Ingezonden persbericht


Meer reclame euro's naar Facebook

Vorige week organiseerde VEA Evolve voor de vijfde keer de jaarlijkse Top of Flop sessie. Voorafgaand aan de sessie deden 293 mensen mee aan een online onderzoek, allen werkzaam bij adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus. De absolute topper voor 2010 is Social Media geworden: 85% van de ondervraagden gaat in 2010 meer tijd en geld steken in Social Media en dan met name in Facebook.

Maar liefst 80% van de respondenten geeft aan dit jaar meer tijd en geld te besteden aan online activiteiten. Binnen online advertising is Social Media de absolute winnaar geworden. 85% van de ondervraagden denkt dat alle seinen op groen staan om marketing wise door te groeien in 2010. Op de tweede plaats staat Mobile Advertising met 80%. De grootste verrassing die het onderzoek opleverde is het feit dat men aangeeft meer in Facebook (70%) te gaan investeren dan in Hyves (40%).

Bij de niet-digitale media is marketing PR de grootste stijger. Van adverterend en reclamemakend Nederland gaat 67% meer tijd en geld aan besteden aan marketing PR in 2010. Telemarketing wordt daarentegen betiteld als Flop van 2010.

Over bovenstaande uitslagen ontspon onder leiding van Ronnie Overgoor een levendige discussie. De adverteerders werden hierin vertegenwoordigd door Pieter Waller (Senior Brandmanager Bacardi, de reclamebureaus door Willem van der Schoot (Managing Director LEMZ) en de mediabureaus door Linda Boks (bestuurder VEA en CEO Zenith Optimedia).

Pieter Waller geeft aan dat je Social Media alleen moet inzetten als het ook echt bij je merk past: "Je moet Social Media vooral links laten liggen als het niet functioneel is voor je merk. Beter niks, dan dat je zonder erover nagedacht te hebben meedoet, omdat het nu eenmaal zo'n hype is."

Willem van der Schoot sluit met zijn visie geheel aan bij het VEA motto: Meer met Minder. Willem gelooft dat 2 van de 10 merken zal gaan verdwijnen: "We hebben jaren in een over geconsumeerd land geleefd. Alleen de merken met een goed verhaal zullen overleven."

Linda Boks laat weten dat ZenithOptimedia jaarlijks een onderzoek verricht naar de mediabestedingen in het afgelopen jaar en een voorspelling afgeeft voor de komende jaren. De uitkomsten van het laatste onderzoek wijzen uit dat het aandeel TV in 2012 groeit naar 25%. Deze groei gaat ten koste van het aandeel Print.

Tijdens de levendige discussie over hoe het mogelijk is dat de bestedingen in massamedia dalen, terwijl de marketingcommunicatiebudgetten gelijk blijven, geeft Linda aan dat er een verschuiving gaande is vanuit massamedia naar touchpoints waarbij het accent ligt op Return On Involvement.

Hoe meer je geeft aan je consument, des te meer krijg je er voor terug. Het blijkt een mooie conclusie te zijn van de inhoud van de avond.