Ingezonden persbericht


Persbericht

Festival Dag in de Branding zet campagnebeeld in het teken van het creatief talent van de toekomst
Samenwerking met Academies voor Beeldende Kunsten

Dag in de Branding, festival voor nieuwe muziek, brengt vier keer per jaar een ontdekkingsreis van één dag, gevuld met performances van de hedendaagse klassieke muziek, jazz, pop, muziektheater en elektronica. In Dag in de Branding bundelen de belangrijkste spelers in de Haagse culturele scene hun krachten, zoals poppodium Paard van Troje, Theater De Regentes, het Korzo theater, Residentie Orkest, , Theater aan het Spui, de Johan Wagenaar Stichting en het Koninklijk Conservatorium. Met ingang van de vier edities in 2010 werkt Dag in de Branding samen met Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rotterdamse Willem de Kooning Academie. Hiermee zoekt de organisatie van Dag in de Branding ook het experiment in de beeldende kunst. Studenten van beide academies krijgen de kans hun creatief talent te presenteren binnen de 'etalage' van het festival. Voor elke editie van Dag in de Branding in 2010 maakt een student het ontwerp voor het campagnebeeld. In een door de docenten begeleide praktijkopdracht zal de student zijn visie ontwikkelen op het beeldmerk (de 'G') van Festival Dag in de Branding. Aan het eind van seizoen 2010 / 2011 zullen alle voor DidB ontwikkelende beelden door middel van een expositie worden gepresenteerd.

Het eerste campagnebeeld dat voorvloeit uit de samenwerking met de academies komt van de hand van Meta Menkveld, studente aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In haar ontwerp van een G in bamboe-chimes zoekt Meta een combinatie van muziek met een frisse zeebries. Dit beeld werd gekozen als campagnebeeld voor de 15e editie van Dag in de Branding, op zaterdag 13 maart a.s.

----------

Zaterdag 13 maart 2010
G15 / DAG IN DE BRANDING
Div. locaties Den Haag / Aanvang: 15.00 / ¤ 30 (passe-partout) Voor kaartverkoop losse onderdelen: zie www.dagindebranding.nl

Je zou het op het eerste gehoor niet verwachten, maar de spleetjes tussen de toetsen van een piano zijn in werkelijkheid ravijnen. Tussen de twaalf toetsen van het octaaf bevindt zich namelijk een wereld aan microtonen: nuances die een viool of een stem makkelijk kunnen intoneren, maar die voor toetsinstrumenten met hun gefixeerde stemming verloren onbekend terrein zijn geworden. Als het aan Dag In De Branding ligt, komt daar vanaf nu verandering in. De 15e editie van het festival opent in Korzo 5HOOG met een concert van ensemble Modelo62 waarbij de kleinste toonsafstanden centraal staan. In het Paard van Troje speelt Luc van The Ex met de band EKE. In Theater De Regentes toeteren vijf keramische hoorns mee met een klankinstallatie van Rob van Rijswijk, Jeroen Strijbos en Italiaans beeldend kunstenaar Pierluigi Pompei. De György Ligeti Academie van het Koninklijk Conservatorium presenteert een speciaal programma rond het thema microtonaliteit.

De Dag sluit politiek en macrotonaal af in Theater aan het Spui, met Voices van Hans Werner Henze. Geschreven in het begin van de jaren zeventig, klinkt de indringende liederencyclus nog steeds even actueel. G15 / Dag in de Branding vindt dit keer plaats op de podia van Korzo5HOOG, Paard van Troje, Theater De Regentes en Theater aan het Spui.


Noot voor redacties