ChristenUnie
ChristenUnie schetst christelijk-sociaal perspectief in
verkiezingsprogramma: `Vooruitzien'
ChristenUnie schetst christelijk-sociaal perspectief in
verkiezingsprogramma: `Vooruitzien'
dinsdag 06 april 2010 14:00 Kiezen voor de samenleving, investeren in
vertrouwen. De ChristenUnie wil het vertrouwen in de samenleving
terugbrengen. Vertrouwen tussen mensen onderling, vertrouwen in de
overheid, vertrouwen in een duurzame toekomst. Daarvoor zijn scherpe
politieke, financiële en morele keuzes nodig. Zulke keuzes stelt de
ChristenUnie voor in haar verkiezingsprogramma dat vandaag
gepresenteerd wordt onder de titel Vooruitzien - christelijk-sociaal
perspectief.
De economie, de overheidsfinanciën en de samenleving verkeren in een
kritieke situatie. Het komende kabinet mag het momentum niet laten
verlopen, maar moet ingrijpende stappen zetten om samenleving en
economie toekomstbestendig te maken.
Rechtzetten overheid-samenleving
Allereerst moet de relatie tussen overheid en samenleving worden
rechtgetrokken. In een christelijk-sociale visie zijn overheid en
samenleving elkaars bondgenoten, en erkennen ze elkaars
verantwoordelijkheid. De overheid moet minder met zichzelf bezig zijn,
minder sturen op details en meer ruimte geven aan burgers, bedrijven
en instellingen. Daartoe wil de ChristenUnie volgende kabinetsperiode
7 miljard bezuinigen op de overheidskosten.
Verder bepleit de ChristenUnie:
* Meer vertrouwen in gezinnen door meer keuzevrijheid in combineren
arbeid en zorg;
* Meer vertrouwen in informele netwerken door verbinding van formele
en informele zorg bij ondersteuning zorgbehoevende ouderen;
* Meer vertrouwen in buurtbewoners door hen te betrekken bij een
veilige omgeving (Burgernet);
* Meer vertrouwen in het onderwijs door minder regels: overhevelen
van doelsubsidies naar lumpsum scheelt verantwoordingsdruk;
* Meer vertrouwen in religieuze organisaties: de overheid maakt in
haar subsidiebeleid geen onderscheid tussen maatschappelijke
organisaties op basis van levensbeschouwelijke grondslag;
* Meer vertrouwen in werknemers: iedere werknemer krijgt een
talentenbudget om zich te scholen;
* Meer vertrouwen in ondernemers en ZZP'ers: omlaag brengen
regeldruk, toegang tot krediet, en pensioenopbouw voor ZZP'ers
faciliteren;
* Meer vertrouwen in boeren: inschakelen bij natuurbeheer tegen
redelijke vergoeding en met langjarige zekerheid;
* Meer vertrouwen in corporaties: zij gaan de huurtoeslag uitvoeren,
en krijgen meer ruimte om huren te koppelen aan inkomen en aan de
reële woningwaarde. Dit gaat scheefwonen tegen.
Kortom: een dienstbare overheid in een bloeiende samenleving.
Daaronder verstaat de ChristenUnie ook dat:
* het leven van conceptie tot het levenseinde beschermwaardig is. In
het verkiezingsprogramma staan 10 actiepunten vóór het leven;
* de overheid haar kerntaak uitoefent, namelijk handhaving van
openbare orde en veiligheid. Daarom een investering van 400
miljoen in agenten en straatcoaches.
Duurzame economie
Geld moet verdiend worden voor het kan worden uitgegeven. Het zal de
jaren na de crisis veel vragen van ondernemers om weer winst te maken,
personeel vast te houden en de internationale concurrentie aan te
blijven gaan. De ChristenUnie wil ondernemers als de motor van onze
economie ruimte geven, maar hen ook stimuleren de weg in te slaan naar
duurzame innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het
volgende kabinet moet als ambitie uitspreken Nederland tot de meest
duurzame en innovatieve economie van Europa te maken.
Daartoe bevat het programma ondernemersvriendelijke en vergroenende
maatregelen:
* De ChristenUnie investeert 1,3 miljard in het onderwijs, wil
betere aansluiting tussen bedrijven en beroepsopleidingen. Er komt
een 6-jarige vakopleiding;
+ Subsidieaanvragen worden eenvoudiger. Het aantal
afzonderlijke ondernemerssubsidies wordt door middel van
samenvoeging sterk beperkt;
+ Stimuleren van private R&D-investeringen gebeurt door
innovatiesubsidies te koppelen aan private R&D-uitgaven (bv
voor iedere EUR 2 euro ontvangt de ondernemer EUR 0,25
subsidie);
+ Kredietverstrekking wordt gefaciliteerd door bestaande
garantieregelingen onverminderd voort te zetten;
+ Pensioenopbouw door ZZP'ers wordt beter gefaciliteerd;
+ De zelfstandigenaftrek wordt verder geïntegreerd in de MKB
winstvrijstelling. Er komt een basisvrijstellingsbedrag met
daarboven een winstafhankelijk bedrag;
+ Minimaal 30 procent energiereductie in 2020 in de bestaande
woningen;
+ Vanaf 2015 energieneutraal bouwen in de nieuwbouw;
+ Toepassing van duurzame bouwmaterialen en duurzaam bouwen
minder vrijblijvend;
+ Eerlijke producten tegen eerlijke prijzen in de schappen van
de winkels: de geschiedenis van de producten op het gebied
van duurzaamheid en sociale impact traceerbaar en zichtbaar
maken, zodat de consument een eerlijke keuze kan maken,
duurzame en sociale waarden waar mogelijk in de prijs van de
producten verwerken
Financiële uitgangspunten
Afhankelijk van de uitkomsten bij doorrekening door het CPB wil de
ChristenUnie 16 miljard bezuinigen, waarvan 7 miljard op de kosten van
de overheid, 1,3 miljard op wegenaanleg en structureel vergroenen van
de energietarieven, meer dan 2 miljard op de zorg (o.a
doelmatigheidswinst, salarissen medisch specialisten, overhevelen
delen AWBZ naar Zvw en WMO, eigen bijdrage verblijfkosten
ziekenhuizen/verpleeghuizen, inkomensafhankelijk eigen risico), 300
miljoen op cultuur, emancipatie en publieke omroep, 1 miljard
overheveling huurtoeslag naar corporaties, en ruimte voor
boveninflatoire huurverhoging. En nog enkele andere maatregelen.
