BP Nederland
Praktijkproef met biodiesel verloopt succesvol
Publicatiedatum: 09 maart 2010
Naaldwijk, 9 maart 2010 â Een tussentijdse evaluatie van de
praktijkproef met een speciale pomp voor biodiesel op het BP
tankstation bij bloemenveiling FloraHolland in Naaldwijk geeft
bijzonder positieve resultaten.
De deelnemende transporteurs melden dat er geen verschil is tussen het
rijden op B30 en reguliere diesel, zowel voor wat betreft
rij-eigenschappen als de exploitatiekosten en de prijs per kilometer.
Dit wordt ook bevestigd door on-line monitoring van enkele trucks. De
biodiesel, die minder schadelijk is voor het milieu, is echter wel
duurder dan reguliere diesel en daarom is hulp van de overheid nodig
om de biodiesel op grotere schaal te kunnen introduceren. Het gaat
hierbij niet om subsidie, maar om faire heffing van accijns.
De proef, die in augustus 2008 van start ging en tot september 2010
zal duren, is een initiatief van de projectgroep Schoon Vervoerd
(tuinbouwbedrijfsleven), Volvo Trucks en energiemaatschappij BP om de
uitstoot van CO2 door het wegvervoer in de tuinbouwsector te verlagen
en ervaring op te doen met hogere biodiesel blends. Vier vervoerders
met in totaal zoân 20 Volvo trucks nemen vanaf het begin aan de proef
deel. Het gaat hier om Wematrans, Nic. Sosef, M. van der Helm en Nover
Logistics. Zij tanken B30, een biobrandstof voor dieselmotoren,
bestaande uit 30% duurzame biocomponenten met als balans fossiele
diesel. Hiermee tonen zij dat zij hun verantwoordelijkheid nemen daar
waar het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Alle
deelnemende trucks dragen het logo âCO2 star â care for climateâ.
B30 is zoân acht tot tien euro cent duurder dan reguliere diesel.
Tijdens de proef wordt dit verschil door de initiatiefnemers, onder
meer via subsidie van het Productschap Tuinbouw, opgebracht. De
accijns op biodiesel per gereden kilometer is hoger dan voor fossiele
brandstof. Op de Minister van Financiën wordt dan ook een beroep
gedaan om dit accijnsnadeel weg te nemen. Alleen dan is het mogelijk
deze biodiesel op grotere schaal te kunnen introduceren. De
praktijkproef bewijst dat de technologie en de markt er klaar voor
zijn, nu komt het aan op faire heffing van accijns.