Toyota Nederland

Wereldpremière in Genève: Toyota introduceert Full Hybrid Toyota Auris; de schoonste auto in het C-segment

Toyota presenteert in Genève een wereldprimeur: de exclusief voor Europa ontwikkelde Full Hybrid Toyota Auris, die een CO2 uitstoot heeft van 89 gr/km. Met de komst van deze middenklasser doet de innovatieve Full Hybrid technologie zijn intrede in het C-segment. De Auris is het eerste volumemodel dat ook wordt uitgerust met de Full Hybrid technologie. Maar het zal niet de laatste zijn. Toyota wil in de loop van dit decennium alle modellen aan kunnen bieden met Full Hybrid technologie. Duurzaamheid wordt zo bereikbaar voor een brede groep.

Voor het eerst: Full Hybrid technologie in volumemodel Vanaf de tweede helft van dit jaar kan de consument de Auris niet alleen rijden met een zuinige en krachtige benzine- of dieselmotor, maar ook met Full Hybrid technologie. Dankzij deze innovatieve techniek is de Full Hybrid Auris ongekend schoon, comfortabel en biedt hij ook een `smooth driving experience'.

De Full Hybrid Auris zal de schoonste auto in het C-segment zijn, belooft Toyota. Bovendien zal hij in zijn klasse ook een van de goedkoopste zijn om mee te rijden: de eigenaar betaalt geen BPM, is vrijgesteld van wegenbelasting en heeft lage brandstof- en onderhoudskosten. En wie de Full Hybrid Auris zakelijk rijdt, heeft een bijtelling van slechts 14%.

De Full Hybrid Auris is vanaf nu te bestellen bij de dealer. De eerste auto's worden deze zomer uitgeleverd.

Vernieuwde Auris 2010
Behalve de introductie van de Toyota Auris Full Hybrid, presenteert Toyota in Genève ook de vernieuwingen voor de Auris modeljaar 2010. Onder meer een andere set-up voor besturing en onderstel, verbeterd interieur en een sterk aangescherpt exterieur behoren tot de wijzigingen. Alle benzinemotoren van de vernieuwde Auris voldoen dankzij Toyota Optimal Drive aan de Euro5-emissienorm. En nog voor de zomer zijn ook de diesels aan deze strenge norm aangepast. Toyota Optimal Drive staat voor meer vermogen en rijplezier, maar minder CO2 en een lager verbruik.

Full Hybrid Toyota Auris evenaart Prius
De CO2-emissie van de Full Hybrid Auris zet de maatstaf in het C-segment. De nieuwste hybride technologie waarvan de Auris voorzien is, bestaat net als bij de Prius uit een 1,8-liter VVT-i benzinemotor, een krachtige elektromotor, een dynamo, een high performance accu en een controle-unit. Hij heeft dan ook dezelfde indrukwekkende specificaties.

De Full Hybrid aandrijflijn levert een systeemvermogen van 100 kW, het equivalent van 136 pk. Die kracht wordt gegenereerd door de compacte en lichtgewicht 1,8-liter viercilinder van 72 kW (99 pk) en 142 Nm en een elektromotor van 60 kW (82 pk) met een koppel van 207 Nm. Deze elektromotor is er niet alleen voor om de benzinemotor bij het rijden en accelereren te ondersteunen, maar hij is bovendien krachtig genoeg om de Auris in de stad volledig elektrisch te laten optrekken en rijden. Bij het afremmen opereert de elektromotor verder als dynamo om stroom voor de accu op te wekken.

De Full Hybrid aandrijflijn levert prestaties die gelijk zijn aan een 2-liter benzine- of dieselmotor, maar stoot daarbij aanmerkelijk minder schadelijke emissies uit. De Full Hybrid Auris produceert in EV-stand zelfs helemaal geen CO2 en NOx. In deze stand kan de Toyota zo'n twee kilometer met een snelheid van maximaal 50 km/u volledig elektrisch rijden.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de Full Hybrid technologie, biedt de Full Hybrid Toyota Auris vier rijstanden, waaronder de zelf te kiezen standen ECO, POWER en EV. De EV-stand is voor volledig elektrische aandrijving, de ECO-stand verbetert de efficiency en het brandstofverbruik. De POWER-stand zorgt voor maximale prestaties. De Full Hybrid Auris heeft tevens een Eco Drive Monitor om de bestuurder te helpen het meeste rendement te halen uit alle innovatieve techniek onder de motorkap.

