Gemeentelijke politieke partijen weten hun prestaties niet te verkopen
UTRECHT, 20100301 -- Een lage opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen heeft meer te maken met slechte communicatie van plaatselijke politieke partijen dan met desinteresse of een kloof tussen burger en politiek. Dat concludeert de Nieuwsbank redactie na een poging de partijen meer inhoudelijke informatie te ontfutselen. De redactie vroeg de gemeenteraadsfracties in 19 grote steden kort aan te geven wat in de afgelopen vier jaar hun belangrijkste prestaties waren. Na een week wisten slechts 12 fracties uit zes steden met een antwoord te komen. Middelburg was de enige stad waar meer dan twee gemeenteraadsfracties met een antwoord kwamen.
De Nieuwsbank redactie kwam tot dit initiatief uit ergernis over stemwijzers en kieskompassen die met hun grabbelton aan standpunten allerminst inzicht geven in de alternatieven die een kiezer heeft. Al snel bleek dat dit inzicht ook nauwelijks geboden wordt door de verschillende websites van de verschillende gemeenteraadsfracties. Korte en bondige overzichten zijn daar meestal ver te zoeken. Ook de regionale media laten grotendeels verstek gaan als het aankomt op de vraag wat de prestaties van de verschillende partijen in de afgelopen vier jaar zijn geweest.
Enkele woordvoerders verexcuseerden zich afgelopen week met het argument dat er geen tijd was om de 'moeilijke vragen' te beantwoorden nu de verkiezingscampagne op volle toeren draaide en 'we op straat willen zijn'. Nieuwsbank hoofdredacteur Jan Halkes vindt dat een vreemd argument: "We hebben slechts gevraagd naar de hoofdzaken, antwoorden dus die de eerste de beste fractiemedewerker uit het hoofd zou moeten kunnen opschrijven." Sommige partijen verwezen naar hun website met pagina's dikke documenten vol standpunten, kennelijk niet beseffend dat Nieuwsbank alleen authentieke berichten publiceert en niet zelf aan het redigeren slaat.
"Ons aanvankelijk idee dat de media het schromelijk laten afweten in de voorlichting over de plaatselijke politiek hebben we enigszins moeten nuanceren. De plaatselijke politiek laat het ook zelf afweten als het om professionele voorlichting gaat", aldus Halkes. Alleen de kiezers in Middelburg komen vandaag een beetje aan hun trekken wanneer ze op 'prestaties gemeenteraad Middelburg' googlen.
Zie de Nieuwsbank Special: Gemeenteraadsverkiezingen
www.opennieuwsbank.nl/specials/gemraadsverkiezingen2010.htm
Zie ook:
Persbericht Berenschot
Lokale politiek zet in op Twitter en Hyves, maar kiezer volgt niet
www.opennieuwsbank.nl/inp/2010/02/25/V038.htm