ProRail

Persbericht

02-04-2010

Station Maastricht Noord steeds dichterbij

Gedeputeerde Bert Kersten van de provincie Limburg, wethouder Wim Hazeu van de gemeente Maastricht en regiodirecteur Ine Frings van ProRail hebben vanmiddag de samenwerkingsovereenkomst getekend voor de bouw van station Maastricht Noord. Deze overeenkomst is een belangrijke stap in de richting van de realisatie van het station Maastricht Noord. In de overeenkomst is vastgelegd dat alle partijen zich maximaal inspannen om het station voor 2012 op te nemen in de dienstregeling van Veolia.

Het Station

Het nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Meerssenerweg/Marienwaard vlakbij
bedrijventerrein Beatrixhaven. ProRail bouwt daar twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Het station krijgt vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 80 fietsen. De gemeente legt in eerste instantie minimaal 400 parkeerplaatsen aan.

Bereikbaarheid

Om het station bereikbaar te maken komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79.

Belangrijke voorziening

Station Maastricht Noord heeft een belangrijke meerwaarde voor de bereikbaarheid van de stad Maastricht. Vanaf deze P+R kunnen bezoekers en forensen dan met de trein verder reizen. Bovendien wordt onderzocht hoe op topdagen pendelbusjes tussen de P+R en het centrum van de stad kunnen gaan rijden.