Een Koninklijk Besluit zet het e-Ticket Restaurant(TM) op de kaart
01/03/2010 17:41
Accor TRB sa
Na jarenlang onderzoek, en nog actiever sinds de laatste twee jaar, neemt het e-Ticket Restaurant eindelijk vaste vorm aan dankzij de goedkeuring van het Koninklijk Besluit door de ministerraad - vorige vrijdag 26 februari - dat de werking ervan bepaalt.
De belangrijkste punten van het Koninklijk Besluit zijn:
_ De elektronische versie zal dezelfde kenmerken hebben als de papieren versie: geldigheid van 3 maanden, 1 ticket per gepresteerde dag, uitsluitend voor de aankoop van maaltijden of voeding
_ Omkeerbaarheid: mogelijkheid om van papieren naar elektronische versie om te schakelen en vice versa (per collectieve of individuele overeenkomst)
_ Gebruiksgemak: e-Ticket Restaurant® zijn fractioneerbaar om wisselgeld bij handelaars te vermijden
_ Uitgebreid acceptatienetwerk: uitgevers moeten een hoge acceptatiegraad garanderen in de voedingszaken en restaurants, ongeacht hun omvang
_ Veiligheid: card stop-dienst bij verlies of diefstal
Accor Services is niet aan zijn proefstuk toe inzake de dematerialisatie. « Gesterkt door onze internationale ervaringen in heel wat landen (Brazilië, China, Indië, Italië, Mexico, Turkije, Uruguay-), zijn we in België al heel lang actief met dit project bezig. Sinds twee jaar, hebben we - in partnership met enkele belangrijke spelers (Alcatel-Lucent, Belgacom-) - een proefproject ontwikkelt bij verscheidene aangeslotenen en bedrijven in Brussel, Antwerpen en Namen. », verklaart Jean-Bernard Trussart, Algemeen Directeur bij Accor Services België.
Deze ervaringen hebben het Accor Services mogelijk gemaakt verschillende soorten technologieën te onderzoeken (met inbegrip van het NFC - contactless) en diverse diensten gelinkt aan de dematerialisatie van het Ticket Restaurant®. Het doel is om toegevoegde waarde te creëren voor alle spelers: zowel voor de werkgevers en de begunstigden als voor de handelaars. Indien deze laatste reeds is uitgerust, zal hij niet moeten investeren in een nieuwe terminal. Is hij dat nog niet, dan stelt Accor Services verschillende alternatieven voor, aangepast aan zijn noden. Het dagelijks leven van de klant zal vereenvoudigd worden: halt aan de maandelijkse distributie en de verloren of vervallen tickets, snellere levering - Tijdswinst en een grotere veiligheid zijn voordelen waarvan alle spelers zullen kunnen meegenieten.
"Vanaf nu kunnen we dus bepaalde kerncomponenten finaliseren, zoals de ontwikkeling van het acceptatienetwerk. Wij zullen u zeer binnenkort informeren over de praktische aspecten van deze nieuwe oplossing. Weet alvast dat wij steeds zullen toezien op de naleving van de belangen van elke speler" verklaart Jean-Bernard Trussart, Algemeen Directeur bij Accor Services België.
Het Koninklijk Besluit voorziet o.a een erkenningsprocedure voor uitgevers en zal kunnen ingaan vanaf de eerste dag van de tweede maand, volgend op de publicatie van de tekst in het Belgisch Staatsblad. Aangezien de publicatie is voorzien voor de maand maart, zal deze aanvraag door Accor Services pas in mei mogelijk zijn. Rekening houdend met een erkenningstermijn van 4 maanden, zou Accor Services die moeten krijgen tijdens het laatste kwartaal van 2010. Het elektronische Ticket Restaurant® wordt dus verwacht voor de herfst 2010.
Enkele gegevens over Accor Services in België:
_ Leider in België en op wereldvlak inzake voorafbetaalde dienstverlening (53,5% marktaandeel in België. Bron: Fedis)
_ Een ruim aanbod van producten met als meest bekende het Ticket Restaurant®, het Ticket Compliments® Supreme Award met een permanent groeiend uitgiftevolume
_ Een netwerk van 50.000 leden,
_ 40.000 aangesloten ondernemingen
_ Meer dan anderhalf miljoen gebruikers
Accor, Europees leider en wereldgroep in het hotelwezen, wereldleider op het vlak van dienstverlening aan bedrijven en openbare instellingen, is vertegenwoordigd in om en bij de 100 landen en telt 150.000 medewerkers. Zijn klanten kunnen bogen op een degelijke knowhow van meer dan 40 jaar ervaring in zijn twee kernactiviteiten:
_ Het hotelwezen, met de merken Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, Suitehotel, Ibis, All Seasons, Etap Hotel, Formule 1 et Motel 6, goed voor 4.000 hotels en bijna 500.000 kamers in 90 landen, evenals zijn nevenactiviteiten met Lenôtre;
_ Diensten: 33 miljoen mensen maken in bijna 40 landen gebruik van de diensten van Accor Services (voordelen aan werknemers en burgers, beloningen en klantenbinding, beheer beroepskosten).