BOVAG wil af van provinciale opcenten
28/03/2010 12:00
BOVAG
Brancheorganisatie presenteert vijf speerpunten in aanloop naar Tweede Kamerverkiezingen
Met vijf krachtige standpunten, waaronder geen verdere lastenverzwaring voor de automobilist, presenteert BOVAG haar visie op de mobiliteitsparagraaf in het nieuwe regeerakkoord. Wat BOVAG betreft zijn deze speerpunten munitie voor de Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni en input voor de agenda van een nieuw kabinet.
Het meest in het oog springend is het afschaffen van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geeft ruimte aan verdere afbouw van de aanschafbelasting (BPM) op nieuwe personenauto's. Met het afschaffen van de opcenten worden autobezitters gecompenseerd voor de verhoging van de MRB, noodzakelijk om de BPM-afbouw lastenneutraal te houden voor de schatkist. BOVAG-directeur Koos Burgman: 'Over het verdwijnen van de opcenten hoeven we sowieso niet rouwig te zijn: het is feitelijk erg oneerlijk om een provinciale belasting, die aan tal van provinciale zaken wordt besteed, alleen bij de automobilist op te halen. Wij zeggen: draag als provincies bij aan de noodzakelijke bezuinigingen en stop deze heffing.'
Het niveau van autobelastingen in Nederland is in vergelijking met andere Europese landen hoog. Dat was al zo bij het aantreden van het nu demissionaire kabinet. Desondanks kreeg de automobilist de afgelopen kabinetsperiode een lastenverzwaring van 2,4 miljard euro voor zijn kiezen. Ondermeer door verhoging van de fiscale bijtelling van de auto van de zaak, accijnsverhoging op diesel en lpg en niet-lastenneutrale milieutoeslagen. Verdere belastingverhogingen door een nieuw kabinet zijn onverantwoord en niet uit te leggen. Heden ten dage haalt de overheid jaarlijks ruim 18 miljard op aan verkeersbelastingen. Daar staat 5,8 miljard aan rijksverkeersuitgaven tegenover. Daarom vindt BOVAG dat alle opbrengsten van autobelastingen moeten worden gestort in het Infrastructuurfonds. Hierdoor worden investeringen in de infrastructuur ook op lange termijn gegarandeerd.
Naast een stop op verdere lastenverhoging van automobiliteit zijn de speerpunten van BOVAG:
2. Blijven investeren in infrastructuur
3. Opbrengst autobelastingen naar infrastructuurfonds
4. Wetsvoorstel kilometerprijs kent geen beter alternatief
5. Schone, zuinige mobiliteit en leefbaarheid
Een nadere toelichting op elk van de genoemde standpunten vindt u in de bijlage.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
BOVAG