Consumentenbond

22 maart 2010

Register en sticker tegen verkoop aan de deur

In de strijd tegen ongewenste en opdringerige verkoop aan de deur pleit de Consumentenbond voor een 'Bel-niet-aan Register' en aanscherping van de Colportagewet. Het nieuwe register kan worden uitgebreid met een sticker voor op voordeur, zodat colporteurs altijd zeker weten waar ze niet welkom zijn.

Er zijn al langer initiatieven tegen ongewenste e-mail, post en sms-berichten. Erg populair is ook 'Bel-me-niet Register', tegen telemarketing. Iets soortgelijks is er nog niet voor de meest ingrijpende verkoopmethode: colportage. Terwijl bedrijven door het succes van het 'Bel-me-niet Register' juist steeds vaker hun toevlucht zoeken tot ongevraagde verkoop aan de deur.

Irritant

Veel consumenten vinden verkoop aan de deur irritant. Bovendien is lang niet iedereen op de hoogte van zijn rechten bij colportage. Het Ministerie van Economische Zaken en de Consumentenautoriteit starten daarom een campagne om consumenten op die rechten te wijzen. Zo heb je bij colportage het recht om de koop binnen acht dagen na ontvangst van het contract kosteloos en zonder opgaaf van reden te annuleren. De Consumentenbond wil de positie van de consument verder versterken en pleit voor een bedenktijd van minimaal twee weken. Daarnaast wil de bond dat de colportageregels ook gaan gelden voor verkoop en ledenwerving op straat en in winkelgebieden.