Hogeschool Windesheim
Persbericht, 30 maart 2010
Begin april verschijnt het boek âInspirerende docenten, inzichten en
verhalen uit het hoger beroepsonderwijsâ van Edith Roefs. Zij werkt
als docent, supervisor en coördinator bij de School of Management &
Law van Windesheim in Zwolle. Vanuit het lectoraat Pedagogische
Kwaliteit van het Onderwijs deed zij drie jaar onderzoek naar
inspirerende docenten.
Als mensen gevraagd wordt naar invloedrijke personen in hun
loopbaanontwikkeling, noemen ze vaak een inspirerende docent.
Inspirerende docenten zijn steeds belangrijker, zelden is hun gedrag
echter geconcretiseerd. Het boek geeft antwoord op de vragen: Waarom
is hun onderwijs inspirerend? Wat zijn hun kwaliteiten en drijfveren?
Hoe hebben ze zich ontwikkeld tot inspirerend docent? Roefs werkt
concrete themaâs uit die deel uitmaken van inspirerend docentschap. Op
6 april wordt het boek, tijdens de inspiratiedag voor docenten bij
Windesheim, gepresenteerd en overhandigd aan één van de voor het
boek geïnterviewde docenten.
Uitgesproken eigen stijl
Roefs legt voorbeelden van inspirerend docentschap in het hoger
beroepsonderwijs in tien verhalen vast. Ze concludeert dat
inspirerende docenten studenten aanzetten tot denken over zichzelf,
het vakgebied en beroepsmatig handelen. Ze stimuleren een kritische en
zelfbewuste houding bij studenten op een zeer diverse manier. Iedere
docent heeft unieke drijfveren voor het onderwijs en een uitgesproken
eigen stijl. Duidelijk is wel dat studenten uitgedaagd en geprikkeld
moeten worden in een stimulerende leeromgeving. Maar bovenal zijn er
inspirerende docenten nodig, die de student als persoon weet aan te
spreken in zijn ontwikkeling. Voor studenten en docenten kennen de
principes van zelfsturing uit het âNieuwe lerenâ duidelijk zijn
grenzen.
Voor docenten en opleidingsmanagers
De diverse verhalen en themaâs in het boek bieden andere docenten de
mogelijkheid op zichzelf te reflecteren en op hun manier van lesgeven
en de beweegredenen daarvoor. Het kan tevens een bijdrage leveren aan
het gesprek op hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs en de
professionele ruimte. Het boek is primair bedoeld voor docenten en
opleidingsmanagers in het hbo. Een vertaalslag naar de praktijk van de
hogere niveaus in het mbo is evenwel goed mogelijk. Daarnaast zal het
boek zijn weg vinden naar professionaliseringstrajecten voor docenten.