Foodwatch: `LU Cracottes Naturel' opgeblazen vezelpraatjes


AMSTERDAM, 20100313 -- LU Cracottes Naturel vinden zichzelf op de verpakking `heerlijk licht, vol met granen en een bron van vezels'. Met deze suggestieve beweringen leidt Kraft Foods consumenten om de tuin. Een cracotte bevat nog niet 1 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels en relatief veel calorieën. Kraft Foods, de maker van LU Cracottes Naturel, moet stoppen met het verspreiden van dit soort misleidende marketing over haar producten, vindt foodwatch. Zij roept consumenten daarom op om een e-mail te sturen naar Kraft Foods, om LU te laten weten dat de consument het niet langer pikt om misleid te worden.

Met de term `luchtige crackers' wekt LU het beeld dat consumenten hier te maken hebben met een `light' product. Cracottes is helemaal niet `heerlijk licht'. foodwatch heeft het nagerekend: om aan de dagelijkse minimaal 30 gram vezels te komen heb je 107 cracottes nodig. Dan heb je meteen 54 gram suiker, ruim 14 gram zout en een verbijsterende 2782 calorieën. Iemand die LU gelooft en voor de vezels geen volkoren brood meer eet maar cracottes, krijgt bijna 2 keer zoveel calorieën naar binnen. Daarbij bevat LU Cracottes Naturel ook nog eens net zoveel zout als chips.

Lu Cracottes is eigenlijk fastfood dat zich gezond voordoet, stelt foodwatch vast. "LU Cracottes zit niet vol vezels, maar vol marketingtrucks en opgeblazen vezelpraatjes", stelt Bart van Opzeeland van foodwatch. "Alleen zo slaagt LU erin mensen die bewust en gezond willen eten zo'n misleidend product aan te smeren."

In andere bedrijfstakken zou de kletspraat op LU Cracottes Naturel als ontoelaatbaar worden beschouwd. Helaas zoeken voedselfabrikanten zoals Kraft van LU de grenzen van de regelgeving op om consumenten iets wijs te maken. Voedsel is te belangrijk om slordig mee om te springen, vindt foodwatch. Het is de hoogste tijd dat consumenten eisen dat er een einde komt aan deze misleidende praktijken van de levenmiddelenindustrie. Consumenten moeten zelf kunnen kiezen wat zij eten. Dit kan alleen op basis van transparante en eerlijke informatie.

E-mail actie
Wie beter voedsel belangrijk vindt, kan via de website www.foodwatch.nl een e-mail sturen om Kraft Foods te vragen voortaan eerlijker te zijn over de samenstelling van `LU Cracotttes Naturel'.