren in een sterke Midden
Limburgse regio. De samenwerking dient op korte termijn een omslag te
maken naar uitvoeringsgerichte projecten. De gemeente Leudal zal
actief bijdragen aan regionale samenwerking ten behoeve van een
duurzame regio. Dat betekent dat in het uitvoeringsprogramma zowel
economische, ecologische als sociaal-culturele waarden evenwichtig tot
uitdrukking komen.
Samenhangend hiermede zal het lopend MER-onderzoek een input geven
voor een veilige en geheel met de leefbaarheid en omgevingswaarden van
Leudal in lijn zijnde bereikbaarheid. Besluitvorming zal zijn
gebaseerd op zowel de noodzaak van te nemen maatregelen als de externe
gevolgen ervan.
Economie en werkgelegenheid
Werkgelegenheid is een wezenlijk onderdeel van het gemeentelijke
beleid, met o.m. bijzondere aandacht voor de mensen met minder kansen.
Maat, schaal en karakter van Leudal vormen daarbij het kader.
De beschikbare ruimte op de bestaande bedrijventerreinen wordt
geoptimaliseerd en krachtig in de regionale bedrijvenmarkt
gepositioneerd.
Naast de werkgelegenheid in de agrarische sector wordt actief
ondersteuning geboden aan de retail (o.m. gebaseerd op een
inspirerende retailvisie), recreatie en toerisme en de zorgsector in
al zijn facetten.
Algemeen
In Ell wordt in nauw overleg met de dorpsraad en de inwoners naar een
gedragen oplossing voor gemeenschapshuis Ellenhof gezocht.
Voor zover sprake is van onomkeerbare situaties (bijv. vanwege
aangegane verplichtingen) zullen deze worden gerespecteerd.
Heroverweging is aan de orde als dergelijke plannen op juridische
en/of financiële problemen stuiten of als er sprake is van nieuwe
feiten of ontwikkelingen.