Gemeente Lopik

Besluiten Raadsvergadering Datum: 30 maart 2010 GEMEENTE
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht. P
Groot onderhoud sportaccommodaties en zwembad

De raad heeft besloten een krediet van 51.000,- ter beschikking te stellen. E Dit bedrag wordt onttrokken aan de voorziening Groot onderhoud sporthal/zalen en voorziening Groot onderhoud zwembad.

R Er is onderzocht welk groot onderhoud dringend moet worden uitgevoerd aan de gemeentelijke sportaccommodaties en zwembad Lobeke in 2010. Dit onderhoud is noodzakelijk om verval en gevolgschade te voorkomen en gevaar voor de gebruikers tegen te gaan. S Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen

B De raad heeft besloten een krediet van 43.000,- ter beschikking te stellen. Dit bedrag wordt onttrokken aan de voorziening Groot onderhoud overige gemeentelijke eigendommen. E
Er is onderzocht welk groot onderhoud dringend moet worden uitgevoerd aan de gemeentelijke gebouwen in 2010. Dit onderhoud is noodzakelijk om verval en gevolgschade te voorkomen en gevaar voor de gebruikers tegen te gaan. R Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs

gemeente Lopik 2010 vastgesteld I
De raad heeft de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Lopik 2006 aangepast. Dit was gewenst als gevolg van diverse C ontwikkelingen, conform de voorstellen van de VNG.

De ontwikkelingen betreffen zowel aanpassing aan gewijzigde regelgeving voor H onderwijshuisvesting als gewijzigde inzichten over de inrichting van het onderwijs. Het is op landelijk niveau wenselijk gebleken de bestaande verordening te vereenvoudigen en te uniformeren. Daarbij is aansluiting gezocht bij het model zoals dat nu al voor het voortgezet onderwijs wordt gehanteerd. T Hierbij wordt de ruimtebehoefte gerelateerd aan het aantal leerlingen en niet het aantal groepen.

De belangrijkste doelen en uitgangspunten van de wijziging zijn:
· Betere aansluiting bij de (toenemende) diversiteit in het onderwijs;
· Wijziging van het Bouwbesluit; Postbus 50 · Vereenvoudiging en vermindering van regels en administratieve last; 3410 CB LOPIK

· Budgettaire neutraliteit. Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl





Met de wijzigingen wordt de verordening eenvoudiger in gebruik, worden schoolbesturen flexibeler voor de inzet van de beschikbare vierkante meters bruto vloeroppervlakte en wordt het voor gemeenten eenvoudiger keuzes te maken voor eigen beleid. Hierdoor ontstaat een grotere flexibiliteit voor het realiseren van uitbreiding en nieuwbouw van scholen. De financiële middelen blijven ongewijzigd.

De raad heeft de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Lopik 2010 vastgesteld onder gelijktijdige intrekking van de bestaande Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Lopik 2006.

Invoering basisregistraties adressen en gebouwen

De raad heeft het geraamde krediet van 145.350,- beschikbaar gesteld. Hiermee kan het project basisregistraties adressen en gebouwen naar verwachting dit jaar worden afgerond. Dit overeenkomstig het Masterplan Gezamenlijke Invoering Basisregistraties Lopik-Montfoort-Oudewater, dat in september 2006 is vastgesteld.

Op 5 september 2006 heeft het college het Masterplan Gezamenlijke Invoering Basisregistraties Lopik-Montfoort-Oudewater inclusief financiële toelichting vast- gesteld. Dit is op 26 september 2006 ter kennisname gebracht van de raad. Het Masterplan geeft inzicht in de werkzaamheden die moeten worden verricht om de gezamenlijke invoering van het stelsel van authentieke registraties, met name de basisregistraties adressen en gebouwen, tot stand te brengen.

Op 1 juni 2006 is de projectorganisatie gestart en op 1 april 2009 is begonnen met de inrichting van de beheerorganisatie, om de belangrijkste wettelijke consequenties, de landelijke invoering van het stelsel van authentieke registraties, vorm te kunnen geven. Veel van de werkzaamheden uit het Masterplan zijn uitgevoerd en geïmplementeerd in de organisatie. De opbouw van de basisregistraties adressen en gebouwen is bijna voltooid. De verwachting is dat dit jaar kan worden aangesloten op de Landelijke Voorziening, waarmee de invoering van deze registraties een feit is.

De financiële middelen die voor het jaar 2007 beschikbaar zijn gesteld, raken uit- geput. Voor het jaar 2010 en verder is het nodig gebruik te maken van het ge- raamde budget voor 2008 en 2009 van in totaal 145.350,-. Dit bedrag is door de gemeenteraad geoormerkt in de reserve nader aan te wijzen doeleinden en kan hieraan worden onttrokken. Met dit laatste deel van het budget, zoals vast- gesteld in het Masterplan, kan naar verwachting het project volledig worden afgerond.

De raad heeft besloten een krediet van 145.350,- beschikbaar te stellen en dit bedrag te ontrekken aan de reserve nader aan te wijzen doeleinden, overeen- komstig het Masterplan Gezamenlijke Invoering Basisregistraties Lopik- Montfoort-Oudewater.

2





Raadsprogramma 2010-2014 vastgesteld

Het raadsprogramma is gebaseerd op de verkiezingsprogramma's van de vijf partijen in de gemeente Lopik. Het biedt duidelijkheid over onderwerpen waaraan door de raad prioriteit wordt toegekend, waarop het college actief wordt gevolgd en waarover naar de inwoners verantwoording kan worden afgelegd.

De raadsgriffier, mevrouw G.M.G. Dolders, heeft de belangrijkste punten uit de vijf verkiezingsprogramma's vergeleken per onderwerp en dit uitgewerkt in een concept raadsprogramma 2010-2014. De raad heeft dit document besproken tijdens een bijeenkomst op 12 maart 2010 en vastgesteld op 30 maart 2010.

Initiatiefvoorstel VVD en SGP afgewezen

Een meerderheid van de raad heeft het initiatiefvoorstel van VVD en SGP afgewezen. Dit voorstel riep op te stoppen met de plannen om te komen tot een nieuw dorpshuis (CCL) aan het gemeentehuis in Lopik-dorp.

VVD en SGP stelden voor het beschikbare krediet te gebruiken voor andere noodzakelijke c.q. gewenste voorzieningen en daarom het bedrag voorlopig in de algemene reserve te storten. CDA, PvdA en CU stemden tegen het initiatiefvoorstel.

Daarnaast heeft de gemeenteraad op 30 maart 2010 de volgende besluiten genomen:
Plaatsvervangend voorzitter van de raad
De raad heeft de heer Th.L. de Roos (CDA) unaniem benoemd tot plaatsvervangend voorzitter van de raad.

Voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de raadscommissie De raad heeft de heer F. van Os (SGP) unaniem benoemd tot voorzitter van de raadscommissie en de heer D. van den Broek (CU tot plaatsvervangend voorzitter.

Leden raadscommissie
De raad heeft de volgende personen benoemd als leden van de raadscommissie: CDA: Th.L. de Roos, A.A. Strien, mw. W.Chr. de Groot en J.J.C. van Bruchem. VVD: D.H. Gmelig Meijling, M.T. Boumans, H.C. van Amerongen en L.J.C. Bennis. CU: D. van den Broek en mw. A.W. de Korte. PvdA: mw. I.P. Nederend-Bergstra en mw. S.G.M. van Oostrom-van Breukelen. SGP: J.W. Benschop en A.B. Schep.

Lopik, 1 april 2010.