Medewerkers kinderopvang onvoldoende taalvaardig

28/02/2010 14:32

Stichting Lezen & Schrijven

Amsterdam start met cursussen Nederlands

Op maandag 1 maart presenteert Prof. Dr. Folkert Kuiken de uitkomsten van zijn onderzoek naar de taalvaardigheid van voorschoolmedewerkers en medewerkers in de kinderopvang. Kuiken doet dit bij de presentatie van het vernieuwde startpakket Het begint met lezen van Stichting Lezen & Schrijven. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de respondenten niet voldoet aan de vastgestelde minimumnorm voor de vaardigheden spreken, lezen en/-of schrijven.

Het onderzoek naar taalvaardigheid is uitgevoerd onder ruim 700 voorschoolmedewerkers en medewerkers in de kinderopvang in Amsterdam. Op verzoek van gemeente Amsterdam heeft Kuiken (Universiteit van Amsterdam) in 2009 een minimumniveau en een streefniveau van taalvaardigheid vastgesteld waar medewerkers in de kinderopvang aan moeten voldoen. Deze norm sluit aan bij de exameneisen die in het MBO zijn ingevoerd.

"Veel kinderen brengen een groot deel van de dag door op een kinderdagverblijf of op de voorschool. Vaak is dit de enige plek waar zij in aanraking komen met de Nederlandse taal. De voorschool en het kinderdagverblijf bieden dus een uitgelezen kans om taalachterstanden in een vroeg stadium te voorkomen. Het effect staat of valt echter wel met de taalvaardigheid van de medewerkers zelf. De uitkomsten van dit onderzoek baren ons dus zorgen. Gemeenten kunnen en mogen dit niet laten liggen", aldus Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven.

Samenvatting uitkomsten onderzoek

In totaal hebben 723 medewerkers de spreektoets en 693 medewerkers de schrijf- en leestoets gemaakt. Van 655 medewerkers kunnen uitspraken worden gedaan over hun Nederlandse taalvaardigheid, omdat zij alle drie de toetsen hebben gemaakt. Op basis van de verkregen resultaten van deze toetsen kunnen de volgende conclusies worden getrokken:


- Meer dan de helft van alle medewerkers (53.3%) voldoet voor één of meer vaardigheden niet aan de bijbehorende vastgestelde taalnorm.


- Van de medewerkers haalt 2,7% de taalnorm niet voor spreken, 23,5% niet voor schrijven en 46,6% niet voor lezen.


- Van de medewerkers met een diploma Pedagogisch Werker, niveau 3 (n = 362) haalde 60.2% de taalnorm niet.


- Van de medewerkers met een diploma Pedagogisch Werker, niveau 4 (n = 293) haalde 44.7% de taalnorm niet.





http://www.lezenenschrijven.nl