ProRail
Persbericht
02-04-2010
Station Maastricht Noord steeds dichterbij
Gedeputeerde Bert Kersten van de provincie Limburg, wethouder Wim
Hazeu van de gemeente Maastricht en regiodirecteur Ine Frings van
ProRail hebben vanmiddag de samenwerkingsovereenkomst getekend voor de
bouw van station Maastricht Noord. Deze overeenkomst is een
belangrijke stap in de richting van de realisatie van het station
Maastricht Noord. In de overeenkomst is vastgelegd dat alle partijen
zich maximaal inspannen om het station voor 2012 op te nemen in de
dienstregeling van Veolia.
Het Station
Het nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de
Meerssenerweg/Marienwaard vlakbij
bedrijventerrein Beatrixhaven. ProRail bouwt daar twee perrons met een
lengte van elk 120 meter. Het station krijgt vijf fietskluizen en een
onbewaakte fietsenstalling met plek voor 80 fietsen. De
gemeente legt in eerste instantie minimaal 400 parkeerplaatsen aan.
Bereikbaarheid
Om het station bereikbaar te maken komt er een onderdoorgang onder het
spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een
betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de
woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift
wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor
minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station
noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg
vanaf de A2 en de A79.
Belangrijke voorziening
Station Maastricht Noord heeft een belangrijke meerwaarde voor de
bereikbaarheid van de stad Maastricht. Vanaf deze P+R kunnen bezoekers
en forensen dan met de trein verder reizen. Bovendien wordt onderzocht
hoe op topdagen pendelbusjes tussen de P+R en het centrum van de stad
kunnen gaan rijden.