Landstede
Twee vwoers Thomas a Kempis College winnen prijs voor profielwerkstuk
Zoë Zernitz heeft de eerste prijs in haar categorie gewonnen en Mandy
Koopman ging er met de tweede prijs vandoor.
De jury van de rijksuniversiteit Groningen roemde Zoë's
profielwerkstuk om de originaliteit van het thema, de diepgang van het
werkstuk en het persoonlijke karakter.
Mandy's werkstuk viel op door het doorzettingsvermogen wat zij getoond
heeft om dit werkstuk te realiseren, het uitgebreide onderzoek wat
eraan voorafging en de vormgeving en presentatie ervan.
Acht docenten in het zweet voor onderzoek Mandy
Kilometervretend op pad met slechts één doel. Dat is de titel van het
profielwerkstuk waarmee Mandy Koopman (18 jaar) de nominatie in de
wacht gesleept heeft. Ze maakte het werkstuk voor de vakken Biologie
en Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM).
Mandy begon twee jaar geleden met haar onderzoek naar de impact van
hardlopen op de lichamelijke conditie. Heel actueel nu we in Nederland
met zijn allen zoeken naar wegen om meer te bewegen en gezonder te
leven.
Mandy kreeg acht van haar docenten zo ver dat zij wilden functioneren
als proefpersoon. Iedere docent kreeg een nulmeting (test) en aan de
hand daarvan een hardloopschema. Iedere 10 à 12 weken was er een
vervolgmeting; een test op de vijf grondmotorische eigenschappen van
conditie (te weten: uithoudingsvermogen, snelheid, kracht, lenigheid
en gewicht).
Dit alles heeft zij ondersteund door een theoretisch onderzoek en
verklaring en diepgang op de grondmotorische eigenschappen.
De man die, zonder het te weten, zijn vader doodde en met zijn moeder
trouwde
Zoë Zernitz (17 jaar) heeft een profielwerkstuk geschreven over de
beroemde tragedie Oidipous Tyrannos van de Griekse dichter Sophocles
(5e eeuw voor Christus).
Zij heeft onderzocht op welke manier het klassieke verhaal over
Oidipous (de man die, zonder het te weten, zijn vader doodde en met
zijn moeder trouwde) in deze tragedie is verwerkt en vooral hoe meer
moderne media (toneel, film, opera) het oorspronkelijke verhaal en de
tragedie van Sophocles opnieuw hebben geïnterpreteerd en
gepresenteerd.
Zij heeft zich daarbij de vraag gesteld hoe een verhaal, dat is
ontstaan in een andere cultuur met veelal andere opvattingen over
schaamte, schuld en straf, ons tot op de dag van vandaag nog steeds zo
kan aanspreken.
Als onderdeel van de beantwoording van deze vraag heeft ze ook zelf
een indrukwekkende verwerking gemaakt van het klassieke verhaal,
waarin ze de toeschouwer letterlijk in de schoenen van Oidipous laat
staan.