Auris 2010: meer dan een evolutie
Naar aanleiding van feedback van klanten en media heeft Toyota het onderstel en de afwerking van de (Full Hybrid) Auris aangepast en verder afgestemd op de Europese consumenten. Het resultaat is dat de Auris meer stabiliteit op (hoge) snelheid biedt, scherper stuurt, een verfijnder weggedrag heeft en meer comfort biedt. Daartoe werd onder meer de snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging herzien voor meer stuurgevoel en stuurprecisie.

Tegelijk met de technische wijzigingen heeft Toyota aanpassingen doorgevoerd aan het uiterlijk van de Auris. Zo is de voorzijde van de auto opnieuw vormgegeven met een nieuwe grille, nieuwe koplampunits, LED-stadsverlichting bij de Full Hybrid en een bredere en lagere luchtinlaat in de bumper. Alle wijzigingen hebben een positief effect op de brede en lage `houding' van de auto. Hetzelfde geldt voor het design van de achterzijde; dankzij een bredere en lagere achterbumper ziet de Auris er volwassener en gespierder uit. Door de wijzigingen aan voor- en achterzijde groeide de Auris met 25 mm. De wielbasis bleef gelijk.

Onderscheid tussen Full Hybrid en vernieuwde Auris 2010 Qua uiterlijk onderscheidt de Full Hybrid Auris zich op een aantal punten van de Auris met conventionele motoren. Deze punten betreffen voornamelijk de aerodynamische eigenschappen van de auto. Zo is de Full Hybrid Auris met 5 mm verlaagd en voorzien van, naar keuze, aerodynamische lichtmetalen 15- of 17-inch velgen en banden met verlaagde rolweerstand. Verder is de bovenste opening in de grille aangepast en is een subtiele achterspoiler gemonteerd om luchtstromen beter over de auto kunnen geleiden. Ook werd de onderste grille vergroot om meer koellucht naar de motor te kunnen voeren. Door alle genoemde aanpassingen is de luchtweerstandcoëfficiënt van de Full Hybrid Toyota Auris ten opzichte van de vernieuwde Auris afgenomen van 0,290 tot 0,283. Positief gevolg is een verbetering van het brandstofverbruik en een verlaging van de CO2-uitstoot.

Auris heeft nieuwe touch en feel
In het interieur van de vernieuwde Auris heeft ook een aantal wijzigingen plaatsgevonden om de uitstraling verder te verbeteren. Zo bedekken voortaan zachte materialen de bovenzijde van het instrumentencluster en het dashboardkastje. Tevens is de kwaliteit van de stoelbekleding verbeterd en werd het centrale opbergvak in de middenconsole met 50 mm verhoogd om zo ook te kunnen dienen als middenarmsteun. Een nieuw, comfortabeler stuurwiel met opnieuw ontworpen bedieningsknoppen voor audio en telefoon, geeft de bestuurder controle over de (Full Hybrid) Auris.

De Full Hybrid Toyota Auris onderscheidt zich door zijn interieur van de vernieuwde Auris. Voor de hybrideversie bevat het instrumentenpaneel in plaats van een toerenteller de Eco Drive Assist Monitor, het systeem dat de bestuurder helpt om zo zuinig mogelijk te rijden. Daarnaast heeft een blauwe Startknop een prominente rol in het interieur, net als de knoppen voor de EV-, ECO- en POWER-rijstand. Tot slot is de kleur van de Optitron meters veranderd in witte cijfers op een blauwe achtergrond.

Ook komt met de vernieuwde Auris een herziening van de uitrusting en de opties. Zo is deze Toyota voortaan standaard uitgerust met een USB/aux-aansluiting voor MP3-spelers en - afhankelijk van de uitvoering - een Bluetooth®-systeem met stembediening. Voor de Full Hybrid Auris is er keuze uit drie specifieke uitvoeringsniveaus waarmee het bijzondere karakter van deze auto binnen het Auris-gamma duidelijk naar voren komt.