Wereldpremière in Genève: Toyota introduceert Full Hybrid Toyota Auris; de
schoonste auto in het C-segment
Toyota presenteert in Genève een wereldprimeur: de exclusief voor
Europa ontwikkelde Full Hybrid Toyota Auris, die een CO2 uitstoot
heeft van 89 gr/km. Met de komst van deze middenklasser doet de
innovatieve Full Hybrid technologie zijn intrede in het C-segment. De
Auris is het eerste volumemodel dat ook wordt uitgerust met de Full
Hybrid technologie. Maar het zal niet de laatste zijn. Toyota wil in
de loop van dit decennium alle modellen aan kunnen bieden met Full
Hybrid technologie. Duurzaamheid wordt zo bereikbaar voor een brede
groep.
Voor het eerst: Full Hybrid technologie in volumemodel
Vanaf de tweede helft van dit jaar kan de consument de Auris niet
alleen rijden met een zuinige en krachtige benzine- of dieselmotor,
maar ook met Full Hybrid technologie. Dankzij deze innovatieve
techniek is de Full Hybrid Auris ongekend schoon, comfortabel en biedt
hij ook een `smooth driving experience'.
De Full Hybrid Auris zal de schoonste auto in het C-segment zijn,
belooft Toyota. Bovendien zal hij in zijn klasse ook een van de
goedkoopste zijn om mee te rijden: de eigenaar betaalt geen BPM, is
vrijgesteld van wegenbelasting en heeft lage brandstof- en
onderhoudskosten. En wie de Full Hybrid Auris zakelijk rijdt, heeft
een bijtelling van slechts 14%.
De Full Hybrid Auris is vanaf nu te bestellen bij de dealer. De eerste
auto's worden deze zomer uitgeleverd.
Vernieuwde Auris 2010
Behalve de introductie van de Toyota Auris Full Hybrid, presenteert
Toyota in Genève ook de vernieuwingen voor de Auris modeljaar 2010.
Onder meer een andere set-up voor besturing en onderstel, verbeterd
interieur en een sterk aangescherpt exterieur behoren tot de
wijzigingen. Alle benzinemotoren van de vernieuwde Auris voldoen
dankzij Toyota Optimal Drive aan de Euro5-emissienorm. En nog voor de
zomer zijn ook de diesels aan deze strenge norm aangepast. Toyota
Optimal Drive staat voor meer vermogen en rijplezier, maar minder CO2
en een lager verbruik.
Full Hybrid Toyota Auris evenaart Prius
De CO2-emissie van de Full Hybrid Auris zet de maatstaf in het
C-segment. De nieuwste hybride technologie waarvan de Auris voorzien
is, bestaat net als bij de Prius uit een 1,8-liter VVT-i benzinemotor,
een krachtige elektromotor, een dynamo, een high performance accu en
een controle-unit. Hij heeft dan ook dezelfde indrukwekkende
specificaties.
De Full Hybrid aandrijflijn levert een systeemvermogen van 100 kW, het
equivalent van 136 pk. Die kracht wordt gegenereerd door de compacte
en lichtgewicht 1,8-liter viercilinder van 72 kW (99 pk) en 142 Nm en
een elektromotor van 60 kW (82 pk) met een koppel van 207 Nm. Deze
elektromotor is er niet alleen voor om de benzinemotor bij het rijden
en accelereren te ondersteunen, maar hij is bovendien krachtig genoeg
om de Auris in de stad volledig elektrisch te laten optrekken en
rijden. Bij het afremmen opereert de elektromotor verder als dynamo om
stroom voor de accu op te wekken.
De Full Hybrid aandrijflijn levert prestaties die gelijk zijn aan een
2-liter benzine- of dieselmotor, maar stoot daarbij aanmerkelijk
minder schadelijke emissies uit. De Full Hybrid Auris produceert in
EV-stand zelfs helemaal geen CO2 en NOx. In deze stand kan de Toyota
zo'n twee kilometer met een snelheid van maximaal 50 km/u volledig
elektrisch rijden.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van de Full Hybrid technologie,
biedt de Full Hybrid Toyota Auris vier rijstanden, waaronder de zelf
te kiezen standen ECO, POWER en EV. De EV-stand is voor volledig
elektrische aandrijving, de ECO-stand verbetert de efficiency en het
brandstofverbruik. De POWER-stand zorgt voor maximale prestaties. De
Full Hybrid Auris heeft tevens een Eco Drive Monitor om de bestuurder
te helpen het meeste rendement te halen uit alle innovatieve techniek
onder de motorkap.
