Consumentenbond
22 maart 2010
Register en sticker tegen verkoop aan de deur
In de strijd tegen ongewenste en opdringerige verkoop aan de deur
pleit de Consumentenbond voor een 'Bel-niet-aan Register' en
aanscherping van de Colportagewet. Het nieuwe register kan worden
uitgebreid met een sticker voor op voordeur, zodat colporteurs altijd
zeker weten waar ze niet welkom zijn.
Er zijn al langer initiatieven tegen ongewenste e-mail, post en
sms-berichten. Erg populair is ook 'Bel-me-niet Register', tegen
telemarketing. Iets soortgelijks is er nog niet voor de meest
ingrijpende verkoopmethode: colportage. Terwijl bedrijven door het
succes van het 'Bel-me-niet Register' juist steeds vaker hun toevlucht
zoeken tot ongevraagde verkoop aan de deur.
Irritant
Veel consumenten vinden verkoop aan de deur irritant. Bovendien is
lang niet iedereen op de hoogte van zijn rechten bij colportage. Het
Ministerie van Economische Zaken en de Consumentenautoriteit starten
daarom een campagne om consumenten op die rechten te wijzen. Zo heb je
bij colportage het recht om de koop binnen acht dagen na ontvangst van
het contract kosteloos en zonder opgaaf van reden te annuleren. De
Consumentenbond wil de positie van de consument verder versterken en
pleit voor een bedenktijd van minimaal twee weken. Daarnaast wil de
bond dat de colportageregels ook gaan gelden voor verkoop en
ledenwerving op straat en in winkelgebieden.