Lastenmaatregelen
De ChristenUnie kiest voor ruimhartige ondersteuning van gezinnen. We
kiezen echter niet voor het terugdraaien van de overdraagbaarheid van
de algemene heffingskorting. In plaats daarvan zetten we deze
individuele fiscale korting om in een belastingvrije som per
huishouden. Hierdoor vervalt het nadeel dat alleenverdieners hadden
ten opzichte van tweeverdieners door de afbouw van de
overdraagbaarheid.
Enkele andere lastenmaatregelen zorgen voor netto verhoging van de
overheidsinkomsten, onder meer als gevolg van het aanpakken van de
hypotheekrenteaftrek, de AOW-maatregelen en vergroeningsmaatregelen.
De crisis- en hersteltax wordt alleen ingevoerd tussen 2011 en 2013
via een lichte BTW-verhoging, om te kunnen voldoen aan de Europese
normen van het Pact voor Stabiliteit en Groei. In 2014 is deze
uitzonderlijke belastingmaatregel die een beroep doet op de
solidariteit weer afgeschaft.
Drie hervormingsmaatregelen in kort bestek:
Hypotheekrente aftrek
* De aftrek voor de hoogste inkomens wordt in 10 jaar (1 procent per
jaar) beperkt tot 42%;
* De aftrekruimte wordt afgebouwd op basis van aflossing in 30
jaar;
* Woningschuld van boven de 750.000 euro is niet aftrekbaar. Dit
bedrag wordt niet geïndexeerd.
* De overdrachtsbelasting voor starters wordt afgeschaft
* Op langere termijn wordt het eigen huis ondergebracht in box 3;
vanaf 2022 wordt de aftrek in 12 jaar beperkt tot 30 procent.
AOW-maatregel
* Met ingang van 2015 wordt de AOW leeftijd verhoogd met 1 maand per
jaar tot 2020. Daarna wordt de leeftijd met 2 maanden per jaar
verhoogd totdat in 2026 de leeftijd tot 67 jaar is opgetrokken.
+ Werkgevers kunnen storting in het talentenbudget doen voor
werknemers die een zwaar beroep hebben. Dit is een vorm van
goed werkgeverschap inclusief aantrekkelijke
arbeidsvoorwaarden. Het geld uit het talentenbudget kan de
werknemer vanaf 65 opnemen, maar kan het ook later opnemen,
wanneer er doorgewerkt wordt.
+ De AOW wordt verder gefiscaliseerd over een periode van 18
jaar, door jaarlijks een procentpunt AOW-premie om te zetten
in de algemene middelen. Ouderen met een inkomen tot
anderhalf modaal - AOW en een fatsoenlijk aanvullend pensioen
- mogen er daarbij niet op achteruit gaan.
WW-maatregel/talentenbudget
* De WW wordt anders ingericht, waarbij de werkgever én de werknemer
een gezamenlijke verantwoordelijkheid krijgen voor een snelle
overgang van werk naar werk. De eerste fase van werkloosheid wordt
de WW de verantwoordelijkheid van de sociale partners. Werkgevers
worden verantwoordelijk voor de doorbetaling van het loon tot
maximaal zes maanden bij werkloosheid. Dit wordt op sectoraal
niveau geregeld, waarbij ook premiedifferentiatie wordt ingevoerd.
Na een poortwachterstoets, waarin zowel de inspanning van de
werkgevers als die van de werknemer wordt beoordeeld, volgt een
publieke WW, gefinancierd uit de algemene middelen. Het publieke
vangnet wordt uitgevoerd door gemeenten.
* Wanneer er naast WW sprake is van een ontslagvergoeding, dan dient
de loondoorbetaling hiermee verrekend te worden.
* Er wordt een talentenbudget geïntroduceerd; werknemers krijgen een
eigen budget voor scholing en/of het op peil houden van
kerncompetenties, te financieren door eigen inbreng, bijdrage van
werkgevers en fiscale facilitering door de overheid. Dit geldt ook
voor flexwerkers en ZZP'ers. Het spaarloon en de
levensloopregeling worden geïntegreerd in dit talentenbudget.