Auris 2010: meer dan een evolutie
Naar aanleiding van feedback van klanten en media heeft Toyota het
onderstel en de afwerking van de (Full Hybrid) Auris aangepast en
verder afgestemd op de Europese consumenten. Het resultaat is dat de
Auris meer stabiliteit op (hoge) snelheid biedt, scherper stuurt, een
verfijnder weggedrag heeft en meer comfort biedt. Daartoe werd onder
meer de snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging herzien
voor meer stuurgevoel en stuurprecisie.
Tegelijk met de technische wijzigingen heeft Toyota aanpassingen
doorgevoerd aan het uiterlijk van de Auris. Zo is de voorzijde van de
auto opnieuw vormgegeven met een nieuwe grille, nieuwe koplampunits,
LED-stadsverlichting bij de Full Hybrid en een bredere en lagere
luchtinlaat in de bumper. Alle wijzigingen hebben een positief effect
op de brede en lage `houding' van de auto. Hetzelfde geldt voor het
design van de achterzijde; dankzij een bredere en lagere achterbumper
ziet de Auris er volwassener en gespierder uit. Door de wijzigingen
aan voor- en achterzijde groeide de Auris met 25 mm. De wielbasis
bleef gelijk.
Onderscheid tussen Full Hybrid en vernieuwde Auris 2010
Qua uiterlijk onderscheidt de Full Hybrid Auris zich op een aantal
punten van de Auris met conventionele motoren. Deze punten betreffen
voornamelijk de aerodynamische eigenschappen van de auto. Zo is de
Full Hybrid Auris met 5 mm verlaagd en voorzien van, naar keuze,
aerodynamische lichtmetalen 15- of 17-inch velgen en banden met
verlaagde rolweerstand. Verder is de bovenste opening in de grille
aangepast en is een subtiele achterspoiler gemonteerd om luchtstromen
beter over de auto kunnen geleiden. Ook werd de onderste grille
vergroot om meer koellucht naar de motor te kunnen voeren.
Door alle genoemde aanpassingen is de luchtweerstandcoëfficiënt van de
Full Hybrid Toyota Auris ten opzichte van de vernieuwde Auris
afgenomen van 0,290 tot 0,283. Positief gevolg is een verbetering van
het brandstofverbruik en een verlaging van de CO2-uitstoot.
Auris heeft nieuwe touch en feel
In het interieur van de vernieuwde Auris heeft ook een aantal
wijzigingen plaatsgevonden om de uitstraling verder te verbeteren. Zo
bedekken voortaan zachte materialen de bovenzijde van het
instrumentencluster en het dashboardkastje. Tevens is de kwaliteit van
de stoelbekleding verbeterd en werd het centrale opbergvak in de
middenconsole met 50 mm verhoogd om zo ook te kunnen dienen als
middenarmsteun. Een nieuw, comfortabeler stuurwiel met opnieuw
ontworpen bedieningsknoppen voor audio en telefoon, geeft de
bestuurder controle over de (Full Hybrid) Auris.
De Full Hybrid Toyota Auris onderscheidt zich door zijn interieur van
de vernieuwde Auris. Voor de hybrideversie bevat het
instrumentenpaneel in plaats van een toerenteller de Eco Drive Assist
Monitor, het systeem dat de bestuurder helpt om zo zuinig mogelijk te
rijden. Daarnaast heeft een blauwe Startknop een prominente rol in het
interieur, net als de knoppen voor de EV-, ECO- en POWER-rijstand. Tot
slot is de kleur van de Optitron meters veranderd in witte cijfers op
een blauwe achtergrond.
Ook komt met de vernieuwde Auris een herziening van de uitrusting en
de opties. Zo is deze Toyota voortaan standaard uitgerust met een
USB/aux-aansluiting voor MP3-spelers en - afhankelijk van de
uitvoering - een Bluetooth®-systeem met stembediening. Voor de Full
Hybrid Auris is er keuze uit drie specifieke uitvoeringsniveaus
waarmee het bijzondere karakter van deze auto binnen het Auris-gamma
duidelijk naar voren komt.
Toyota Nederland